1515

Hälsotest-bolag söker kapital för expansion

Werlabs vill ta den förebyggande vården och lägga den i dina händer. Från att ha analyserat svenskarnas blod vill bolaget nu ta in 30 Mkr för geografisk expansion.

Werlabs vill ta in 30 Mkr för att expandera.
Werlabs vill ta in 30 Mkr för att expandera.Foto:Werlabs/AP

Bolaget Werlabs använder den existerande infrastrukturen inom vården för att analysera ditt blod. För en dryg tusenlapp kan användaren ta ett blodprov på den lokala vårdcentralen och inom ett dygn få närmare 30 hälsovärden och en läkarkommentar på nätet.

”Det här leder till att man tar ett ökat ansvar för sin kropp. Det är klart att man inte kan utesluta läkare och göra allting själv men man kan sätta sin in mer i sin kropp och försöka jobba förebyggande. Om man exempelvis upptäcker att man ligger i riskzonen och förstår sina hälsovärden så är sannolikheten större att man själv kommer att göra någonting åt det”, säger Werlabs styrelseordförande Simon Reinius, som annars är vd över fondbolaget OPM.

32 olika hälsovärden kan man få hos Werlabs. Foto: Werlabs

En analys av 32 hälsovärden kan Werlabs erbjuda sina kunder. Foto: Werlabs

I somras tog Werlabs in 4 Mkr av bland andra privatinvesteraren Oscar Sahlén och riskkapitalbolaget 3TInvest och planerar nu att ta in ytterligare 30 Mkr i början av 2016 för att kunna lansera sin tjänst utomlands. Bolaget håller redan på att lansera i Norge men tittar också på länder som Tyskland och England.

Stockholmsbaserade Werlabs grundades 2013 av Rickard Lagerqvist med bakgrund som allmänläkare. Han såg ett behov hos sina patienter för mer omfattande information om blodvärden än vad landstinget kunde erbjuda. Tillsammans med vd:n Will Stoddart har bolaget sett en tillväxt med över 15 procent per månad och omsättningen ligger på strax under 10 Mkr, enligt Simon Reinius. 

Förutom Simon Reinius och Rickard Lagerqvist sitter även Erik Wikström, grundare till Magine och Icon Medialab, med i Werlabs styrelse.

Läs även: Magine-grundare bakom ny träningsapp

Di Digital skrev tidigare i höstas om det svenska företaget Bodymarkers som erbjuder en liknande tjänst men med blodprov som man tar själv. Ett annat liknande företag är Blodkollen. Även utländska aktörer som det kritiserade Silicon Valley-bolaget Theranos och bolaget 23andMe, med DNA-tester, har blivit uppmärksammade.

Om det är rädslan för att bli sjuk eller viljan att bli medveten om hur man “egentligen” mår som lockar ett ökat antal personer att testa mängder av hälsovärden är oklart. Däremot verkar det osannolikt att trenden kommer att avta.

Läs även: Smarteyes-grundaren vill ge dig blodvärden i mobilen


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?