1515

Hälsosam affär när Min Doktor tar över Icas Minutkliniker

Digital vård präglas fortfarande av många barnsjukdomar. Men jätteaffären mellan Min Doktor och Ica bådar gott för en enklare vård med patienten i centrum – ”i fickan och runt hörnet”, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud.

Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.
Jonas Leijonhufvud är reporter på Di Digital.

Alla har vi varit där. Man har en öroninflammation och ägnar halva dagen åt att kolla på ”Malou efter tio” på vårdcentralen som gud glömde. 

Idag finns det ju appar som ska hjälpa oss att slippa det där. Kry, Min Doktor. I fickan och överallt.

Men när man är sjuk vill man gärna:

1. Kunna möta en människa av kött och blod.

2. Kunna få tag på läkemedel direkt.

3. Hinna få in besöket i den stressiga vardagen.

Hittills har apparna känts lite diffusa för många människor. Man ska ladda ner något och man vet inte riktigt om de kan lösa problemet som just nu pockar på. Man orkar inte, helt enkelt. Och det hela slutar med att man gör som man alltid har gjort och hamnar framför den där väggmonterade tv:n med Malou i rutan.

Jätteaffären mellan Ica och Min Doktor bådar gott för en förändring.

Som vi rapporterat under torsdagsmorgonen köper ju Ica Gruppen 42 procent av nätläkaren Min Doktor (NTL). De får betalt i kontanter, 335 miljoner kronor närmare bestämt. Men de får också ta över ansvaret för Ica:s Minutkliniker, som primärt ligger i anslutning till Ica-butiker.

Läs mer: Ica storsatsar på Min Doktor – som tar över Minutklinikerna 

Ambitionen är nu att snabbt expandera konceptet i hela landet – från Ystad till Haparanda. 

Låter det folkligt? I bästa fall kan det bli det. Ica äger ju halva livsmedelsmarknaden och finns överallt. Min Doktor är redan en rikstäckande tjänst. 

Nu får man draghjälp av riktigt folk av kött och blod. Lokala Ica-handlare. Systerbolaget Apotek Hjärtat i krokarna. Sjuksköterskor på Minutklinikerna. 

Sköterskorna tittar i örat. Sedan ger de kanske tips på egenvård och receptfria läkemedel på apoteket. Om en läkare behöver tillkallas har det ett tips på en jättebra app för sånt. 

Det är fantastisk marknadsföring för Min Doktor, det driver även försäljningen för Apotek Hjärtat och Ica. Blir det succé kan det bidra till kortare vårdköer. 

Och i bästa fall är det bra vård också - runt hörnet, i fickan och när det passar. Kvällar eller helger. I alla fall för de enkla ärenden som tar tid och får luften att bli kvav i väntrummen på landets vårdcentraler och akutmottagningar. Det är goda nyheter för alla. Ja, alla utom möjligtvis Malou von Sivers. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?