1515

Hälsoappen spurtar förbi 100 miljoner

Hälsoappen Lifesum ökar sina intäkter med en tredjedel och omsätter för första gången mer än 100 miljoner kronor. Nu vill bolaget stärka sin ställning utanför USA och fylla på kassan.

I Lifesums app finns en fototjänst som med hjälp av AI räknar ut antalet kalorier i måltiden. Här testar vd Henrik Torstensson funktionen.
I Lifesums app finns en fototjänst som med hjälp av AI räknar ut antalet kalorier i måltiden. Här testar vd Henrik Torstensson funktionen.Foto:Amanda Lindgren.

Den svenska appen Lifesum hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på såväl matintag som träningsrutiner. 

Bolaget har främst vunnit mark i USA, som är deras största marknad. Lifesum är för stunden den trettonde mest populära hälso- och livsstilsappen i landet, enligt App Annie.

Under det senaste räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2017 och april 2018, ökade intäkterna med 33 procent till 104 miljoner kronor. Detta enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av.

”Vi vässade produkten, förbättrade försäljningen, ökade marknadsföringen och fick upp tillväxttakten”, säger Henrik Torstensson, vd och medgrundare.

Förlusten på sista raden växte samtidigt marginellt till 34 Mkr. Lifesum investerar fortfarande i produktutveckling och marknadsföring, men förväntar sig bli kassaflödespositiva under nuvarande budgetår, enligt Henrik Torstensson.

”Vi har förutsättningar att nå lönsamhet. Men vårt mål är att bygga ett globalt miljardbolag. Därför tvekar vi aldrig på att göra investeringar som går att räkna hem”, säger han.

Läs mer: Lifesum växer med 44 procent: ”Vår strategi är att bli större i USA”

Lifesum har just nu 32 miljoner användare globalt, en tillväxt från 25 miljoner bara sedan februari i år. Henrik Torstensson vill däremot inte uppge hur stor andel som är betalande kunder.

Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder.

”Vi har en bra konvertering till betalande medlemmar. Det kan jag jämföra med till exempel Spotify och Stardoll, där jag tidigare jobbat. Under de senaste tolv månaderna har vi ökat antalet betalande kunder med över 70 procent globalt, och med 150 procent bara i USA”, säger Henrik Torstensson.

Lifesums gratisversion kan beskrivas som en traditionell kaloriräknare, medan betalprodukten ger tillgång till mer exklusiva funktioner som livsstilsplaner och träningstips. 

Läs mer: Lifesum släpper smart fototjänst som räknar ut måltidens kalorier 

I dagsläget har Lifesum, som lanserades i sin nuvarande form 2013, ett 60-tal anställda i Stockholm och Los Angeles. Nyligen flyttade medgrundaren och den operativa chefen Marcus Gners hem till Sverige igen, efter att ha satt upp bolagets amerikanska kontor, för att fokusera på global tillväxt på fler marknader. 

”Vi är redan störst i Europa, men det finns en stor potential i att växa främst i de stora europeiska länderna utanför Norden. Sedan en tid tillbaka sneglar vi också på nyetableringar i Asien och Mellanöstern”, säger Henrik Torstensson. 

Under det senaste året har Lifesum ingått samarbeten med techjättar Apple, Google och Samsung i olika former. Det ska bana väg för ytterligare tillväxt under det nuvarande räkenskapsåret.

”Vår prognos är att nästan dubbla intäkterna till runt 200 miljoner kronor”, säger Henrik Torstensson.

Lifesum har totalt plockat in 140 Mkr i riskkapital, från bland andra Bauer Media och NGP Capital, senast genom en nyemission 2016. Planen är att fylla på kassan igen under nästa år, uppger vd:n. 

”Vi får se exakt hur mycket pengar vi tar in. Men bolaget är mer än dubbelt så stort och växer snabbare än när vi senast tog in kapital”, säger Henrik Torstensson. 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?