1515

Hackare tog sig in i Teslas molnkonto – bröt bitcoin på servrarna

En hackare har tagit sig in i Teslas servrar och använt dem för att bryta bitcoin. Incidenten är den senaste av en lång rad liknande attacker, skriver tidningen Fortune. 

Elon Musk, grundare och vd på Tesla.
Elon Musk, grundare och vd på Tesla.Foto:TT AP Bloomberg

En oidentifierad hackare uppges ha gjort intrång i Teslas molnkonto och använt serverkapaciteten till att bryta kryptovalutan bitcoin. Det skriver det ansedda ekonomimagasinet Fortune med hänvisning till säkerhetsexperter. Intrånget kan även ha exponerat upphovsrättsligt skyddad information om Teslas elbilstillverkning.  

Säkerhetsexperterna, som jobbar för det nystartade it-säkerhetsbolaget Redlock, uppger att de upptäckte intrånget förra månaden då de undersökte vem som lämnade hemliga inloggningsuppgifter om ett konto på Amazons molnbolag Amazon Web Services (AWS) ute på det publika internet. Nu visar det sig att bolaget bakom AWS-kontot är Tesla, enligt dem.

Läs mer: Bitcoin rusar igen — upp över 80 procent 

"Vi var inte först med att hitta dit. Det var uppenbart att någon annan hade påbörjat bitcoinbrytning i denna speciella Tesla-miljö”, säger Redlocks vd Varun Badhwar till Fortune.

När Tesla fick reda på intrånget löste de problemet på ett par dagar, enligt Badhwar.

Incidenten är den senaste av en lång rad liknande attacker, där serverkapacitet tas som gisslan för att bryta bitcoin och andra kryptovalutor.

Härom veckan kunde Di Digital rapportera att tusentals hemsidor världen över som ska ha drabbats av så kallade kryptogrävare. Sajterna till Polisen, Lunds universitet, Moderaterna och en rad kommuner kan ha utsatts för attacken.

Läs mer: Svenska sajter kan ha utsatts för kryptohack

Hackarna använde sig i det fallet av ett populärt pluginprogram till datorer kallat Browsealoud. Det gör att besökare på hemsidorna omedvetet hjälper till att bryta en digital valuta vid namn Monero, som liknar Bitcoin.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Därför är AI och molntjänster nästa steg för finansvärlden

Medan AI överlag anses vara framtiden är det fortfarande förhållandevis få företag som nyttjar AI till fullo i praktiken. Finansbranschen i synnerhet är i behov av applicerade AI-lösningar, inte minst för att driva den gröna utvecklingen, bygga digitala tjänster, göra riskanalyser och motverka bedrägerier. Så vad står i vägen? För att svara på den och andra aktuella frågor arrangerar Microsoft och DI ett webbinarium om den digitala utvecklingen för finansiella tjänster, såväl som finansbranschens framtidsutsikter och möjligheter.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium 

Medan de unga fintechbolagen rusar framåt inom digitaliseringen kämpar många traditionella aktörer med att hänga med i nya lösningar och tekniker. Regulatoriska villkor blir allt mer komplexa, samtidigt som konsumenternas krav och förväntningar förändras. Sammantaget ställer detta mycket höga krav på flexibilitet, en ordentlig utmaning inte minst då många finansiella aktörer sitter på trögrörliga och utdaterade legacysystem och en gigantisk infrastruktur. 

– Därtill kommer ständigt nya affärsmodeller och pandemin sätter tryck på att bankerna blir mer digitala i relationen med kunderna, samtidigt som antalet bedrägerier ökar lavinartat. Kombinerat innebär detta en komplex lägesbild som förutsätter snabbrörlighet och prediktivt arbete. För att möjliggöra detta och bibehålla sin konkurrenskraft behöver finansvärlden våga ta sig till nästa nivå, en utveckling som kommer att vara i fokus under webbinariet, säger Annica Wallenbro Stojcevski, affärsområdeschef inom Cloud & AI hos Microsoft, som också ansvarar för bolagets molnplattform.

Läs mer om Financial Services Sweden 

Ett första – avgörande – steg i detta arbete menar Annica är att i större utsträckning använda sig av molnet. Många ser emellertid fortfarande molntjänster som en risk snarare än en möjlighet – ett centralt exempel är säkerheten, som ofta felaktigt uppfattas som bristande.

– Därför bygger vi in säkerhet som en absolut grundbult i allt vi utvecklar. Microsoft är ett av de bolag, oavsett bransch, som satsar mest på säkerhet i hela världen; det inkluderar både fysisk säkerhet kring våra datacenter och avancerad cybersecurity som i realtid detekterar anomalier och brister.

Dessa brister kan sedan blixtsnabbt åtgärdas genom globala uppdateringar direkt i Microsofts molnplattform. Som om detta inte vore nog erbjuder plattformen också verktyg och stöd för full regelefterlevnad, oavsett vilka länder eller vilken bransch man är verksam i. Plattformen har dessutom överlägset flest ISO-certifieringar inom branschen, vilket innebär att företag kan känna sig helt trygga i att göra övergången till molnet. Denna aspekt är avgörande för den hårt reglerade finansbranschen. 

– Vårt moln är dessutom specifikt anpassat för finanssektorns specifika krav; den samlar alla tjänster från våra portföljer såväl som branschspecifika lösningar just för den finansiella sektorn. Det fungerar lite som ett startpaket i molnet för aktörer inom området, betonar Annica.

Här kan du läsa mer om Microsoft Cloud for Financial Services 

En av de största vinsterna med övergången till molnet, är de synergieffekter som erbjuds av AI och avancerad dataanalys. Möjligheten att automatisera allt från kundtjänst till rådgivning och andra interna operationella processer blir en enorm konkurrensfördel för finansvärlden, som dagligen hanterar otroligt mycket data. Detta aktualiseras i synnerhet när det handlar om riskbedömning och bedrägerisituationer; med AI och maskininlärning detekteras snabbt alla anomalier i säkerhetsflödet, vilket möjliggör avancerad analys och prediktion. 

– Som vi kommer att återknyta till under webbinariet lägger AI grunden för att på ett bättre sätt kunna kombinera digitala tjänster med personligt tilltal och bemötande av kundens behov, för en säkrare och bättre service och rådgivning. I förlängningen handlar det om att knyta samman hela kundresan inom den finansiella världen och därmed få insikt i hur kunderna beter sig genom hela flödet. Först då kan man erbjuda de personifierade tjänster och den kundnärhet som kunderna förväntar sig idag, avslutar Annica.

Anmäl dig till Microsofts och DI:s webbinarium här 

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?