Annons

H&M-varumärken hoppar på uthyrningstrenden – inleder samarbete med plattformen Gemme Collective

Gemme Collective hyr ut kläder, skor och accessoarer till privatpersoner och backas av välkända techprofiler. Nu inleds ett samarbete med H&M-gruppens & Other Stories och Weekday. ”Det ger kunderna en chans att prova innan de köper”, säger Gemme Collectives kreative chef Sara Boork. 

Sara Boorks Gemme Collective (till vänster) erbjuder nu uthyrning av utvalda delar av H&M-märkena Weekday och &Other Stories.
Sara Boorks Gemme Collective (till vänster) erbjuder nu uthyrning av utvalda delar av H&M-märkena Weekday och &Other Stories.

Gemme Collectives tjänst lanserades i oktober 2020. Här kan klädbolag hyra ut delar ur sitt sortiment och privatpersoner kan erbjuda sina garderober inom olika tidsramar. I dag har plattformen 1 300 medlemmar och över 800 plagg. Bolaget har hittills tagit in 10 Mkr från bland andra Klarnas vice marknadschef Daniel Jontén och Fredrik Björk, tidigare teknikchef på The Real Real, en världsledande plattform för begagnade lyxplagg som har ett börsvärde på 1,8 miljarder dollar.

Intresset från klädbolagen har varit stort, säger Gemme Collectives kreativa chef Sara Boork.

”De ser det som en del av sitt hållbarhetsarbete, och ett sätt att nå ut till många fler. Alla har inte råd att köpa vissa produkter. Det ger kunderna en chans att prova innan de köper.”

Nu har två av H&M HM B -4,12% Dagens utveckling :s varumärken hoppat på trenden. Från och med i dag finns delar av märket Weekdays sortiment på Gemme Collectives plattform, och den 1 juli tillkommer plagg från & Other Stories.

”Vi är så glada över att få vara med i Gemmes kurerade modeutbud. Vi älskar hållbarhetsaspekten i modeuthyrning och vi ser fram emot att göra våra kollektioner tillgängliga för fler modeälskande kvinnor genom detta samarbete”, kommenterar & Other Stories hållbarhetschef Sara Jivenius. 

Hyrsektorn är mycket driven av speciella tillfällen som fester, menar Gemme Collectives Sara Boork.

Läs mer: H&M-ägt bolag lanserar i 20 länder – på ett bräde

”Det är ofta klänningar, kostymer eller set. Under vintern hade vi ett samarbete med det svenska märket Stand Studios, och då var även ytterkläder mycket populärt.”

Bolaget finns i dag i Stockholm och Göteborg, och planerar nu lansering i Köpenhamn.

”Vi vill jobba hållbart och har lokala hubbar. Ingenting skeppas över landet, utan man får mötas lokalt, skicka med cykelbud eller komma till vårt showroom”, förklarar Sara Boork.

Uthyrningstrenden finns även bland barnkläder. I maj lanserades Åhléns barnklädesmärke Minimarket på uthyrningsplattformen A Second Love Affair, som enbart hyr ut kläder till barn mellan 0–3 år.

 

Innehåll från QliroAnnons

Qliro skalar upp – ska skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare av alla storlekar

Qliros VD Christoffer Rutgersson
Qliros VD Christoffer Rutgersson

Fintechbolaget Qliro har länge varit ledande inom betallösningar för stora e-handelsbolag. Sedan början av 2022 pågår en stor strategisk förändring inom bolaget, där erbjudandet breddas till att även rikta sig till små- och medelstora bolag (SME), samt tillgodose e-handlares alla behov för maximerad konvertering i kassan.

– För att möta marknadens behov har vi skalat upp vårt tech-team och tredubblat vårt säljteam. Vi tar all den kunskap och erfarenhet vi utvecklat från stora e-handlare och öppnar upp även för startups, samt små- och mellanstora bolag under tillväxt, förklarar Qliros VD Christoffer Rutgersson, som under de senaste åtta åren haft flera ledande positioner på snabbväxande bolag med fokus på betallösningar. 

Qliro är initialt sprunget ur Nordens största e-handelskoncern och de behov som uppstod hos e-handelsjättar som Nelly och CDON, men idag ligger fokus på att skapa optimala betallösningar för e-handelsbolag av alla storlekar. 

– En säker och smidig betallösning är central för bolag av alla storlekar eftersom det påverkar köpupplevelsen samtidigt som den ökar konverteringen för e-handlaren, säger Christoffer Rutgersson och utvecklar vidare:

– En bra kassa optimerar konverteringen och ger mycket flexibilitet för handlaren samtidigt som det ska vara lätt att skala upp i många nya marknader, samt lägga till nya betalsätt. Hög, teknisk prestanda och avancerad funktionalitet för shipping och upsell driver ökad försäljning och en bra kundupplevelse driver lojalitet och återkommande köp. 

För handlaren ska det också vara lätt att integrera betallösningen i sin e-handel. Qliro har ett brett utbud av existerande integrationer till marknadens mest populära e-handelsplattformar såsom Centra, Magento, Brink, Askås och Litium och har nyligen adderat integrationer mot WooCommerce, Wikingruppen och har flertalet integrationer på gång med ytterligare partners. 

Kundupplevelsen är central

Qliro erbjuder flertalet betalmetoder och lägger stort fokus på kundupplevelsen. Det senaste året har bolaget introducerat nordens populäraste direktbetalningsmetoder samt lanserat en funktion för spara kortuppgifter i kassan för att göra köpupplevelsen så enkel som möjligt och öka konverteringen i alla de nordiska länderna. 

Det enklaste sättet för slutkunden att betala en Qliro-faktura är via Qliros app. Den ger en tydlig översikt av köphistorik, fakturor och betalval och har under det senaste året fått ny, användarvänlig design liksom resten av Qliros plattformar för att bättre spegla vilka Qliro är idag och positionen inom säkra och enkla betalningar.

Efterköpsupplevelsen syftar till att göra det så enkelt som möjligt att betala och samtidigt skapa lojala och återkommande kunder till handlaren. Det är oerhört viktigt att inte blanda in reklam i efterköpsupplevelsen från andra konkurrerande handlare som vissa betalleverantörer gör – vilket minskar antalet lojala kunder för handlaren, understryker Christoffer Rutgersson.

– Vår app är enkel och har ett tydligt fokus på betalningen – vad som ska betalas och när. Tack vare bland annat pushnotiser ser vi till att ingen betalning missas. Vi har få kundserviceärenden och hög kundnöjdhet, vilket är ett kvitto på att efterköpsupplevelsen är positiv.

En av de främsta betalaktörerna i Norden

Ur e-handlarens perspektiv handlar en bra betallösning bland annat om att kunna erbjuda konsumenten en positiv upplevelse där betalning och leveransalternativ hanteras sömlöst. Det handlar också om att öka försäljningen. Med särskilt integrerade upsell-funktioner lyckas Qliro ofta öka e-handlarens försäljning med fem till tio procent. Idag erbjuder Qliro säkra och enkla betallösningar hos progressiva bolag inom beauty-segmentet, såsom Caia och Lyko – men i den breda kundportföljen finns även Dramatens webbutik och teknikjätten Inet. Qliros betallösning används idag i över 30 länder via Qliros e-handelskunder.

Tydlig plan för fortsatt framgång

E-handelsmarknaden kommer framgent vara stark och med den ett fortsatt starkt fokus på utveckling av betaltjänster. 

– Vi ser ett behov på marknaden efter en renodlad betalaktör som kan erbjuda betallösningar i världsklass, liksom en kundupplevelse för både e-handlare och slutkunder som är förstklassig. 

Rekrytering av mer expertis inom payments, e-handel och tech, en ny ledningsgrupp, accelererad produktutveckling och ett nära samarbete med e-handlarna är exempel på hur Qliro jobbar för att upprätthålla rollen som en av de främsta betalaktörerna på marknaden. 

– Vi har ambitionen att skapa marknadens bästa upplevelse för e-handlare, partners och slutkund för att driva ökad försäljning och återkommande kunder, avslutar Christoffer Rutgersson.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qliro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera