1515

Gullspång Invest: ”Entreprenörer lär sig vård snabbare än vården lär sig tech”

Trots höga värderingar och upphandlingskrav har tech stor potential inom digital hälsa, enligt onsdagens healthtech-panel. ”Techentreprenörer är vana att innovera i ett helt annat tempo”, säger Gustaf Brandberg.

Gullspång Invests Gustaf Brandberg (tv) och Addlifes vd Kristina Willgård talade på Di Digital och Dagens Medicins scen i Almedalen.
Gullspång Invests Gustaf Brandberg (tv) och Addlifes vd Kristina Willgård talade på Di Digital och Dagens Medicins scen i Almedalen.Foto:Jack Mikrut

Gullspång Invest har ett flertal edtechbolag och solenergiplattformen Trine i portföljen. Riskkapitalbolaget har endast gjort en investering inom digital hälsa, i Stockholmsbolaget Collabodoc.

Det kommer dock fler healthtech-investeringar, säger Gustaf Brandberg på Di Digital och Dagens Medicins scen i Almedalen.

Samtidigt varnar han för höga techvärderingar på hälsoområdet.

”Det är väldigt mycket förväntan i de här bolagen. De har höga ambitioner men vi är ändå väldigt avvaktande”, säger Gustaf Brandberg.

Han får medhåll av Kristina Willgård, vd på lifesciencebolaget Addlife.

Läs mer: Hennes uppdrag: Digitalisera USA åt Obama 

För att locka hennes intresse måste ett e-hälsobolag vara lönsamt, vilket i dagsläget diskvalificerar såväl Kry som Linköpingsbolaget Amra och en rad andra bolag på området.

”Vi känner i dag att det finns för mycket förväntan. Vi vill komma in i nästa fas där vi ser att ett bolag faktiskt är kommersiellt gångbart”‚ säger Kristina Willgård.

Techentreprenörer är vana att innovera i ett helt annat tempo

En tydlig tröskel just inom digital hälsa är att techbolagen måste komma in som upphandlingskandidater, något större vårdkoncerner har betydligt större vana av.

”De behöver hjälp att få igång efterfrågan. Har man inte det får man inte en kommersiellt gångbar produkt”, säger Kristina Willgård.

Se hela paneldebatten: TV: Hälso-investerarnas hetaste trender 

Det techbolagen kan erbjuda är ett medfött innovationsarbete, påpekar Gustaf Brandberg.

”Techentreprenörer är vana att innovera i ett helt annat tempo än inom vården”, säger han.

”Jag tror att techentreprenörer lär sig vård snabbare än vården lär sig tech. Samtidigt är det många som tror sig kunna vården men kanske inte har full koll.”

Psst! Det är dags att söka till höstens stora pitchevent för bolag inom digital hälsa. Health Tech Pitch Day äger rum i Stockholm den 6 september. Läs mer här.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?