1515

Hälften av hennes bolag lockar nytt kapital

En digital begravningsbyrå, en e-handelsplattform för tandläkarkliniker och en sagoboksapp för barnfamiljer. Det är tre av bolagen som har kommit ur riskkapitalbolaget The Springfield Projects acceleratorsprogram och lockat följdinvesteringar.

Anna Settman, partner och medgrundare på Springfield Project som investerat såddkapital i 23 bolag sedan starten 2014.
Anna Settman, partner och medgrundare på Springfield Project som investerat såddkapital i 23 bolag sedan starten 2014.

Under onsdagskvällen presenterar riskkapitalbolaget Springfield Project fjärde omgången av sitt acceleratorsprogram. Då ska man investera i 7–10 bolag med upp till en halv miljon kronor per bolag.

”Vi samlar bolagen för en kickoff i våra lokaler i A-house, i gamla Arkitekthögskolan i Stockholm”, förklarar Anna Settman, partner och medgrundare på Springfield Project.

Riskkapitalbolaget startades 2014 av Anna Settman, som tidigare var vd på Aftonbladet, och Anders Lindqvist, tidigare partner på IT-Provider och Via Venture. Sedan dess har man dragit in 100 miljoner kronor i riskkapital för investeringar i startupbolag i tidiga skeden.

En av de tongivande investerarna är it-miljardären Staffan Persson, känd för sina investeringar i bolag som Eniro, Unibet och Dibs. En annan investerare är Ernström & Co med ägaren Fabian Hielte. Man har även tagit in pengar från Per Josefsson och Peter Thelin, grundare av Brummer & Partners.

Läs mer: Anna Settman lämnar Eniros styrelse

Anna Settman uppger att Springfield Project hittills har investerat drygt 20 Mkr. Av de 14 bolag i de två första omgångarna har hälften lockat till sig följdinvesteringar.

”Vi har återinvesterat i två av dessa. Ytterligare fem bolag har tagit in kapital från externa partners”, säger Anna Settman.

De två bolag som lockat följdinvesteringar från Springfield Project är:

Cruitway – En rekryteringsplattform som tagit in totalt 5 Mkr från Springfield Project.

Lavendla – En digital begravningsbyrå som tagit in totalt 2,9 Mkr från Springfield Project.

De övriga fem bolagen har tagit in totalt 20 Mkr från Springfield Project och en handfull externa partners. De är:

  • Prodentor, en e-handelsplattform för tandläkarkliniker.
  • Codarica, som tagit fram Coda Game, ett lärande spel för barn kring kodning.
  • Storimi, en digital sagoboksupplevelse för barnfamiljer.
  • Bolånegruppen, grupplåneförhandlare som sänker bolånekostnaderna för hushåll.
  • Boxgard, en digital lösning för magasinering av flyttlådor och möbler.

”Efter ett och ett halvt år har hälften av de första 14 bolagen lockat följdinvesteringar. Det är vi jättenöjda med. Vi ser att vår metodik fungerar: att kombinera kapital och erfarenhet. Målet att investera i ett 60-tal bolag före 2018 kvarstår”, säger Anna Settman.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?