1515
Annons

Hamburgerroboten klarar sig inte utan människor

I San Francisco spottar Creators två hamburgerrobotar ut upp till 130 burgare i timmen. Men om de sparar in på arbetskraft är högst oklart.

Hamburgerroboten i Creators restaurang kan göra en burgare på fem minuter.
Hamburgerroboten i Creators restaurang kan göra en burgare på fem minuter.Foto:Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Att det finns en rädsla i samhället över att robotar kommer och tar över våra jobb är ingen nyhet. Men när det gäller att flippa hamburgare är vi alla fall inte där än. 

Efter flera år av hajp har San Francisco-bolaget Creator öppnat en hamburgerrestaurang där de två robotarna på plats kan producera upp till 130 hamburgare i timmen. 

Restaurangen är än så länge i ”beta” och är hittills bara öppen tre förmiddagar i veckan. Inom ett år planerar bolaget att öppna fem restauranger till.

Creator ligger i centrala stan, i samma hus som butikskedjan Macy’s har sitt kontor för e-handeln. När vi kommer dit är den inte bara full av besökare, utan också personal. 

En person möter oss i dörren, en annan tar upp en beställning på en mobil, en tredje leder oss fram till där vi kan vänta. Flera personer står och övervakar själva roboten som gör hamburgare och fyra personer står och delar ut ordrar som är klara. Totalt räknar vi till minst tolv personer som jobbar i restaurangen. 

Frågan är hur lönsamt det kan bli med så många på plats, även om lönerna inom restaurangbranschen är låga här jämfört med i Sverige?

En hel del görs alltså fortfarande manuellt, även om själva hamburgaren tillagas och sätts samman av en robot.

Bröden matas in i roboten från långa plaströr.

Personalen matar roboten med bröd, inlagd gurka, salladsblad, skivade tomater och lök, ost och olika såser. Ketchup och majonnäs får man fråga efter i utlämningsdisken. 

I den här ugnen förbereder och tillagar roboten själva köttet i hamburgaren.

Roboten har 350 sensorer och det krävs 20 datorer för att en hamburgare ska bli klar. Det går att beställa fem olika sorters hamburgare, och sallader och pommes frites tillagas vid sidan.

Här står personalen framför en av robotarna och lägger på olika tillbehör till hamburgarna.

Sju minuter efter vi gjorde beställningen var vår sexdollarshamburgare (cirka 54 kronor) klar och det ska sägas att den var god. Då gillar jag välstekt, vilket är det enda roboten kan göra för tillfället.

Den färdiga hamburgaren.

Grundaren av Creator, Alex Vardakostas, har jobbat med att utveckla roboten i åtta år. Han har bland andra fått med sig Google Ventures, Kohsla Ventures och Root Ventures på tåget och totalt, enligt uppgifter hos Techcrunch, har bolaget fått investeringar på 24,3 miljoner dollar, motsvarande runt 220 miljoner kronor.

En rolig omständighet kring Creators hamburgerrobot är att Alex Vardakostas utvecklade den i ett garage i Silicon Valley. Och det är klart att alla stora uppfinningar i dalen måste komma från ett garage. Frågan är bara om det här är en av dem som kommer att bli framgångsrika.

Läs också: Svenska Furhat tar sin robot till marknaden: "Eplosion inom fem år" 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera