1515

Guldregn över talande svensk robot – ska till Asien: ”Corona ger ökad aptit”

En talande robot med en prislapp på 150 000 kronor. Nu ska Furhat Robotics från Sverige expandera till Asien, med hjälp av färska miljoner i kassan. ”Coronavirusets effekter kommer leda till ökad aptit och förståelse för vår teknik”, säger vd:n Samer Al Moubayed. 

Furhat Robotics har grundats av Samer Al Moubayed.
Furhat Robotics har grundats av Samer Al Moubayed.Foto:Banfa Jawla

Det svenska bolaget Furhat Robotics har under de senaste åren kommersialiserat och försökt nå den breda marknaden med sin socialt intelligenta robot.

Nu fyller bolaget på kassan med 20 miljoner kronor från det Singapore-baserade riskkapitalbolaget Qualgro. Det framgår av handlingar från Bolagsverket.

”Det är en del av en större kapitalanskaffning. Det känns väldigt spännande. Samarbetet ska i första hand hjälpa oss att expandera till Asien”, säger Samer Al Moubayed, vd och medgrundare.

Kapitalanskaffningen sker genom ett så kallat konvertibellån, som säkrades i december 2019, där investeraren har möjlighet att byta sin fordran mot aktier inom en viss tidperiod.

Vi ser ett skifte. För ett år sedan trodde man att ny teknologi skulle stjäla folks arbeten

Läs mer: Svenska Furhat tar sin robot till marknaden: ”Explosion inom fem år” 

Furhat, som kan ta ögonkontakt och svarar på tilltal och ställer frågor, går att tillämpa på många olika språk med hundratals valbara röster. Under det senaste året har Furhat bland annat lagt till stöd för mandarin och kantonesiska, två av de största språken i Kina. 

Bolaget har också hittat återförsäljare av roboten i olika delar av världen, till exempel i Hongkong och Malaysia.

”Partnernätverket kommer vara ett stort fokus för oss under 2020. Världen återhämtar sig olika snabbt från coronaviruset. Kina ligger till exempel långt fram och börjar öppna upp sig”, säger Samer Al Moubayed.

Furhats robot består av ett ansikte med en 3d-mask i plast, på vilken det projiceras olika ansiktsrörelser och utseenden med hjälp av ljuseffekter. 

Utöver den fysiska roboten har bolaget också utvecklat ett operativsystem. Den säljs inte direkt till konsumenter, utan tanken är att Furhat i praktiken ska kunna anpassas till vilken företagsverksamhet som helst. 

Prislappen för roboten är ungefär 150 000 kronor. Samer Al Moubayed vill inte uppge hur många företagskunder bolaget har i dagsläget eller exakt hur många robotar som levererats, men konstaterar att det handlar om ”hundratals”. 

”Planen är fortsatt att få ut så många robotar som möjligt framför människor, på så kort tid som möjligt”, säger han.

Läs mer: Stockholms stad testar robotar i skolan – kan hjälpa mot lärarbristen 

Ett av de mest uppmärksammade samarbetena har skett med det svenska bemannings- och rekryteringsbolaget TNG. Tillsammans har de lanserat en robot som går under namnet Tengai som ska hjälpa till att genomföra fördomsfria anställningsprocesser, där sökande behandlas lika oavsett kön, ålder och ursprung.

Ytterligare ett exempel på ett långtgående samarbete är med den tyska läkemedelsjätten Merck. Furhats robot används i detta fall för att avgöra om en person befinner sig i riskzonen för att drabbas av vissa sjukdomar, till exempel diabetes, genom att ställa olika frågor.

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, noterade Furhat Robotics en nettoomsättning på 3,7 Mkr och ett minusresultat på 3,4 Mkr.

”Vi har inte stängt böckerna helt, men ökade intäkterna med ungefär 350 procent under 2019. Det var ett bra år”, säger han.

Men på grund av coronaviruset ligger många tester av Furhats robot i den verkliga världen nu på is.

”Det är svårt för företag att skicka ut sina anställda i offentliga miljöer och testa robotarna. Vi räknar med att pauserna kan pågå i sex månader till eller hela 2020, och försöker bygga upp ett 'community' inom forskarvärlden under tiden”, säger Samer Al Moubayed.

Under hösten 2017 tog Furhat Robotics in 20 Mkr i från riskkapitalbolagen Balderton Capital och Local Globe, därutöver har man säkrat 24 Mkr i bidrag från EU.

Läs mer: Svenska robotbyggare får 24 miljoner från EU 

Utvecklingen av roboten har pågått sedan 2011 vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH, och bolaget Furhat Robotics bildades formellt tre år senare. Företaget har ett 40-tal anställda i Stockholm.

Hur påverkar coronaviruset utsikterna för er sociala robot?

”Jag tror att det kommer leda till ökad aptit och förståelse för vår teknik”, säger han.

Samer Al Moubayed pekar på att alla nu märker av hur tråkigt social isolering kan vara – och att Furhat i framtiden till exempel skulle kunna användas för sällskap på äldreboenden. 

Han menar också att företag kommer se ett större behov att ta hjälp av deras talande robot för kundsupport, till exempel i butiker eller på tågstationer.

”Nu har valet varit att stänga ned och ta bort dessa stödtjänster, eller utsätta de anställda för en risk”, säger han.

Trenden med distansarbete, som till exempel har gynnat videotjänstbolagen, kommer också spilla över på Furhat enligt vd:n.

”Vi ser ett skifte. För ett år sedan trodde man att ny teknologi skulle stjäla folks arbeten, men nu tar många till sig det snabbt eftersom det kan rädda liv. Om coronaviruset blir värre, eller fler pandemier väntar i framtiden, måste vi ha en plan B”, säger Samer Al Moubayed. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?