1515

Han är Instagrams nya chef

Adam Mosseri, som bland annat ligger bakom Facebooks nyhetsflöde, tar över ratten för fotoappen.

Instagram-grundarna Mike Krieger (till vänster) och Kevin Systrom (till höger) tillsammans med fotoappens nya chef Adam Mosseri.
Instagram-grundarna Mike Krieger (till vänster) och Kevin Systrom (till höger) tillsammans med fotoappens nya chef Adam Mosseri.Foto:Instagram

I förra veckan kom den överraskande nyheten om att Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger lämnar ledningen för fotoappen. Det sex år efter uppköpet från Facebook.

Nu står det klart att det som förhandstippat blir Facebook-veteranen Adam Mosseri som tar över efter vd:n Kevin Systrom. 

Läs mer: Instagram-grundarna lämnar bolaget

Anledningen till att Instagram-grundarna lämnar bolaget är oklar, men enligt källor till flera medier handlar det om att de inte är nöjda över hur Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg styr över produkten. Instagram har kontinuerligt integrerats allt mer med Facebook, något som grundarna enligt utsago oroar sig över.

Den nya chefen Adam Mosseri kommer senast från rollen som produktchef på Instagram, en tjänst han har haft sedan i början av året. Innan dess ansvarade han i många år för Facebooks nyhetsflöde som står för bolagets största intäkter. 

Hans nya titel blir "Head of Instagram" istället för vd som Kevin Systrom, vilket kan tolkas som ett ytterligare steg mot att Instagram inte längre ses som ett eget bolag inom Facebook utan ett affärsområde.

Adam Mosseri har ett nära förhållande med Mark Zuckerberg och det är lätt att tänka att han ska utveckla Instagrams flöde på nya sätt för att fotoappen ska dra in mer pengar. 

Läs också: Instagram värt över 100 miljarder dollar 

Instagram köptes upp av Facebook 2012 och hade då bara 13 anställda, men hela 30 miljoner användare. Affären var värd 1 miljard dollar, då motsvarande nära 7 miljarder kronor.

I somras nådde fotoappen över en miljard aktiva användare i månaden. Antalet anställda är fortfarande lågt jämfört med till exempel bolag som Twitter och Snapchat, vilka har färre användare, och ligger på 450 personer. Men Instagram avvänder sig även av interna resurser på Facebook.

Kevin Systrom och Mike Krieger är inte de enda som har lämnat Facebook bland sociala medierjättens uppköpsbolag på senare tid. Även meddelandeappen Whatsapps grundare Jan Koum slutade tidigare i år och medgrundaren Brian Acton för ett år sedan. Enligt uppgifter handlade de avhoppen om konflikter med Facebook kring integritetsfrågor i samband med Cambridge Analytica-skandalen samt hur man tjänar pengar på Whatsapp.

Läs även: Visselblåsaren - Så påverkade Cambridge Analytica de politiska vindarna i USA inför valet 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?