1515

Hälsoappen säljer för 200 miljoner – vänder till vinst

Svenska Lifesum är enligt egen utsago en av de största hälsoapparna i både Europa och USA, med över 35 miljoner användare. Bolaget växer snabbt och går nu för första gången med vinst. ”Vi tror på en bra balans mellan hög tillväxt och lönsamhet”, säger vd:n Henrik Torstensson.

Lifesums två grundare Henrik Torstensson och Marcus Gners.
Lifesums två grundare Henrik Torstensson och Marcus Gners.Foto:Evelina Carborn

Den svenska appen Lifesum hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på så väl matintag som träningsrutiner. 

Under det senaste räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2018 och april 2019, växte intäkterna till totalt 218 miljoner kronor. Det framgår av Lifesums färska bokslut.

Ökningen beror delvis på redovisningstekniska detaljer. Numera bokför man sina intäkter från kunder direkt, i stället för att dela upp dem över hela prenumerationstiden.

Den jämförbara tillväxten från året innan landar därmed på 57 procent.

”Det som verkligen hade stor effekt i fjol var våra framgångar i USA där vi växte extremt snabbt. Det var redan vårt största enskilda land, men drog ifrån ännu mer”, säger vd:n Henrik Torstensson.

Utöver USA är Lifesum också den ledande aktören inom sitt segment i Europa, enligt egen utsago. 

Tjänsten har också väckt intresse hos techjättar som Apple och Google som tidigt integrerade Lifesum i sina respektive produkter Apple Watch och Google Assistant.

Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder. 

Totalt har bolaget över 35 miljoner användare, enligt de senaste siffrorna som Lifesum delade med sig av i våras, men hur många som betalar för tjänsten håller man hemligt.

Det viktiga är inte vad vinsten blir under en månad, ett kvartal eller ett år.

Lifesums gratisversion kan beskrivas som en traditionell kaloriräknare, medan premiumtjänsten ger tillgång till mer exklusiva funktioner som livsstilsplaner och träningstips. 

I mars 2019 fick Lifesum en ny delägare när det välrenommerade brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital köpte bolagets optionsprogram för 46 Mkr. Det innebar att pengarna gick till de anställda som medverkat i programmet.

”Balderton köpte optioner, sedan löste de in dem så att det kom in en del kapital i verksamheten”, säger Henrik Torstensson, utan att vilja precisera hur mycket pengar som adderades till bolagets kassa.

Läs mer: Riskkapitaljätte går in med 46 miljoner i svensk hälsoapp 

Hur ser er investeringsvilja ut?

”Vi är fortsatt investeringsvilliga. Medvetenheten kring personlig nutrition och digital hälsa växer snabbt och marknaden har aldrig varit större. Digitala tjänster som Lifesum är det absolut bästa sättet att hjälpa folk att ändra hur de äter och förbättra deras hälsa”, säger han, och berättar att man framöver vill lägga resurser på teknikutveckling med målet att personalisera tjänsten ännu mer.

Andra stora ägare i Lifesum som kontrollerar över 10 procent av aktierna vardera är vd:n Henrik Torstensson, medgrundaren Marcus Gners, den tyska mediekoncernen Bauer och Nokias investeringsarm NGP Capital.

Just nu fokuserar vi bara på att bygga den bästa möjliga produkten för våra användare och öka vår försäljning år för år.

Under det senaste räkenskapsåret noterade Lifesum, som lanserades i sin nuvarande form 2013, för första gången en vinst på sista raden. Resultatet skrevs till 7,3 Mkr. 

”Vi har inte behövt bromsa investeringarna för att gå med vinst, utan har en modell som gör att vi blir lönsamma i takt med att vi växer försäljningen. Det är jättekul att ha nått dit”, säger han.

Kan man förvänta sig att ni kommer vara lönsamma på sista raden även under kommande år?

”Vi tror på en bra balans mellan hög tillväxt och lönsamhet. Däremot är inte det viktiga vad vinsten blir under en månad, ett kvartal eller ett år. Utan vi bygger Lifesum för att bli ett bra bolag på fem eller tio års sikt”, säger Henrik Torstensson.

Ni har nu nått en viss storlek i er försäljning och du har varit med och drivit Lifesum sedan 2013. Vad är slutmålet med bolaget, har ni börjat titta på en börsnotering eller försäljning? 

”Vi fokuserar på att bygga den bästa möjliga produkten för våra användare och öka vår försäljning år för år. Var det sedan tar vägen får vi se”, säger han. 

Lifesum har i dag ungefär 75 anställda på sina två kontor i Stockholm och Los Angeles. Tidigare har bolaget uppgett att de sneglar på att lansera tjänsten även i Asien och Mellanöstern, men Henrik Torstensson förklarar att det arbetet fortfarande befinner sig i planeringsstadiet. 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?