1515

Guldregn över Soundcloud-grundarnas elcykelbolag

Soundclouds grundare Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss lockar 155 miljoner till sitt nya elcykelföretag Dance.

De tre grundarna bakom Dance: Christian Springub, Eric Quidenus-Wahlforss and Alexander Ljung.
De tre grundarna bakom Dance: Christian Springub, Eric Quidenus-Wahlforss and Alexander Ljung.Foto:Nils Hasenau/press.

Endast tre månader efter lanseringen av av sin tjänst tar det Berlinbaserade elcykel-bolaget Dance in 155 miljoner kronor, eller 15 miljoner euro, i riskkapital.

Finansieringsrundan leds av det tyska riskkapitalbolaget HV Holtzbrinck Ventures som varit aktiva i 20 år, och tidigare investerat i bland annat Zalando, Delivery Hero och Flixmobility.

Bakom Dance står musiktjänsten Soundclouds två svenska grundare Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss, samt tysken Christian Springub.

”Målet med Dance är att skapa en global rörelse baserad på ett uppkopplat community av passionerade elcykelförare, vilket i slutändan gör städer mer cykelvänliga och livliga”, säger Eric Quidenus-Wahlforss, som är bolagets vd, i en kommentar.

Alexander Ljung och Eric Quidenus-Wahlforss grundade 2007 musiktjänsten Soundcloud när de båda var studenter från KTH. Bolaget flyttade dock, kort efter starten, sitt huvudkontor till Berlin. 

Tidigare i år gick duon vidare till att starta Dance, med uthyrning av elcyklar i Berlin, vilket Di Digital rapporterade om.

Läs mer: Svenska Soundcloud-grundarna går vidare – startar elcykelbolag 

Affärsidén är att hyra ut elektriska cyklar till användare genom en app med start i Berlin, Tyskland. Kostnaden för tjänsten uppgavs vara 59 euro i månaden, motsvarande cirka 600 kronor, och ger kunden tillgång till en helt egen elcykel. Om den skulle bli stulen eller gå sönder ersätter Dance kunden med ett nytt fordon. 

”Att köpa och äga en elcykel är krångligt. Därför har vi velat skapa en friktionslös prenumerationstjänst för elcyklar, utan startkostnader och med alla kringtjänster inkluderade”, sa Eric Quidenus-Wahlforss då.

Ett antal prominenta investerare har redan då köpt in sig i affärsidén och investerade tidigare under 2020 totalt 4,4 miljoner euro, eller 45 miljoner kronor. Några exempel på delägare är den finska spelmiljardären Ilkka Paananen, som var med och grundare Supercell, och det tyska riskkapitalbolaget Blueyard.

Alexander Ljung är fortfarande styrelseordförande i Soundcloud. Men enligt Di Digitals uppskattning äger duon i dag mycket små andelar av företaget.

Läs mer: Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud 

 


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?