1515

Guldregn över grundare när Dynamic Code får miljardbud

Huvudägarna i Dynamic Code har ingått avtal om att sälja testbolaget till Aegirbio. Bolaget värderas till nära 1,5 miljarder kronor och affären, om den går igenom, skulle innebära ett guldregn över ägare som grundaren Anne Kihlgren och riskkapitalbolaget Backing Minds.

”Tillsammans kan vi snabbare digitalisera diagnostiken”, kommenterar Anne Kihlgren miljardbudet.

Anne Kihlgren grundade Dynamic Code 2011.
Anne Kihlgren grundade Dynamic Code 2011.
Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds, trodde tidigt på Dynamic Codes vision.
Susanne Najafi och Sara Wimmercranz, grundare av riskkapitalbolaget Backing Minds, trodde tidigt på Dynamic Codes vision.Foto:Patrik Olsson

Det Linköpingsbaserade testbolaget Dynamic Codes digitala diagnostik satt som som handen i handsken när covid-19 gjorde entré förra året. Bolaget har i dag över 20 tester för diagnoser och tester som könssjukdomar, faderskapstest, nagelsvamp och halsfluss, och sedan förra våren också ett avtal med Folkhälsomyndigheten för så kallade PCR-tester för covid.

Dynamic Code grundades av Anne Kihlgren 2011 och nu har hon tillsammans med de andra storägarna, företaget DC Partners Sweden och riskkapitalbolagen Backing Minds Invest och P.A.L.M Venture Capital, ingått ett avtal om att sälja sina aktier till det First North-noterade diagnostikbolaget Aegirbio i Lund. Det framgår av ett pressmeddelande på Dynamic Codes hemsida.

Värderingen av bolaget uppgår till nära 1,5 miljarder kronor, vilket motsvarar 172 kronor per aktie. Det senast betalda priset per aktie på aktiehandelsplattformen Pepins var 160 kronor.

Huvudägarna äger tillsammans 52,1 procent av aktierna. Ska köpbudet gå igenom krävs dock att 95 procent av de samtliga 1.221 aktieägarna i Dynamic Code ansluter sig till aktieöverlåtelseavtalet. Godkänns det sker tillträdet den 1 november 2021.

Anne Kihlgren äger i dag 14,5 procent i bolaget vilket skulle innebära nära 220 miljoner kronor om affären blir realitet. Hon kommenterar dock inte försäljningsbudet direkt, men säger till Di Digital att de båda parterna tillsammans, med en bredare produktportfölj och på fler geografiska marknader, snabbare kan digitalisera diagnostiken.

”Ett viktigt steg för att hjälpa människor att lättare få kontroll över sin hälsa. Vårdlandskapet förändras snabbt nu och tillsammans blir vi en viktig internationell aktör för att ge vården bättre verktyg för diagnostik och förebyggande hälsa”, säger Anne Kihlgren.

Riskkapitalbolaget Backing Minds, vars grundare Sara Wimmercranz och Susanne Najafi tidigt såg potentialen med Dynamic Codes vision, gick in i bolaget som investerare 2017.

”Med en betydande egen kassa och en uttalad förvärvsstrategi ser vi att Aegirbio och Dynamic Code tillsammans kan bli den globalt ledande aktören inom framtidsbranschen digital diagnostik”, säger Sara Wimmercranz.

”Vi är väldigt positiva till budet som är ett kvitto på Annes hårda arbete och bolagets lönsamma tillväxt”, säger Susanne Najafi.

I juni i år meddelade Dynamic Code att man lämnar Pepins inför en noterad miljö i framtiden. Då renodlades också strukturen genom att konsolidera moderbolaget Dynamic Code AB och det Pepins-noterade bolaget DC Partners Sweden AB.  

Under andra kvartalet i år nådde bolaget över 1 miljon PCR-tester för covid. Dynamic Codes omsättning för kvartalet landade på totalt 114,2 miljoner kronor, vilket är inklusive avtalet bolaget har med Folkhälsomyndigheten.

Tillväxten i kärnverksamheten, exklusive avtalet, uppgick till 14,7 miljoner kronor. Det motsvarar en tillväxt med 130 procent jämfört med andra kvartalet i fjol då intäkterna var 6,4 Mkr. 

Under förra året omsatte Dynamic Code 278 miljoner kronor – en rejäl ökning från 2019 då omsättningen låg på 18,5 Mkr. Merparten av det, närmare 247 Mkr, kom från samarbetet med Folkhälsomyndigheten. 

Resultatet i fjol vände till en vinst på 139 Mkr jämfört med en förlust på 19 Mkr året innan.

Historien om Dynamic Code började på 1990-talet då grundaren Anne Kihlgren arbetade på Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL (numera NFC), med kriminaltekniska analyser i brottsutredningar. 

”Under mina år när jag jobbade med dna-analyser fascinerades jag över hur mycket information som går att få fram med dna-teknik”, sa hon till Di Digital i en artikel i december i fjol.

Den erfarenheten tog hon med sig när hon grundade Dynamic Code 2011. I november förra året lämnade hon över vd-posten till Louise Nylén, som senast kom från fintechjätten Trustly.

”Jag gjorde det för att fokusera på det jag brinner mest för, vilket är strategisk affärsutveckling i bolaget”, sa Anne Kihlgren.

I fjol röstade Di Digitals läsare fram Anne Kihlgren till årets viktigaste grundare.

Läs mer: Årets kvinnliga grundare står för 15 procent av covid-testen i Sverige


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?