1515

H&M-ägt bolag lanserar i 20 länder – på ett bräde

H&M-ägda Sellpy, som driver en digital begagnatbutik för kläder, lanserar sin tjänst i 20 länder i Europa.

Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen har grundat Sellpy.
Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen har grundat Sellpy.Foto:Amanda Lindgren (Di).

Det svenska bolaget Sellpy grundades 2014 med affärsidén att hjälpa konsumenter att köpa och sälja begagnade kläder. Varorna hämtas upp av bolagets anställda och saluförs sedan i deras app, och för besväret tar man en andel av varans slutpris som sin förtjänst.

H&M HM B +0,7% Dagens utveckling fick upp ögonen för bolaget ett år efter starten. Under de senaste åren har klädjätten skjutit till drygt 210 miljoner kronor i kapital till Sellpy och i dag äger de 74 procent av bolaget. Den resterande delen kontrolleras av grundarna Michael Arnör, Philip Gunnstam och Oskar Nielsen.

Bolaget expanderade i fjol till Tyskland och det följdes senare upp med etableringar i Nederländerna och Österrike. Nu står det klart att Sellpy lanserar på ytterligare 20 nya marknader i Europa – på ett bräde. 

Den internationella expansionen kommer understödjas av majoritetsägaren H&M som nu ger Sellpy tillgång till ett lager i Polen, samt hjälp med distribution och orderhantering.

Vid starten kommer Sellpy erbjuda 1 miljon second hand-varor på plattformen i de nya länderna, enligt egen utsago.

”Varje plagg som köps second hand sparar resurser för vår planet. Efterfrågan i våra nya marknader växer snabbt och därför är det otroligt roligt att vi fortsätter expandera så att vi kan erbjuda fler kunder i Europa en möjlighet att leva mer cirkulärt”, säger expansionschefen Gustav Wessman i en kommentar.

Sedan starten för sju år sedan uppger Sellpy att de nu sålt över 9 miljoner klädesplagg. Under 2019, bolagets senaste redovisade räkenskapsår, omsatte Sellpy 197 Mkr med ett minusresultat om 22 Mkr. Allt tyder på att den explosiva tillväxten fortsatte under 2020. Senast Di Digital rapporterade om bolaget i fjol var man i färd med att anställda ytterligare 80 personer och bygga ett nytt lager på 10 000 kvadrat.

Läs mer: H&M Colab ringar in succéer – jackpott i flera bolag


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?