1515

H&M-chefen investerar i dejtingapp

H&M-bossen Karl-Johan Persson och Kivras grundare Stefan Krook investerar i dejtingtjänsten Relate. Bolaget ska utmana Tinder med ett erbjudande om värderingsbaserad dejting. 

H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook investerar ihop via 41:an Invest.

Svenska dejtingappen Relate vill skapa en mer medveten dejtingkultur. Bolagets app gör det möjligt för singlar att hitta någon med liknande värderingar och sedan bygga en meningsfull relation som håller i längden.

”Idag spenderar singlar 18-30 år i snitt 10 timmar i veckan på dejtningappar som Tinder. Men merparten säger att de mår dåligt av det. Vi vill skapa ett mer hälsosamt dejtingalternativ för folk som är ute efter en meningsfull, långsiktig relation”, säger vd Philip Jonzon Jarl, som grundat Relate ihop med Tim Brandin.

Merparten säger att de mår dåligt av Tinder.

Bolagets tredje medgrundare är Selfleaders, ett bolag inom värderingsbaserat ledarskap. Selfleaders värderingsmetodik ligger till grund för appen. Närmare 40000 personer, på företag som Spotify och Telia, har använt deras system. Metodiken lärs även ut på bland annat Handelshögskolan i Stockholm och Harvard University, enligt bolaget. Relate är också en del av Time Well Spent Sweden, ett nätverk med initiativ som syftar till att göra vårt mobilanvändande mer meningsfullt.

Bolaget har rådgivare som Helena Ehnbom, som var mer och etablerade Match.com i Skandinavien, och Eddie Gustavsson, som tidigare var marknadschef på Mötesplatsen. Nu tar man in 5 miljoner kronor i riskkapital från en rad kända investerare inför en första publik lansering i Sverige.

Från vänster: Tim Brandin, grundare och CTO, Jan Artem Henriksson, Selfleaders, Philip Jonzon Jarl, grundare och vd, Anna Norelius och Dag Tolstoy, som jobbar med events och kommunikation.
Från vänster: Tim Brandin, grundare och CTO, Jan Artem Henriksson, Selfleaders, Philip Jonzon Jarl, grundare och vd, Anna Norelius och Dag Tolstoy, som jobbar med events och kommunikation.Foto:Pressbild

Bland de som är med och satsar är 41:an Invest (NTL), med H&M HM B +1,27% Dagens utveckling :s vd Karl-Johan Persson och Kivra-grundaren Stefan Krook. Andra investerare är Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti (NTL) och Tomas Björkman som ligger bakom stiftelsen Ekskäret.

”Jag känner delar av teamet sedan tidigare och vet att de vill bidra till en bättre värld på riktigt. Detta är en tjänst som hjälper människor att hitta starka, långsiktiga värderingsgrundade relationer. Deras syfte och mål gjorde att vi gärna ville backa satsningen”, säger Stefan Krook.

Rent konkret fungerar Relates app så att användarna definierar vilka värderingar som är viktigast i olika delar av livet. De får sedan fem profilförslag per dag baserat på detta. Istället för att som på Tinder swipe:a höger och vänster kan man välja att ”relate:a” till en specifik gemensam värdering. Detta blir sedan startpunkten i en första kontakt.

En testversion av appen är redan ute. Den 25 januari ska tjänsten lanseras skarpt i Sverige. Bolaget bedriver även singel-evenemang varannan vecka kopplade till appen.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?