1515

H&M-varumärken hoppar på uthyrningstrenden – inleder samarbete med plattformen Gemme Collective

Gemme Collective hyr ut kläder, skor och accessoarer till privatpersoner och backas av välkända techprofiler. Nu inleds ett samarbete med H&M-gruppens & Other Stories och Weekday. ”Det ger kunderna en chans att prova innan de köper”, säger Gemme Collectives kreative chef Sara Boork. 

Sara Boorks Gemme Collective (till vänster) erbjuder nu uthyrning av utvalda delar av H&M-märkena Weekday och &Other Stories.
Sara Boorks Gemme Collective (till vänster) erbjuder nu uthyrning av utvalda delar av H&M-märkena Weekday och &Other Stories.

Gemme Collectives tjänst lanserades i oktober 2020. Här kan klädbolag hyra ut delar ur sitt sortiment och privatpersoner kan erbjuda sina garderober inom olika tidsramar. I dag har plattformen 1 300 medlemmar och över 800 plagg. Bolaget har hittills tagit in 10 Mkr från bland andra Klarnas vice marknadschef Daniel Jontén och Fredrik Björk, tidigare teknikchef på The Real Real, en världsledande plattform för begagnade lyxplagg som har ett börsvärde på 1,8 miljarder dollar.

Intresset från klädbolagen har varit stort, säger Gemme Collectives kreativa chef Sara Boork.

”De ser det som en del av sitt hållbarhetsarbete, och ett sätt att nå ut till många fler. Alla har inte råd att köpa vissa produkter. Det ger kunderna en chans att prova innan de köper.”

Nu har två av H&M HM B -0,17% Dagens utveckling :s varumärken hoppat på trenden. Från och med i dag finns delar av märket Weekdays sortiment på Gemme Collectives plattform, och den 1 juli tillkommer plagg från & Other Stories.

”Vi är så glada över att få vara med i Gemmes kurerade modeutbud. Vi älskar hållbarhetsaspekten i modeuthyrning och vi ser fram emot att göra våra kollektioner tillgängliga för fler modeälskande kvinnor genom detta samarbete”, kommenterar & Other Stories hållbarhetschef Sara Jivenius. 

Hyrsektorn är mycket driven av speciella tillfällen som fester, menar Gemme Collectives Sara Boork.

Läs mer: H&M-ägt bolag lanserar i 20 länder – på ett bräde

”Det är ofta klänningar, kostymer eller set. Under vintern hade vi ett samarbete med det svenska märket Stand Studios, och då var även ytterkläder mycket populärt.”

Bolaget finns i dag i Stockholm och Göteborg, och planerar nu lansering i Köpenhamn.

”Vi vill jobba hållbart och har lokala hubbar. Ingenting skeppas över landet, utan man får mötas lokalt, skicka med cykelbud eller komma till vårt showroom”, förklarar Sara Boork.

Uthyrningstrenden finns även bland barnkläder. I maj lanserades Åhléns barnklädesmärke Minimarket på uthyrningsplattformen A Second Love Affair, som enbart hyr ut kläder till barn mellan 0–3 år.

 

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?