1515
Annons

Halländska bolaget skyddar kända märken från förfalskningar

Den globala marknaden för förfalskningar och varumärkesintrång ökar och i dagens digitaliserade värld går ingen säker. Från Halmstad skyddar DH Anticounterfeit industrier i Europa och USA från att förlora miljonbelopp. 

Peter Furby är vd för bolaget sedan 2020.
Peter Furby är vd för bolaget sedan 2020.

I dag omsätter kriminella verksamheter flera miljarder dollar på förfalskning av produkter och marknaden beräknas överstiga 3 biljoner dollar 2022, enligt statistikdatabasen OECD.

Peter Furby är vd för DH Anticounterfeit som levererar molnbaserade mjukvaror till företag för att motverka varumärkesintrång och förfalskningar. 

Han menar att alla branscher är utsatta. 

”Dataintrången påverkar både företagens rykte och potentiella investeringar. Det är också en säkerhets- och hälsorisk för konsumenter”, säger Peter Furby och menar att problematiken förvärrats i samband med utökad globalisering och e-handel.  

Det ISO-certifierade företaget, DH Anticounterfeit, är stationerat i Halmstad med cirka 20 anställda och levererar sina tjänster till företag i Europa och USA. Namnen på dessa vill Peter Furby inte gå ut med då det kan påverka företagens varumärkesskydd, men på hemsidan nämns bland annat PVH som äger märken som Calvin Klein och Speedo. Saas-bolaget har dock också kunder inom tysk fordonsindustri, japanska spelkonsoler, amerikansk medicinteknik och amerikanska sportligor. 

”Många företag har varumärkesskyddsavdelningar som arbetar för att motverka förfalskningarna. Problemet är att det sker i för många led vilket gör processen osäker och komplicerad”, säger Peter Furby. 

Genom att digitalisera processerna kan DH Anticounterfeits Saas-plattform förenkla ärendena och underlätta kommunikationen mellan utredare, advokater och myndigheter. 

”Om teamen sitter utspridda i olika länder kan förloppet bli långdraget och komplext. Därför digitaliserar vi processen för att förenkla ärendena.”

Peter Furby menar att bristen på resurser och kompetens gör förfalskningarna svåra att bevisa. Eftersom förfalskarna kringgår skatter och regler blir också staten lidande samtidigt som de kriminella verksamheterna får ett försprång i framställningen av produkter. 

”Ett exempel är pandemin där förfalskarna var snabbare än företagen att få fram munskydd”, säger Peter Furby.

Plattformen började utvecklas redan 2007 men nylanserades under hösten 2020 och har sedan dess tredubblat antalet kunder. 2021 gick företaget med förlust men hade en omsättning på 6 miljoner kronor. I senaste rundan övertecknades emissionen och landade på 15 miljoner kronor. Investerarnätverken var Innovum, Halland Invest, VC Backstage Invest och företagets största innehavare Entreprenörinvest. 

Framöver vill de satsa på sin marknadsföring som hittills endast bedrivits på konferenser och Linkedin.

”Vi satsar på uppskalning men då är förutsättningen att vi lägger mer pengar på att synas. Samtidigt känns det häftigt att en oslipad diamant i Halmstad befinner sig på en så global nivå”, säger Peter Furby.

I maj 2020 blev företaget kontaktat av Internationella Standardorganisationen ISO, med en förfrågan om att projektleda en ny global standard för varumärkesskydd, ISO 22386 som kommer att lanseras nästa år. 

”Det är ett bevis på att vi ligger i frontlinjen och att ryktet om oss har spridit sig i den här nischade branschen”, säger Peter Furby som menar att deras konkurrenter fortfarande använder sig av mer generiska verktyg. 

”Jag tror att vi kommer dubbla vår omsättning år 2022”, säger han.

Vill bli Sveriges största barnvakt – gigappen växer med 586 procent

Gig-appen Yepstr tappade nästan hela omsättningen under pandemin. Nu växer intäkterna återigen snabbt och på delägarlistan samlas flera kända namn – även internationellt. ”Om vi inte var den största barnvaktsförmedlaren i maj så kommer vi bli det innan året är slut,” säger vd:n Jacob Rudbäck. 

Jacob Rudbäck är vd och grundare av Yepstr.
Jacob Rudbäck är vd och grundare av Yepstr.

Yepstr grundades 2017 och har tagit fram en plattform som kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 24 år med privatpersoner och företag. Det kan till exempel handla om att hjälpa äldre med datorn, klippa gräsmattor eller passa barn. 

Gigtjänsten, som utstått flera tröga tillväxtår sedan starten, ser nu ut att ha fått vind i seglet. 2021 ökade omsättningen 586 procent från året innan och landade på åtta miljoner kronor. Det kan jämföras med de tre tidigare räkneskapsåren där omsättningssiffrorna hamnat strax över en miljon kronor.

”Barnpassningen står för 60 procent av omsättningen. Om vi inte var den största barnvaktsförmedlaren i maj så kommer vi bli det innan året är slut,” säger vd:n Jacob Rudbäck som spår att omsättningen kommer landa över 20 miljoner kronor 2022. 

Plattformen kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 21 år med privatpersoner och företag.
Plattformen kopplar samman arbetsvilliga ungdomar mellan 15 till 21 år med privatpersoner och företag.

Han förklarar siffrorna som en effekt av ett pågående kulturskifte där synen på hushållstjänster inte klingar lika falskt som tidigare. 

”Den nya generationen tar hjälp i långt större utsträckning. De minns inte pigdebatten och skamläggningen av folk som tog hjälp. Vi driver vågen av ett enormt paradigmskifte”, säger Jacob Rudbäck. 

Yepstr har tidigare kritiserats, bland annat av ungdomsförbundet Syndikalisterna, för att utnyttja förstagångsarbetares okunskap gällande arbetsvillkor och arbetsrätt. Något Jacob Rudbäck inte håller med om. 

”Vi står ut som det enda gigföretaget som tar fullt ansvar för arbetarna”, säger han och tillägger att företaget erbjuder arbetarna både semesterersättning, lagstadgad pension och försäkringar.  

Jacob Rudbäck tror dessutom att strategin är ett ytterligare skäl till att det nu börjat gå bättre för företaget.

”Det finns en trovärdighet hos oss som andra gigtjänster saknar. Vi är redo att ta fighten och tycker att alla människor ska ha rätt till trygga avtal.” 

Av de 50.000 ungdomar som är anslutna till appen så jobbade 2.678 av dessa via Yepstr 2021. 

Yepstr har användare i hela Sverige även om Stockholm, Göteborg och Malmö står för 70 procent av omsättningen.   

Jacob Rudbäck upplever vissa lokala skillnader men menar att utbudet på gigarbetare är blandat. Även om de som efterfrågar tjänsterna framför allt befinner sig i höginkomstområden, tror han att företaget också kan locka kunder utan samma ekonomiska förutsättningar. 

För i och med att förmedlingen sker digitalt och automatiserat kan de betala mer till arbetaren och för ett billigare pris till kunden. Efter rutavdraget landar kostnaden för barnvaktsjobb på 100 kronor i timmen, enligt vd:n.

”Istället för att kunden går till en dyrare traditionell aktör går man till Yepstr där barnvakter tjänar närmare 110 kronor i timmen.”

Under pandemin förlorade företaget 80 procent av sin omsättning. När samhället nu går in i ytterligare en lågkonjunktur, tror vd:n snarare att människor får större behov av hjälp. 

”Om båda i hushållet måste jobba så kan lite extra hjälp i vardagen göra enorm skillnad.”

Företaget stängde nyligen en runda vars investerare och siffror Jacob Rudbäck inte vill uppge i dagsläget.

2019 fyllde företaget på kassan med åtta miljoner kronor från namnkunniga som entreprenören Gunilla von Platen, Schibsted, Beijer Ventures, och Tumblrs förre detta vd John Maloney. Även Keith Anderson, medgrundare av investeringsjätten Blackstone har tidigare gått in med pengar i Yepstr. 

Sedan tidigare är Stena-miljardären Dan Sten Olsson också delägare i Yepstr. 

Med pengarna från den senaste rundan kommer företaget fortsätta satsa på tillväxt, lönsamhet samt sikta mot en ledande position inom trädgårds- och läxhjälp. 

När bolaget dominerat dessa tre marknader, kommer de satsa på expansion, säger Jacob Rudbäck. 

”Det har tagit längre tid än vi ursprungligen trott, med samhällsproblem och kulturförändringar. Men vi har redan påbörjat diskussionen med investerare om att ta klivet utomlands.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera