1515

H&M-arvingen och Ericsson går in i hennes riskkapitalbolag

Tom Persson och Ericssons pensionsstiftelse har investerat i det nystartade riskkapitalbolaget Brightly Ventures fond, kan Di Digital avslöja.

Foto:Amanda Lindgren

Allt fler större institutioner börjar intressera sig för onoterade bolag inom den svenska techsektorn.

Aktörer som traditionellt inte har investerat utanför börsen har gått in bolag som Acast, e-sportbolaget G-Loot och spartjänsten Qapital.

Nu kan Di Digital avslöja att såväl Ericssons som SEB:s pensionsstiftelser har gått in i det nybildade riskkapitalbolaget Brightly Ventures. Det framgår av handlingar registrerade hos Bolagsverket.

Ericsson köpte 50 000 aktier i bolaget som står bakom Brightly Ventures första fond.

Dessutom har Coinvest Sthlm – ett bolag som H&M-chefen Karl-Johan Perssons yngre bror Tom Persson står bakom – köpt 20 000 aktier i Brightly Ventures.

Kerstin Cooley, partner på Brightly, vill inte kommentera några enskilda ägare.

”Vi har flera fina pensionsstiftelser som investerare, vilket är jättekul. Jag tycker svenska pensionsstiftelser borde investera mer i svenska riskkapitalfonder”, säger hon inför sitt anförande på Almi Invest Seed Day.

Brightly Ventures ska använda pengarna för att investera i techbolag i tidiga skeden. Som störst ska finansieringsrundorna man deltar i uppgå till 30 miljoner kronor.

Hittills har Brightly Ventures investerat i regtech-bolaget Acuminor och fintechbolagen Open Payments och Kaching.

Ytterligare fyra affärer kan vara klara inom en månad, enligt Kerstin Cooley. Målet är att fonden ska investera 5–20 miljoner kronor i 25 bolag över fyra års tid.

”Vi har fem områden som vi tycker är extra intressanta: fintech, deeptech, marknadsplatser, nya medier och digital hälsa. Där tittar vi extra noga”, säger Kerstin Cooley.

Brightly Ventures grundades av de tre tidigare Moor-investerarna Kerstin Cooley, Andy Johnston och Katja Bergman tillsammans med Tobii-grundaren John Elvesjö.

Utöver Tom Persson och Ericssons pensionsstiftelse har fonden till exempel tagit in pengar från EU-finansierade European Investment Fund, SEB Pension och Försäkring och Fort Knox Förvaring.

”Vi tittar efter globalt skalbara idéer som kan bli riktigt stora – och grymma team”‚ säger Kerstin Cooley.

Ericsson avböjer att kommentera sin pensionsstiftelses investering i Brightly Ventures. Di Digital har sökt Tom Persson.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?