Annons

Gymutmanare slukar rival: ”Bra strategi för oss att expandera”

Svenska gymutmanaren Bruce köper upp den norska konkurrenten Combine – mitt i rådande coronakris. Nu tar man över bolagets kunder och partners i Norge. 

Bruces grundare Anton Holmquist och Magnus Elm.
Bruces grundare Anton Holmquist och Magnus Elm.Foto:Press

Digitala träningsabonnemang har dykt upp som alternativ till vanliga gymkort de senaste åren. I Sverige finns i dag tre aktörer, och principen är densamma: träna på en rad olika, och från varandra oberoende, studios och gym till ett fast månadspris. 

Konkurrensen bolagen emellan är stor. Flest träningsanläggningar i dagsläget erbjuder Bruce med 350 studios knutna till sitt abonnemang. Men striden hettade till ytterligare i oktober i fjol när den amerikanska träningsjätten Classpass klev in på marknaden genom ett förvärv av svenska Fitness Collection, vars kunder de då tog över.  

Nu gör svenska Bruce en liknande manöver – i Norge. Bolaget köper upp det norska träningsabonnemanget Combine. 

”Vi har pratat med Combine i flera månader om ett samarbete. Det mynnade ut i att vi bestämde oss för att detta är en bra strategi för oss att expandera. Vi har funderat på den norska marknaden, med Oslo, länge”, säger Bruces medgrundare Magnus Elm.  

Combine grundades 2018 av norrmännen Line Standal, Siw-Cathrine Braa och Herman Hansen och har i dag över 70 olika träningsanläggningar knutna till sig. De tre norska grundarna har fram tills försäljningen ägt 100 procent av bolaget. I och med köpet tar Bruce över Combines befintliga kunder och partners, och verksamheten fortsätter under Bruces namn men under ledning av norrmännen. 

Prislappen vill Magnus Elm inte avslöja, men de betalar både med kontakter och aktier. Combines senaste bokslut kan däremot ge en antydan om priset. Bolaget omsatte knappt 4,4 miljoner norska kronor under 2019, och gjorde ett resultat strax över nollstrecket. 

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i gymutmanare 

Att affären sker mitt i rådande coronakris oroar inte Magnus Elm. 

”Den här affären påbörjades innan vi visste att coronaviruset skulle komma, men vi känner oss fortsatt trygga med att genomföra den nu. Vi tror långsiktigt på marknaden och vår affärsmodell, där har inget förändrats”, säger medgrundaren. 

Dock ser Bruce en inbromsning i tillväxten av nya kunder, enligt Magnus Elm, och flera befintliga kunder har pausat sina abonnemang. 

”Än så länge är vi ganska måttligt drabbade. Framför allt är det våra partners som har det tufft”, säger Magnus Elm. 

Med sig inför eventuellt tuffare ekonomiska tider har man Axel Johnson-gruppens investeringsbolag D-Ax som delägare. Totalt har Bruce tagit in 25 Mkr i riskkapital sedan starten 2015.

Enligt den senaste årsredovisningen, för det brutna räkenskapsåret 2018/2019, landade omsättningen på 24 miljoner kronor, och resultatet på nära 200 000 kronor. 

”Det här blir ett snabbt sätt för oss att komma in i Norge, tillsammans med gänget som startat Combine. Vår förhoppning är att kunna komma igång mycket, mycket snabbare på en ny marknad och att vi kan dra en fördel av att använda en välutvecklad produkt och plattform på en till marknad”, säger Magnus Elm. 

Kan fler förvärv bli aktuella framöver? 

”Inte som det ser ut nu. Framöver blir det fokus på våra befintliga marknader. Men det kan aktuellt i framtiden, om vi hittar något som vi gillar.”

Läs mer: Träningsjätten trotsar coronakrisen: Vill bli störst i Sverige 

Innehåll från ProactAnnons

Hybrid cloud – men var borde jag spara mitt data?

Molnteknologi är i dag en av de viktigaste faktorerna för en stark tillväxt. Att kombinera lokalt data med molntjänster möjliggör en flexibilitet som ger goda förutsättningar för nya affärsmodeller att växa fram. Här kommer Proacts gedigna erfarenhet av datalagring in.

Förr var det tillgängligheten av data som var fokus och utmaning för många organisationer, man jobbade hårt med exempelvis spegling av data mellan sina datacenter, vilket var tekniskt jobbigt och kostsamt. I dag är det enklare, nu är det dataskydd och säkerhet som seglat upp som den viktigaste frågan. I samband med den ökade konsumtionen av molntjänster ställs alla organisationer inför utmaningen hur och var deras värdefulla data ska lagras och skyddas. Många tjänster tillhandahåller lagring i själva applikationen, men detta är ofta inte optimalt då man skapar öar av data, menar Mattias Tamme, Presaleschef på Proact.

– Tänk på att ingen annan älskar ditt data som du, data är ofta en organisations mest värdefulla tillgång! 

För ökad kontroll pekar dock trenden på att fler och fler verksamheter idag väljer att kombinera lokalt lagrade data med molntjänster, en så kallad hybridlösning. Här ligger Proact i framkant, med skräddarsydda lösningar som matchar såväl den egna verksamheten som slutkundens krav.

Erfarenhet av säkra lagringslösningar

Proact är ett svenskgrundat men numera internationellt it-bolag med specialistkompetens inom molntjänster och lagring. Efter 28 år inom data management har man tillsammans med teknikleverantörer såsom NetApp, Commvault, Rubrik med flera utvecklat den erfarenhet som krävs för att skapa agila, kostnadseffektiva och säkra lagringslösningar, oavsett var man väljer att lagra sina data.  

Det kan vara ett avancerat och riskabelt jobb att flytta stora mängder data, och i synnerhet om informationen ska vara tillgänglig under perioden den flyttas. Molnplattformen Proact Hybrid Cloud är utvecklad i syfte att förenkla IT-infrastrukturen och därmed frigöra tid och skapa flexibilitet och frihet för verksamheten. Det är helt upp till kunden var ens data ska lagras: lokalt, hos Proact, i ett publikt moln – eller i en hybrid av samtliga alternativ.

– Vår definition av hybrid cloud handlar om att hitta den rätta mixen av olika typer av IT-lösningar som erbjuder en dynamisk flexibilitet, utan tekniska hinder. Kunden väljer externa eller interna IT-leverantörstjänster beroende på projekt, typen av data och legala krav, säger Mattias Tamme.

Säkerhet i flera lager

Med stora mängder data som är kritisk för verksamheten blir säkerhetsaspekten viktigare än någonsin, och något som alltid behöver tas i beaktning. Här har Proact stor erfarenhet att skydda organisationer mot till exempel ransomwarehot.

– Säkerhetslandskapet har ändrats markant, det räcker inte längre med brandväggar och antivirussystem, man behöver bygga säkerhet i flera lager och designa med inställningen att man garanterat förr eller senare kommer att drabbas av någon typ av intrång, säger Tamme och lyfter komplexiteten i att planera för sin datalagring.

– Allting passar inte i molnet och allt passar inte i samma moln. I dag har kunder en mer nyanserad och mogen moln-strategi än för ett par år sedan då publika moln var lösningen på alla problem. Nu ser vi i stället att många bygger sina egna privata moln – ”cloud on the ground”-organisationer – och de allra flesta kör hybrida miljöer. Det ger friheten att välja den bästa plattformen för varje enskild uppgift och möjliggör på så vis agilitet, avslutar Mattias Tamme. 

 

Mer från Proact

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Proact och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera