Annons

Guldregn över svensk AI-plattform – nobbar uppköp

Drygt två år efter starten har den svenska AI-plattformen Perceptilabs redan avvisat en uppköpsförfrågan, inlett ett samarbete med Google, tagit in kapital till en värdering på 100 miljoner kronor och flyttat huvudkontoret till San Francisco.

Perceptilabs grundare Robert Lundberg och Martin Isaksson vid Googles huvudkontor i Silicon Valley.
Perceptilabs grundare Robert Lundberg och Martin Isaksson vid Googles huvudkontor i Silicon Valley.Foto:Pressbild

”Om tre år är vi antingen uppköpta, eller ett forskningsbolag med ett par hundra medarbetare”, säger bolagets vd Martin Isaksson.

Han startade Perceptilabs 2017 ihop med sin vän och parhäst Robert Lundberg, i dag teknikchef på bolaget. De två träffades redan 2012 under studietiden på KTH och har följt varandra i karriären sedan dess.

Tanken var från början att bygga ett konsultbolag inom artificiell intelligens, AI, och maskininlärning. Men framgångarna med bolagets första kund, Spotify, fick grundarna att höja sin ambitionsnivå.

Om tre år är vi antingen uppköpta, eller ett forskningsbolag med ett par hundra medarbetare.

”Vi hjälpte 25 av Spotifys dataingenjörer att använda maskininlärning för att hitta mönster i bolagets interna dataflöden. Projektet var mycket lyckat. Erfarenheten fick oss ta ta steget från konsulter till att utveckla en mjukvaruplattform”, säger Martin Isaksson.

Redan i mars 2018 släppte duon en första gratisversion av plattformen.

”Vi byggde ett visuellt modelleringsverktyg som hjälper projektledare och dataingenjörer att utveckla maskininlärning snabbare och enklare. Om man använder Perceptilabs behöver man inte skriva en enda rad kod. Men det går att skriva egen kod, om man vill det”, förklarar Martin Isaksson.

Redan inom ett par veckor blev han och Robert Lundberg kontaktade av techjättar som Microsoft, Amazon, Google och Nvidia med nyfikna frågor och propåer.

Resultatet blev en rad resor till USA. Inom några månader hade de inlett ett partnerskap med Microsoft, blivit en del av processorbolaget Nvidias acceleratorprogram ”Nvidia Inception” och demonstrerat sin plattform för Amazons maskininlärningsteam.

Sedan dess har det rullat på med pengar från ängelinvesterare och nya medarbetare runt om i värden. Det senaste året har Perceptilabs deltagit i ytterligare tre acceleratorprogrm: Tinc och Y Combinator i Silicon Valley och Sting i Stockholm. Man har besökt bolag som Samsung, Intel, Volvo och ABB och tecknat samarbetsavtal med Google och Red Hat.

”Vi har inga intäkter ännu. Men ABB och en rad andra bolag testar tekniken, och vi har en storkund på gång. Det är ett amerikanskt Fortune 500-bolag som vi jobbar med i ett partnerskap med Red Hat”, säger Martin Isaksson.

För att kunna fortsätta växa tog Perceptilabs nyligen in 20 miljoner kronor i riskkapital från Stockholmsbolagen Luminar Ventures och Brightly Ventures. Investeringen innebär att hela Perceptilabs värderas till cirka 100 Mkr. 

Enligt Kerstin Cooley, som är partner på Brightly Ventures, kommer AI att beröra de flesta moderna industrier framöver.

”Det finns redan nu en brist på utvecklare som behärskar maskininlärning. Verktyg som detta kan få stor genomslagskraft. Perceptilabs är unga men har redan samarbeten med världens största techbolag och ett fantastiskt team”, säger hon.

Grundarna vid Red Hat Summit 2019 i Boston. Hela 10 000 såg deras presentation på plats, och 200 000 följde den via live-stream.
Grundarna vid Red Hat Summit 2019 i Boston. Hela 10 000 såg deras presentation på plats, och 200 000 följde den via live-stream.

I dag har Perceptilabs tio medarbetare i Stockholm, Göteborg, New York, Seattle, San Francisco och Singapore. 

Enligt vd:n Martin Isaksson ska man fortsätta jobba i ett geografiskt utspritt team. Men man flyttar huvudkontoret till San Francisco.  

”Det är där vår marknad finns. Den fundamentala kunskapen är extremt mycket högre i Silicon Valley. I Sverige måste vi alltid börja med att förklara vad AI är och fördelarna med det. Det behöver man inte göra där”, säger han.

Varför är fördelarna med AI och maskininlärning?

”Det är användbart för att utläsa beteenden från data. Man kan använda det för att se tidiga varningstecken, samt effektivisera eller automatisera processer. Tekniken hjälper exempelvis självkörande bilar att känna igen objekt och byggbolag att extrahera viktig information från stora databaser.” 

Har ni fått erbjudanden om uppköp?

”En hårdvarujätte frågade i våras om vi är till salu. Men vi har tackat nej än så länge”, säger Martin Isaksson.

Var är ni om tre år?

”Om vi inte är uppköpta så är vi nog ett forskningsbolag i stil med Deep Mind och Open AI. Jag gissar att vi har ett par hundra medarbetare i San Francisco, New York, Seattle, Stockholm och flera andra städer. Vi kommer även att expandera till den asiatiska marknaden och etablera teknologiska partnerskap där. Vi har redan användare i länder som Pakistan, Indien och Kina.”

Innehåll från OxceedAnnons

Så skapar du rapporter som övertygar investerare

Att presentera sitt bolag för investerare handlar om att skapa förtroende. Då är det viktigt att den finansiella rapporteringen är tydlig, konsekvent och relevant för att den ska vara övertygande, särskilt i tider då granskningen är tuffare och kapitalflödet är mer begränsat. Så här anpassar du rapporteringen för att försäkra investerare om potentialen i just ditt bolag.

Var tydlig och konsekvent

Om en investerare ska tro på ert bolag behöver företagets ekonomi presenteras på ett trovärdigt sätt. En investerare vill lära känna bolaget och snabbt kunna förstå verksamheten. Att ha en tydlig och konsekvent rapportering är då grundläggande. 

För att kunna förstå bolagets historik och utveckling är det nödvändigt att rapporteringen ser likadan ut över tid. Hitta ett standardiserat format för rapporteringen så att den finansiella utvecklingen presenteras på samma, kvartal för kvartal. Om ni vill göra förändringar i rapporteringen behöver ni också motivera förändringarna väl och uppdatera historiken så att den blir jämförbar.

Förtydliga siffrorna och beskriv utvecklingen med hjälp av enkla och överskådliga grafer. Håll det enkelt och tänk ”less is more”. Multidimensionella grafer med många variabler blir ofta svåra att förstå. Använd hellre flera, enklare grafer för att lyfta fram det du vill att investeraren ska se. 

Läs mer: Tech-bolag i tillväxt effektiviserar med Oxceed 

Välj nyckeltal som är relevanta för investeraren

Vilka nyckeltal som är mest relevanta att visa i rapporteringen beror dels på den typ av verksamhet som ni driver och på vad investeraren är intresserad av att se. 

Beroende på om ni är ett techbolag som erbjuder digitala prenumerationer, ett ehandelsföretag som säljer fysiska produkter eller en konsultbyrå med tidsdebitering som intäktskälla kommer det att vara olika nyckeltal som driver bolagsvärdet. Genom att kombinera finansiella data med data från er verksamhet kan ni skapa skräddarsydda nyckeltal som lyfter fram ert företags specifika egenskaper.

Generellt finns det tre områden som investerare brukar intressera sig särskilt mycket för: lönsamhet, tillväxt och kassaflöde. Lönsamhet är viktig i mogna bolag och men i osäkra tider även för unga bolag. Tillväxt vill alla investerare se och för startups är det som regel helt avgörande. Kassaflöde indikerar för investeraren om nytt kapital kommer att behövas på sikt.

Läs mer: Bevaka företagets nyckeltal i realtid med Oxceed 

Bygg förtroende med transparens

För att övertyga investerare vill ni givetvis visa upp bolagets styrkor. Men för att ha trovärdighet behöver ni också nämna svagheterna. Tänk därför noga igenom vad era rapporter ska innehålla.

Eftersom era styrkor idag kan ha förvandlats till svagheter om ett år kan det vara bra att inte trycka alltför hårt på specifika delar av bolaget. Och för att hålla en konsekvent rapportering kommer ni att behöva fortsätta rapportera samma siffror. 

Rapportpaketet bör därför vara noga genomarbetat med ett långsiktigt tänk. Det ska ge en rättvisande bild av bolaget som skapar förtroende hos alla som tar del av det. 

Genom att ta fram rapporter som är tydliga och konsekventa, presenterar relevanta nyckeltal och är transparenta kommer ni att bygga förtroende hos investerarna.

Läs mer: Så skapar du skräddarsydda finansiella rapporter med Oxceed 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera