1515

Guldregn över svenskt AI-bolag sprunget ur försvaret

Mavenoid vill få företag att skrota sin fysiska kundsupport och i stället automatisera processen. Nu tar bolaget in 76 miljoner kronor för att kraftigt öka sin personalstyrka. ”Det har varit enkelt att få in nya kunder”, säger vd:n och grundaren Shahan Lilja. 

Mavenoids två grundare Shahan Lilja och Gintautas Miliauskas.
Mavenoids två grundare Shahan Lilja och Gintautas Miliauskas.Foto:Johan Knobe.

Det svenska teknikbolaget Mavenoid grundades 2016 och är sprunget ur ett forskningsprojekt vid Försvarets materielverk, FMV. 

Affärsidén är att automatisera felsökning av produkter. Tanken är att företag kan effektivisera sin kundsupport med hjälp av Mavenoids mjukvara, och att slutanvändaren kan identifiera felet på egen hand och eventuellt fixa det själv.

Nu tar Mavenoid in 8 miljoner dollar, motsvarande 76 miljoner kronor, i nytt kapital. 

”Vi ska framför allt investera i produktutveckling. Men också för att expandera internationellt genom att anställa personal som befinner sig fysiskt närmare våra kunder”, säger Shahan Lilja, vd och medgrundare på Mavenoid.

Planen är att trefaldiga personalstyrkan från 15 till 45 anställda inom det närmaste året.

”Det har varit enkelt att få in nya kunder. Men det har varit ganska tufft för vår organisation att klara av att hantera tillväxten. Egentligen skulle vi behöva minst två personer som jobbar med varje kund för att få ut det bästa av samarbetena”, säger Shahan Lilja.

Huvudinvesterare i kapitalrundan är de två internationella riskkapitalbolagen Mosaic Ventures och Point Nine, tillsammans med svenska Creandum. 

Bolaget värderas till ungefär 285 miljoner kronor i rundan, med de nya pengarna inräknade, enligt handlingar från Bolagsverket. 

Mottagandet på marknaden har varit bra sedan produkten lanserades 2017, uppger Shahan Lilja. Mavenoid har till exempel storbolag som ABB, Alfa Laval, Telia, Hewlett Packard och Scania på kundlistan. 

Fördelen för kunderna är att de kan dra ned på sin fysiska kundsupport och minska sina omkostnader.

Mavenoids omsättning under 2019 uppgick till 3 Mkr, enligt Shahan Lilja, med ett minusresultat på ”några miljoner kronor”. 

”I år ser det ut som att vi kommer öka intäkterna med minst tre gånger, men förmodligen mer än så”, säger han.

Shahan Lilja och hans medgrundare Gintautas Miliauskas har tidigare arbetat på bolag som Palantir och Google.

Så sent som hösten 2018 tog Mavenoid in sin första externa finansiering. Då handlade det om 20 Mkr som kom från just Point Nine och Creandum, tillsammans med en rad affärsänglar som tidigare arbetat på till exempel Spotify.

Läs mer: Spotify-klick går in i AI-bolaget Mavenoid 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?