1515

H&M:s och Stenbecks skönhetsbolag går in i Tyskland

Dashl utmanar traditionella skönhetssalonger och har lockat tunga investerare som Cristina Stenbeck och H&M. Nu tar startupen första steget utomlands tillsammans med modejätten.

Cristina Stenbeck har investerat i Dashl som har grundats av Nina Akbari och Arbilina Nissan.
Cristina Stenbeck har investerat i Dashl som har grundats av Nina Akbari och Arbilina Nissan.Foto:Jack Mikrut, press

”Våra partnerskap i kombination med en lönsam operativ modell låter oss växa snabbare och på sikt bli det ledande bolaget i Europa i vår kategori”, säger Dashls medgrundare Nina Akbari.

Dashl matchar kunder med frisörer, nagelteknologer, makeupartister och skönhetspersonal. Via bokningstjänsten kan kunderna se stylisternas verk och välja prisnivå, och därefter få en personlig rekommendation. Dessutom erbjuder Dashl bokningar till hemmet eller kontoret.

Bolaget grundades av Nina Akbari och Arbilina Nissan bokningsplattformen Dashl under 2016. Än så länge är bolaget relativt litet. Dashl omsatte 3,5 miljoner kronor och gjorde ett minusresultat på 4,4 Mkr 2019. Men tunga investerare verkar se potentialen.

Förra året tog Dashl in investeringar på 13 miljoner kronor. Bland investerarna finns utöver H&M genom sitt investeringsbolag Colab bland andra Cristina Stenbeck, författaren Camilla Läckberg och Estelle & Thilds grundare Pernilla Rönnberg.

Läs mer: H&M:s bolagsportfölj växer – här är klädjättens 15 innehav

H&M och Dashl har sedan tidigare ett samarbete med så kallade ”beauty bars” som finn på tre av modekedjans butiker i Sverige idag. Till dessa kan kunderna boka tjänster kring naglar, makeup eller hår.

Nu tar Dashl första steget utomlands och lanserar som ett första steg beauty bars med drop in-tjänster i H&M:s flaggskeppsbutiker i Düsseldorf och i Hamburg.

”Vi är glada över att vi tillsammans med Dashl kan erbjuda våra kunder en komplett shopping- och skönhetsupplevelse under ett och samma tak. Lanseringen utgör en viktig förlängning och förstärkning av H&M:s erbjudande och går i linje med vårt mål att erbjuda hög kvalitet till ett bra pris”, säger H&M:s Tysklandschef Thorsten Mindermann i ett uttalande.

”Efter en speciell vår och sommar som i grunden har förändrat spelreglerna för konsumtion och på många sätt påskyndat framväxten av ett konsumentbeteende som går hand i hand med kärnan i Dashls affärsidé känns expansionen helt rätt i tiden”, säger Nina Akbari i ett uttalande.

Dashl siktar nu även på fler europeiska länder och lanserar samtidigt i MQ MarQet-butiker i Stockholm, Malmö och Göteborg under hösten.

”Vi ser fram emot att föra ut våra tjänster på en större marknad och är stolta över att göra det med H&M vid vår sida. Våra partnerskap i kombination med en lönsam operativ modell låter oss växa snabbare och på sikt bli det ledande bolaget i Europa i vår kategori”, kommenterar Nina Akbari vidare.

Läs mer: Stenbeck om sin strategi: ”Vill investera i unga bolag” – så stor är portföljen


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?