1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Håller börsbolag på tårna – säljs till Norge

Digitala verktyg för hållbarhetsrapportering har blivit allt hetare på senare tid. Som del av en investering på drygt en halv miljard kronor köps nu ett av de ledande bolagen inom området, skånska Position Green, upp och slås samman med ett norskt och ett dansk konsultbolag inom hållbarhet.

Kinnevik och Coop finns bland kunderna till Position Green, med vd:n Daniel Gadd. Bolaget säljs nu till Norge.
Kinnevik och Coop finns bland kunderna till Position Green, med vd:n Daniel Gadd. Bolaget säljs nu till Norge.Foto:Henrik Montgomery, Helena Landstedt

Malmöbaserade Position Green har dubblat sin omsättning varje år de senaste året och 2021 var inget undantag. Då ökade omsättningen till 25 miljoner, från tolv miljoner året före.

Samtidigt har personalstyrkan mer än fördubblats sedan i somras och är nu uppe i 60 personer, varav 45 i Malmö och resten i Stockholm.

Bakom framgångarna ligger bolagets egenutvecklade verktyg som samlar in information till hållbarhetsrapporter åt företagskunder som Apoteket, Coop, Kinnevik, Nolato och Lindab.

Position Green har sedan i fjol påbörjat en internationell expansion. För att skynda på den går bolaget nu samman med ett norskt och ett danskt konsultbolag.

Rent tekniskt sker det genom att det norska riskkapitalbolaget Norvestor investerar drygt en halv miljard kronor i det nybildade företaget Position Green Group, som i sin tur köper upp Position Green i Malmö, norska The Governance Group och danska Velocity. De tidigare delägarna i Position blir 17-procentiga delägare i det nybildade moderbolaget.

”Vi har fokuserat på vår tekniska plattform, men under åren har vi känt en större och större efterfrågan att serva kunderna mer med konsulting och rådgivning. Nu kan vi fortsätta bygga vår plattform, men lägga till rådgivning och även utbildning inom hållbarhet”, säger Daniel Gadd, medgrundare och vd för Position Green.

Det danska och norska bolag som ingår i den nybildade gruppen är båda konsultbolag med inriktning på hållbarhetsfrågor för näringslivet. De använder Position Greens verktyg sedan tidigare och det är på den vägen tankarna om ett tätare samarbete vuxit fram.

”Vi såg att företag vill göra mycket inom hållbarhet, men det är en ny bransch för många bolag och de saknar erfarenhet internt och därmed kunskapen att driva projekten. Genom att vi för samman ett antal bolag med kompletterande kompetenser kan våra kunder bli mer effektiva i sitt hållbarhetsarbete”, säger it-entreprenören Anders Frankel som investerat i Position Green och är dess styrelseordförande.

Den sammanslagna företagsgruppen får ett hundratal anställda, 400 kunder och en förväntad omsättning på 90-100 miljoner kronor i år. Ambitionen är att fortsätta växa i ungefär samma takt som Position Green gjort hittills, med dubbla omsättning varje år.

”De andra två bolagen är också i kraftig tillväxt och vi ska göra fler förvärv. Tillsammans vill vi bygga en företagsgrupp som omsätter uppemot en miljard kronor inom fem år”, säger Daniel Gadd, som fortsätter som vd för dotterbolaget Position Green Platform samtidigt som han kommer ingå i ledningen för den nya företagsgruppen.

Bolagsgruppen är lönsam från start, men dessutom finns en del av den halva miljard som Norvestor investerat kvar i kassan för att kunna finansiera kommande förvärv.

Läs mer: Uppstickare lockar börsjättar till digitala hållbarhetsredovisningar


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?