1515

Guldregn över ”Klarna för leveranser” – Ingrid tar in mångmiljonbelopp

Blq Invest går in med 12,25 miljoner i fraktförenklaren Ingrid. Bolagets mål är att hjälpa e-handlare att nyttja smidiga fraktalternativ som en konkurrensfördel. ”Folk är trötta på dålig frakt”, säger grundaren Piotr Zaleski.

Piotr Zaleski är vd för Ingrid, tjänsten som hjälper e-handlare att förbättra sitt frakterbjudande.
Piotr Zaleski är vd för Ingrid, tjänsten som hjälper e-handlare att förbättra sitt frakterbjudande.

Det mesta inom modern e-handel får anses moget. Allt från hur sajterna är uppbyggda för att öka konverteringen till utcheckningen som gjorts enkel med hjälp av Klarna.

”Men samma typ av kundnytta har aldrig varit fokus i fraktupplevelsen”, poängterar Piotr Zaleski, grundare och vd för Ingrid.

Sedan starten 2015 har hans mål varit att höja kundnöjdheten kring valet av leverans.

För tydlighetens skull; Ingrid är en saas-tjänst och inte ett eget fraktbolag. Deras mjukvara är en plugin för e-handlare som vill att de sista stegen, från att varan ligger i kundkorgen till att den är beställd, ska vara så smidig som möjligt.

Bland kunderna märks bland annat Adlibris – också delägare i Ingrid – Babyshop, Apotek Hjärtat, Kronans Apotek, NAKD och iDeal of Sweden. I fallet Babyshop är dock Ingrids lösning inbyggd i Klarnas utcheckning och därmed osynlig för kunden.

”I dag hanterar vi 1,5 miljoner order i månaden. Baserat på Postnords e-barometern på ’hard goods’ – varor som inte är resor och presentkort och liknande – skulle vi ha en marknadsandel på 12-13 procent”, säger Piotr Zaleski.

Läs mer: Piotr Zaleski en av Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40

Större delen av det är Adlibris, som i dag står för en tredjedel av Ingrids volym.

Målet med den nya investeringen från Blq är att utöka säljteamet för att nå nya kunder och nya marknader.

I USA leds utvecklingen av bekväm frakt av Amazon, men kundernas efterfrågan på bättre leveranser sprider sig över världen.

I Sverige har Budbee och Airmee tagit marknadsandelar i de områden där de finns.

”Fraktbolagen vill ha volym och vi kan hjälpa dem att nå det. Men vi ställer oss inte mellan fraktbolaget och e-handlaren”, säger Zaleski vidare och förklarar hur deras tjänst fungerar.

Vi ser att en bra fraktupplevelse kan bidra till kundlojalitet

”Det är ganska avancerat, och beroende på vem du är som kund kommer upplevelsen i valet av frakt att se olika ut. Det beror på vilket område du bor i, vilka fraktalternativ som finns där, och vad du tidigare gjort för val”, säger han.

Målet är att du inte ska få upp alla alternativ som e-handlaren erbjuder, vilka många inte ens är applicerbara på alla kunder. Ingrids mjukvara sorterar i samband med köpet kundens varukorg och tar fram så få men så bra fraktalternativ som möjligt för det aktuella köpet.

Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020 

”Samtidigt som det ska vara förutsägbart och transparent för kunden så ska det också vara effektivt och kunna leda till kostnadsbesparingar för e-handlaren”, säger Piotr Zaleski.

Ingrid är fortfarande ett bolag under tillväxt som än så länge inte gör vinst. Det är heller inte planen i det korta perspektivet. Tvärtom ska investeringar göras i framför allt mer säljpersonal.

”Vi vill öka penetrationen i Sverige men sedan också i världen. Den här investeringen ska användas till att visa att vårt erbjudande kan bli världsledande”, säger han och fortsätter:

”Vi ser att en bra fraktupplevelse kan bidra till kundlojalitet. Därför sker den här förflyttningen nu, där frakt blir en konverteringsdrivande tjänst.”

Från vänster: Kamjar Hajabdolahi, founding partner blq invest, Piotr Zaleski, grundare och vd Ingrid, Erik Halvord, partner blq invest och Bodil Sidén, partner blq invest
Från vänster: Kamjar Hajabdolahi, founding partner blq invest, Piotr Zaleski, grundare och vd Ingrid, Erik Halvord, partner blq invest och Bodil Sidén, partner blq invest

Blq invests grundare och partner Kamjar Hajabdolahi säger att han tror att produkten går att skala.

”Ingrid är svensk ingenjörskonst när det är som bäst. Tekniken är minst sagt validerad då över 10 procent av paketen på e-handelsmarknaden i Sverige går genom Ingrids plattform. Alla förutsättningar finns för att skala bolaget globalt med sales och marketing”, säger han.

Läs mer: Het jakt på startups i ny fondtrend: ”Det kommer bli ännu fler”

 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?