1515

Han är Instagrams nya chef

Adam Mosseri, som bland annat ligger bakom Facebooks nyhetsflöde, tar över ratten för fotoappen.

Instagram-grundarna Mike Krieger (till vänster) och Kevin Systrom (till höger) tillsammans med fotoappens nya chef Adam Mosseri.
Instagram-grundarna Mike Krieger (till vänster) och Kevin Systrom (till höger) tillsammans med fotoappens nya chef Adam Mosseri.Foto:Instagram

I förra veckan kom den överraskande nyheten om att Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger lämnar ledningen för fotoappen. Det sex år efter uppköpet från Facebook.

Nu står det klart att det som förhandstippat blir Facebook-veteranen Adam Mosseri som tar över efter vd:n Kevin Systrom. 

Läs mer: Instagram-grundarna lämnar bolaget

Anledningen till att Instagram-grundarna lämnar bolaget är oklar, men enligt källor till flera medier handlar det om att de inte är nöjda över hur Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg styr över produkten. Instagram har kontinuerligt integrerats allt mer med Facebook, något som grundarna enligt utsago oroar sig över.

Den nya chefen Adam Mosseri kommer senast från rollen som produktchef på Instagram, en tjänst han har haft sedan i början av året. Innan dess ansvarade han i många år för Facebooks nyhetsflöde som står för bolagets största intäkter. 

Hans nya titel blir "Head of Instagram" istället för vd som Kevin Systrom, vilket kan tolkas som ett ytterligare steg mot att Instagram inte längre ses som ett eget bolag inom Facebook utan ett affärsområde.

Adam Mosseri har ett nära förhållande med Mark Zuckerberg och det är lätt att tänka att han ska utveckla Instagrams flöde på nya sätt för att fotoappen ska dra in mer pengar. 

Läs också: Instagram värt över 100 miljarder dollar 

Instagram köptes upp av Facebook 2012 och hade då bara 13 anställda, men hela 30 miljoner användare. Affären var värd 1 miljard dollar, då motsvarande nära 7 miljarder kronor.

I somras nådde fotoappen över en miljard aktiva användare i månaden. Antalet anställda är fortfarande lågt jämfört med till exempel bolag som Twitter och Snapchat, vilka har färre användare, och ligger på 450 personer. Men Instagram avvänder sig även av interna resurser på Facebook.

Kevin Systrom och Mike Krieger är inte de enda som har lämnat Facebook bland sociala medierjättens uppköpsbolag på senare tid. Även meddelandeappen Whatsapps grundare Jan Koum slutade tidigare i år och medgrundaren Brian Acton för ett år sedan. Enligt uppgifter handlade de avhoppen om konflikter med Facebook kring integritetsfrågor i samband med Cambridge Analytica-skandalen samt hur man tjänar pengar på Whatsapp.

Läs även: Visselblåsaren - Så påverkade Cambridge Analytica de politiska vindarna i USA inför valet 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?