1515

Halv miljard till digital vård 2016

Den snabba digitaliseringen av vården lockar till sig allt mer riskkapital. Bara i fjol investerades 434 miljoner kronor i 19 bolag, visar siffror från Di:s databas Nordic Tech List.

Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. I veckan tog Amra in 80 miljoner i riskkapital. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden). Även de är nära att ta in riskkapital i en ny runda.
Amra, med vd Tommy Johansson, tar hem förstapriset vid Di Digital Startup Tour i december 2016. I veckan tog Amra in 80 miljoner i riskkapital. På andraplats i tävlingen kom medtech-bolaget 1928 Diagnostic, med vd Kristina Lagerstedt (till vänster om Tommy Johansson på bilden). Även de är nära att ta in riskkapital i en ny runda.

Digitaliseringen inom vården har blivit en av de hetaste trenderna på riskkapitalmarknaden det senaste året.

Investerare som normalt köper in sig i bolag som Spotify eller Klarna går nu även in i vårdbolag. Här är några exempel:

  • EQT Ventures deltog när Min Doktor (NTL), som erbjuder läkarbesök via videokonferens, drog in 100 Mkr i två kapitalrundor i fjol.
  • Creandum deltog när konkurrenten Kry (NTL) tog in 60 Mkr i augusti.
  • Avitos grundare Jonas Nordlander och Filip Engelbert var med när blodanalysbolaget Werlabs (NTL) tog in 33 Mkr samma månad.

Läs mer: Så högt värderas Min Doktor

Enligt Di:s öppna, användargenererade databas Nordic Tech List (NTL) investerades det i fjol 434 Mkr i den så kallade medtechsektorn.

Totalt handlar det om 23 investeringar i 19 bolag.

Trenden är dessutom uppåtgående. 15 av de 23 investeringarna gjordes under andra halvåret (se grafik nedan).

Lars Jörnow, ansvarig för EQT Ventures investering i Min Doktor, beskriver hälsosektorn som underutvecklad men redo för en omfattande digitalisering.

”Som investerare är detta ett otroligt intressant område där enorma förändringar väntar runt hörnet. Nya bolag kommer att skapa bättre tjänster för kunderna och därmed rita om kartan i branschen, i Sverige och globalt”, säger han.

Att medtech är hett bekräftades även av utfallet i Di:s tävling Startup Tour som hölls i slutet av 2016. Fettmätningsbolaget Amra tog hem första priset i finalen, vilket innebär att det imponerade på riskkapitaljuryn.

Läs mer: Tuffa villkor i Amras kapitalrunda

Andraplatsen i tävlingen gick till ett annat vårdbolag, 1928 Diagnostics från Göteborg, vars teknik analyserar resistenta bakteriers DNA så att rätt antibiotika används.

Ett tredje bolag som kom långt i Di Startup Tour är Visiba, även det från Göteborg. Bolaget utmanar Kry och Min Doktor genom att agera underleverantör till den privata och offentliga vården.

Visiba erbjuder vårdlösningar som tidsbokning, identifiering, videosamtal, chatt och betalning på nätet. 

Foto:
Pengarna rullar in. Enbart under 2016 investerade riskkapitalbolag närmare en halv miljard kronor inom den digitala vårdsektorn, enligt Nordic Tech List (NTL). 

Några faktorer som anses ha bidragit till den snabba tillväxten för medtechbolagen är:

  • Att sektorn är global, vilket många investerare gillar.
  • Att även äldre människor numera förväntar sig att kunna uträtta sina ärenden på nätet.
  • Genombrottet för mobilt bank-id, som tillåter enkel identifiering på nätet, och betalningslösningar som Swish och Klarna.
  • Att regeringen och Sveriges kommuner och landsting i början av 2016 utlovade att Sverige skulle bli "bäst på e-hälsa 2025".

”Alla fick bråttom efter sjukvårdsminister Gabriel Wikströms uttalanden. Det skapade ett starkt politiskt tryck på landstingen”, säger Johan Gustafsson på Visiba, med sex landsting som kunder.

Även 2017 ser ut att börja starkt. Som Di Digital rapporterade i veckan tog fettmätningsbolaget Amra just in 80 miljoner kronor. Vidare uppges både 1928 Diagnostics och Visiba uppges vara nära att ta in kapital de närmaste månaderna.


Mer om detta i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/microsoftkopersimplygon-amraijatterundaochai-krigiusa

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?