1515
Annons

Hagströmer och Kry-grundare satsar på virtuellt akutsjukhus

Nystartade Medoma vill flytta delar av akutsjukvården till patientens hem. Ett halvår efter starten plockar de in färska miljoner från bland annat Sven Hagströmer, flera Kry-grundare och affärsängeln Sophia Bendz. ”Pandemin blev en katalysator för den här typen av lösningar”, säger vd:n Johan Nordenström. 

Bland Medomas delägare finns nu flera tunga profiler från näringslivet. Från vänster: ängelinvesteraren och Cherry Ventures-partnern Sophia Bendz, Medomas vd Johan Nordenström och finansmannen Sven Hagströmer.
Bland Medomas delägare finns nu flera tunga profiler från näringslivet. Från vänster: ängelinvesteraren och Cherry Ventures-partnern Sophia Bendz, Medomas vd Johan Nordenström och finansmannen Sven Hagströmer.Foto:Montage

Vård av patienter i hemmet istället för på sjukhus har blivit allt mer populärt i takt med att tekniska lösningar tagits fram. I Storbritannien finns bland annat svenskgrundade Doccla och i Sverige finns utmanaren Imaginecare. Idén utgår ifrån att ge patienten vård i hemmet istället för på sjukhuset med hjälp av både fysiska och digitala besök. 

Nu vill nystartade Medoma slå mynt av trenden. 

”Ursprungligen var det min pappa som för några år sedan pekade på att det fanns ett nytt vårdkoncept i Australien som även börjat ta fart i USA. Ofta tar det lång tid att förändra vårdbranschen, men pandemin blev en katalysator för den här typen av lösningar”, säger bolagets vd och medgrundare Johan Nordenström. 

Han grundade bolaget tillsammans med doktorerna Mikael Kastengren och Henrik Bjärtun i september 2021. 

Från vänster: Henrik Bjärtun, medgrundare och medicinsk chef, Johan Nordenström, vd och medgrundare, Nathalie Forsgren, chef sjuksköterskor, Oskar Gunnarsson, teknikchef och Mikael Kastengren, operativ chef och medgrundare.
Från vänster: Henrik Bjärtun, medgrundare och medicinsk chef, Johan Nordenström, vd och medgrundare, Nathalie Forsgren, chef sjuksköterskor, Oskar Gunnarsson, teknikchef och Mikael Kastengren, operativ chef och medgrundare.Foto:Press

Tanken är att Medoma själva ska tillhandahålla personal och utrustning för att ta hand om patienterna och på så vis kunna avlasta sjukhusen. Esset i rockärmen är den mjukvara som man planerar att ta fram, som ska monitorera patienterna och den vård som behöver ges. 

På så vis kan en läkare från en övervakningscentral bevaka flera olika patienter samtidigt från distans, och finnas tillgängliga genom videosamtal och fysiska besök vid behov.

”Redan innan covid fanns problem kring att erbjuda tillräckligt med vårdplatser. Att ge vård hemma är förenat med bättre medicinska utfall och komfortfördelar för patienten - det ger en möjlighet att vara med nära och kära istället för att ligga i en stor sal med andra. Dessutom har det internationellt visat sig att denna typ av vård kan bedrivas mer kostnadseffektivt – en stor del av kostnaden per patient och natt kommer ifrån utgifter kopplade till lokalen och sjukhusens infrastruktur.”

Företaget beskriver konceptet som virtuell akutsjukvård, men de riktar sig inte till alla patienter. 

”Om IVA-patienter är högst upp i pyramiden riktar vi in oss på patienter längre ner. Det kan handla om patienter med hjärt- och lungsjukdom, infektionssjukdom eller kirurgisk eftervård. Den typen av vård står för ungefär 15-20 procent av den totala inneliggande vården”, säger Johan Nordenström.

Men för att lyckas lansera tjänsten krävs avtal om att vara underleverantör till svenska akutsjukhus, vilket man inte har i skrivande stund. Medomas ambition är att få till avtal med vårdgivare, till en början i Stockholm, under året.  

Som ett steg i rätt riktning tar man nu in 9 miljoner kronor i en första riskkapitalrunda. På delägarlistan finns nu flera namnkunniga investerare: Spotify-veteranen Sophia Bendz, Sven Hagströmer-kopplade Biovestor, Kry-grundarna Josefin Landgård och Johannes Schildt samt AB Segulah med flera. 

”Det är en kombination av finansnestorer med mycket djup och lång erfarenhet av bolagsbyggande och namn från den nya ekonomin, som Josefin Landgård och Sophia Bendz. Det är en eklektisk och dynamisk investerargrupp.”

Pengarna ska dels användas för att utveckla mjukvaran, dels för att anställa läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. Att anställa personal är kostsamt och därför utesluter inte Johan Nordenström att fler rundor kan komma att ske – kanske redan i år. 

”Långsiktigt vill vi att det virtuella akutsjukhuset och sättet att bedriva akut vård i hemmet ska bli en självklar del av vårdmixen. På så vis kan det både avlasta vården och förbättra livet för patienter. Om vi lyckas i Sverige är visionen att även andra länder ska kunna ta del av den här vårdformen.” 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?