1515
Annons

Halv miljard till digital vård 2016

Den snabba digitaliseringen av vården lockar till sig allt mer riskkapital. Bara i fjol investerades 434 miljoner kronor i 19 bolag, visar siffror från Di:s databas Nordic Tech List.

Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. I veckan tog Amra in 80 miljoner i riskkapital. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden). Även de är nära att ta in riskkapital i en ny runda.
Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. I veckan tog Amra in 80 miljoner i riskkapital. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden). Även de är nära att ta in riskkapital i en ny runda.

Digitaliseringen inom vården har blivit en av de hetaste trenderna på riskkapitalmarknaden det senaste året.

Investerare som normalt köper in sig i bolag som Spotify eller Klarna går nu även in i vårdbolag. Här är några exempel:

  • EQT Ventures deltog när Min Doktor (NTL), som erbjuder läkarbesök via videokonferens, drog in 100 Mkr i två kapitalrundor i fjol.
  • Creandum deltog när konkurrenten Kry (NTL) tog in 60 Mkr i augusti.
  • Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert var med när blodanalysbolaget Werlabs (NTL) tog in 33 Mkr samma månad.

Läs mer: Så högt värderas Min Doktor

Enligt Di:s öppna, användargenererade databas Nordic Tech List (NTL) investerades det i fjol 434 Mkr i den så kallade medtechsektorn.

Totalt handlar det om 23 investeringar i 19 bolag.

Trenden är dessutom uppåtgående. 15 av de 23 investeringarna gjordes under andra halvåret (se grafik nedan).

Lars Jörnow, ansvarig för EQT Ventures investering i Min Doktor, beskriver hälsosektorn som underutvecklad men redo för en omfattande digitalisering.

”Som investerare är detta ett otroligt intressant område där enorma förändringar väntar runt hörnet. Nya bolag kommer att skapa bättre tjänster för kunderna och därmed rita om kartan i branschen, i Sverige och globalt”, säger han.

Att medtech är hett bekräftades även av utfallet i Di:s tävling Startup Tour som hölls i slutet av 2016. Fettmätningsbolaget Amra tog hem första priset i finalen, vilket innebär att det imponerade på riskkapitaljuryn.

Läs mer: Tuffa villkor i Amras kapitalrunda

Andraplatsen i tävlingen gick till ett annat vårdbolag, 1928 Diagnostics från Göteborg, vars teknik analyserar resistenta bakteriers DNA så att rätt antibiotika används.

Ett tredje bolag som kom långt i Di Startup Tour är Visiba, även det från Göteborg. Bolaget utmanar Kry och Min Doktor genom att agera underleverantör till den privata och offentliga vården.

Visiba erbjuder vårdlösningar som tidsbokning, identifiering, videosamtal, chatt och betalning på nätet. 

Foto:
Pengarna rullar in. Enbart under 2016 investerade riskkapitalbolag närmare en halv miljard kronor inom den digitala vårdsektorn, enligt Nordic Tech List (NTL). 

Några faktorer som anses ha bidragit till den snabba tillväxten för medtechbolagen är:

  • Att sektorn är global, vilket många investerare gillar.
  • Att även äldre människor numera förväntar sig att kunna uträtta sina ärenden på nätet.
  • Genombrottet för mobilt bank-id, som tillåter enkel identifiering på nätet, och betalningslösningar som Swish och Klarna.
  • Att regeringen och Sveriges kommuner och landsting i början av 2016 utlovade att Sverige skulle bli "bäst på e-hälsa 2025".

”Alla fick bråttom efter sjukvårdsminister Gabriel Wikströms uttalanden. Det skapade ett starkt politiskt tryck på landstingen”, säger Johan Gustafsson på Visiba, med sex landsting som kunder.

Även 2017 ser ut att börja starkt. Som Di Digital rapporterade i veckan tog fettmätningsbolaget Amra just in 80 miljoner kronor. Vidare uppges både 1928 Diagnostics och Visiba uppges vara nära att ta in kapital de närmaste månaderna.


Mer om detta i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/microsoftkopersimplygon-amraijatterundaochai-krigiusa

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera