1515

Guldregn över Mitigram – vill bli global standard för finansiering av handel

Fintechplattformen Mitigram tar in 50 miljoner kronor i riskkapital från Moor, Fort Knox och Mellby Gårds vd Johan Andersson. ”Bolaget har bevisat sitt värde för några av de största nordiska exportföretagen och är redo att ta klivet ut i världen”, säger Moors vd Kerstin Cooley.

Kerstin Cooley, vd för Moor, och Mitigrams vd Milena Torciano.
Kerstin Cooley, vd för Moor, och Mitigrams vd Milena Torciano.

Mitigram grundades i Stockholm 2014 av Marjon Wohlén och Hicham El-Khaoudy. Bolagets så kallade ”trade finance”-plattform används för att finansiera, säkerställa och distribuera risken för globala transaktioner. Likt Linkedin så ska tjänsten skapa tillit mellan sina användare – som i första hand är multinationella företag, råvaruhandlare och finansinstitut.

Mitigram tjänar pengar genom en prenumerationsavgift, samt på transaktionsavgifter. Men omsättningen uppges än så länge vara blygsam.

Man har dock lyckats locka till sig en rad tunga kunder. Några exempel är telekomjättarna Ericsson och Nokia, industribolagen Wärtsilä och Aperam, och råvaruhandelsbolaget Trafigura. Plattformen används även av över 35 globala banker, bland andra Societe Generale, Raiffeisen Bank International, Bank ABC, DBS och Standard Chartered.

”Vi vill bli en global marknadsstandard inom fem år”, säger vd Milena Torciano.

Nu tar Mitigram in 50 miljoner kronor i riskkapital från tre kända investerare för att finansiera nästa steg i sin tillväxt. I spetsen för kapitalrundan står Moor (NTL), det Stockholmsbaserade riskkapitalbolaget med Rovio-miljardären Kaj Hed i ryggen. 

”Kapitaltillskottet ska användas till att skala upp våra verksamheter i Europa och Asien, utveckla vår kärnteknologi för riskhantering och de datavisualiseringar som används för olika nyckeltal. Vi ska även ytterligare integrera våra nätverksfunktioner för att fortsätta sammanföra olika parter i den globala handeln”, säger vd Milena Torciano.

Hon kommer ursprungligen från Basilicata, i södra Italien, men lämnade landet redan som 16-åring för en internationell finanskarriär. Innan hon flyttade till Sverige har Milena Torciano bland annat jobbat i åtta år på Anacap, ett private equity-bolag som är specialiserat på investeringar i europeiska fintech-bolag.

Läs mer: Moor ska hitta investeringar för den statliga miljardfonden

”Vi har investerat i Mitigram sedan starten”, säger Kerstin Cooley, vd för Moor och portföljansvarig för Mitigram.

”Vi såg en djärv idé med hög potential och ett team vi trodde starkt på. Med små medel har grundarna och teamet lyckats bygga en handelsfinansieringsplattform som lockat några av världens främsta exportörer och finansiella institut att utbyta information med varandra, till dags dato har transaktioner till ett värde av mer än 11 miljarder dollar prissatts. Nu är det dags att skala upp globalt,” slår hon fast.

Moor är känt för att investera tidigt i startupbolag och hänga med länge. I bolagets portfölj finns bland annat poddplattformen Acast, wifi-nätverket Instabridge och det digitala låsbolaget Glue.

Kerstin Cooley har även lockat med sig Fort Knox (NTL), ett familjeägt invetmentbolag från Umeå som bland annat investerat i de norrländska startupbolagen som Sportswik och Future Ordering.

Även investmentbolaget Mellby Gårds vd Johan Andersson är med och investerar i Mitigram.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna, grundarna och bolagen i den nordiska techsektorn. 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?