1515
Annons

Guldregn över ”Klarna Checkout för frakt”

Shipwallet, en jämförelseplattform för frakt inom e-handeln, tar in 2,4 miljoner kronor i riskkapital. Bolaget växer i raketfart och ska snart ta in mer kapital från ett större e-handelsbolag, enligt vd Piotr Zaleski.

Piotr Zaleski, vd för Shipwallet.
Piotr Zaleski, vd för Shipwallet.Foto:Shipwallet

Startupbolaget Shipwallets (NTL) tjänst har inte ens funnits tillgänglig i ett år. Ändå används den av flera stora e-handlare, däribland klädbolaget Odd Molly och Apoteket Hjärtat. Vidare har testprojekt påbörjats med flera andra stora e-handelsbolag.

”Vi kommer att gå från 40 000 transaktioner i månaden i dag till 400 000 i slutet på året”, säger bolagets vd och medgrundare Piotr Zaleski (NTL).

Tjänsten kan jämföras med Klarna Checkout, då den sparar användarens information och preferenser. Dessa används sedan för att rangordna de bästa fraktalternativen i slutet av transaktionsprocessen.

”E-handel är ju en trevlig upplevelse fram till frakten. Vår tjänst integrerar alla möjliga fraktbolag och presenterar deras produkter på bästa sätt. Vi använder en algoritm för att räkna ut vilka frakttjänster som är bäst för kunden, baserat på typ av produkt, var kunden bor, vilken tid på dygnet det är, med mera”, säger vd Piotr Zaleski.

Läs mer: Från taxi till lastbilar – nästa år börjar Uber med godsleveranser

De flesta frakttjänsterna ingår i Shipwallets platform: från de stora fraktbolagen som Postnord, DHL, Schenker och Bring, till budfirmor som Jetpack och Ryska posten. Även nykomlingar som Instabox och Budbee är med, liksom Postmates och Uber, när det gäller frakt från Sverige till utlandet.

”Vi integrerar med fraktbolagens publika API:er och behöver inga partneravtal för att kunna presentera dem på vår plattform”, förklarar vd:n.

Nu står det klart att Shipwallet även börjat ta in riskkapital för att förbättra produkten och så småningom ta steget utanför Sveriges gränser. Bolaget har just tagit in 2,4 miljoner kronor från den relativt okända affärsängeln Johan Frestadius, som tidigare drivit bolag inom oljehandel och i dag står bakom den lilla butikskedjan Bookbinders.

”Både internationella och inhemska vc-bolag har visat intresse för att investera i oss. Men vi har velat fortsätta utveckla produkten innan vi skalar upp och tar in pengar i en större runda”, säger Piotr Zaleski.

Han flaggar dock för att en av bolagets kunder inom några veckor ska bli delägare i bolaget.

”Det rör sig om en e-handlare som vi har starka band till”, säger han.

Shipwallet grundades 2013 av Piotr Zaleski, Patric Blixt, Ilia Mikhailov, Björn Alberts och Fredrik Schöön. I fjol hade bolaget ingen omsättning och redovisade en förlust på 2,5 Mkr.

”I år kommer omsättningen att landa kring 1,4 miljoner kronor”, säger Piotr Zaleski.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?