1515

Gymutmanare slukar rival: ”Bra strategi för oss att expandera”

Svenska gymutmanaren Bruce köper upp den norska konkurrenten Combine – mitt i rådande coronakris. Nu tar man över bolagets kunder och partners i Norge. 

Bruces grundare Anton Holmquist och Magnus Elm.
Bruces grundare Anton Holmquist och Magnus Elm.Foto:Press

Digitala träningsabonnemang har dykt upp som alternativ till vanliga gymkort de senaste åren. I Sverige finns i dag tre aktörer, och principen är densamma: träna på en rad olika, och från varandra oberoende, studios och gym till ett fast månadspris. 

Konkurrensen bolagen emellan är stor. Flest träningsanläggningar i dagsläget erbjuder Bruce med 350 studios knutna till sitt abonnemang. Men striden hettade till ytterligare i oktober i fjol när den amerikanska träningsjätten Classpass klev in på marknaden genom ett förvärv av svenska Fitness Collection, vars kunder de då tog över.  

Nu gör svenska Bruce en liknande manöver – i Norge. Bolaget köper upp det norska träningsabonnemanget Combine. 

”Vi har pratat med Combine i flera månader om ett samarbete. Det mynnade ut i att vi bestämde oss för att detta är en bra strategi för oss att expandera. Vi har funderat på den norska marknaden, med Oslo, länge”, säger Bruces medgrundare Magnus Elm.  

Combine grundades 2018 av norrmännen Line Standal, Siw-Cathrine Braa och Herman Hansen och har i dag över 70 olika träningsanläggningar knutna till sig. De tre norska grundarna har fram tills försäljningen ägt 100 procent av bolaget. I och med köpet tar Bruce över Combines befintliga kunder och partners, och verksamheten fortsätter under Bruces namn men under ledning av norrmännen. 

Prislappen vill Magnus Elm inte avslöja, men de betalar både med kontakter och aktier. Combines senaste bokslut kan däremot ge en antydan om priset. Bolaget omsatte knappt 4,4 miljoner norska kronor under 2019, och gjorde ett resultat strax över nollstrecket. 

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i gymutmanare 

Att affären sker mitt i rådande coronakris oroar inte Magnus Elm. 

”Den här affären påbörjades innan vi visste att coronaviruset skulle komma, men vi känner oss fortsatt trygga med att genomföra den nu. Vi tror långsiktigt på marknaden och vår affärsmodell, där har inget förändrats”, säger medgrundaren. 

Dock ser Bruce en inbromsning i tillväxten av nya kunder, enligt Magnus Elm, och flera befintliga kunder har pausat sina abonnemang. 

”Än så länge är vi ganska måttligt drabbade. Framför allt är det våra partners som har det tufft”, säger Magnus Elm. 

Med sig inför eventuellt tuffare ekonomiska tider har man Axel Johnson-gruppens investeringsbolag D-Ax som delägare. Totalt har Bruce tagit in 25 Mkr i riskkapital sedan starten 2015.

Enligt den senaste årsredovisningen, för det brutna räkenskapsåret 2018/2019, landade omsättningen på 24 miljoner kronor, och resultatet på nära 200 000 kronor. 

”Det här blir ett snabbt sätt för oss att komma in i Norge, tillsammans med gänget som startat Combine. Vår förhoppning är att kunna komma igång mycket, mycket snabbare på en ny marknad och att vi kan dra en fördel av att använda en välutvecklad produkt och plattform på en till marknad”, säger Magnus Elm. 

Kan fler förvärv bli aktuella framöver? 

”Inte som det ser ut nu. Framöver blir det fokus på våra befintliga marknader. Men det kan aktuellt i framtiden, om vi hittar något som vi gillar.”

Läs mer: Träningsjätten trotsar coronakrisen: Vill bli störst i Sverige 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?