1515

Guldregn över Epishines pyttesmå solceller

Solcellsbolaget Epishine tar in 11 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna ska användas till att sätta bolagets banbrytande teknik i produktion.

Emma Woxlin, Epishines medgrundare och marknadschef.
Emma Woxlin, Epishines medgrundare och marknadschef.

Pyttesmå solceller som ersätter batterier i världens alla brandvarnare och elektriska småprylar. Det var budskapet i den pitch som fick Epishines marknadschef Emma Woxlin att gå till final i Di Digitals Startup Tour i Linköping i höstas.

Nu tar bolaget in 11,3 miljoner kronor i riskkapital från Almi Invests Greentechfond, Potential Invest, Lars Björk (NTL) och LiU Holding.

Enligt bolaget ska kapitalet användas till att sätta Epishines patenterade teknik i produktion, samt till produktutveckling och utökat sälj- och marknadsarbete.

”Tack vare denna investering kan vi accelerera vår utveckling och börja gå från lab till produktion på riktigt. Vi är väldigt glada att vi har fått så engagerade investerare som vill jobba mot samma mål som oss och delar vår vision, säger Emma Woxlin, bolagets medgrundare och marknadschef.

Epishine (NTL) grundades 2016 och arbetar för att ta fram billiga, skalbara och klimatsmarta solceller. I dagsläget använder man dessa för att skapa solcellssystem för inomhusbruk.

Epishines solcell av plast.
Epishines solcell av plast.Foto:Ⓒ Lisa Öberg www.lisafotograf.se

Man har utvecklat en unik lamineringsprocess för att producera solceller som kan generera elektricitet vid extremt låga ljusförhållanden. Produktionsmetoden använder organiska material och undviker dyra eller giftiga ämnen som silver och arsenider.

Läs mer: Epishine är ny finalist i Di Startup Tour 

”Utvecklingen av organiska solpaneler har tagit flera viktiga kliv framåt de senaste året, med betydligt ökad effekt som resultat, framförallt för användning inomhus. Epishine har världsledande kunskap på området och en teknik gör det möjligt att producera rullar av solpaneler extremt energi- och kostnadseffektivt. Vi ser fram emot att vare en del av bolaget och få tekniken fullt kommersialiserad”, säger Markus Hökfelt, fondchef på Almi Invest Greentech.

Epishines solceller är resultatet av över 25 års forskning, vid bland annat Linköpings Universitet. Solcellerna är tunna, flexibla, lätta och väl anpassade för intergration i smarta, uppkopplade produkter som behöver fungera utan fast elinstallation eller batteribyten, som exempelvis larmsensorer.

Vill du vara publik vid Di Digital Startup Tour i Luleå, Linköping, Malmö, Göteborg eller Stockholm? Biljetterna är gratis för folk i startupsvängen. Säkra din plats i publiken här: startuptour.di.se.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?