1515

Guldregn över Epishines pyttesmå solceller

Solcellsbolaget Epishine tar in 11 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna ska användas till att sätta bolagets banbrytande teknik i produktion.

Emma Woxlin, Epishines medgrundare och marknadschef.
Emma Woxlin, Epishines medgrundare och marknadschef.

Pyttesmå solceller som ersätter batterier i världens alla brandvarnare och elektriska småprylar. Det var budskapet i den pitch som fick Epishines marknadschef Emma Woxlin att gå till final i Di Digitals Startup Tour i Linköping i höstas.

Nu tar bolaget in 11,3 miljoner kronor i riskkapital från Almi Invests Greentechfond, Potential Invest, Lars Björk (NTL) och LiU Holding.

Enligt bolaget ska kapitalet användas till att sätta Epishines patenterade teknik i produktion, samt till produktutveckling och utökat sälj- och marknadsarbete.

”Tack vare denna investering kan vi accelerera vår utveckling och börja gå från lab till produktion på riktigt. Vi är väldigt glada att vi har fått så engagerade investerare som vill jobba mot samma mål som oss och delar vår vision, säger Emma Woxlin, bolagets medgrundare och marknadschef.

Epishine (NTL) grundades 2016 och arbetar för att ta fram billiga, skalbara och klimatsmarta solceller. I dagsläget använder man dessa för att skapa solcellssystem för inomhusbruk.

Epishines solcell av plast.
Epishines solcell av plast.Foto:Ⓒ Lisa Öberg www.lisafotograf.se

Man har utvecklat en unik lamineringsprocess för att producera solceller som kan generera elektricitet vid extremt låga ljusförhållanden. Produktionsmetoden använder organiska material och undviker dyra eller giftiga ämnen som silver och arsenider.

Läs mer: Epishine är ny finalist i Di Startup Tour 

”Utvecklingen av organiska solpaneler har tagit flera viktiga kliv framåt de senaste året, med betydligt ökad effekt som resultat, framförallt för användning inomhus. Epishine har världsledande kunskap på området och en teknik gör det möjligt att producera rullar av solpaneler extremt energi- och kostnadseffektivt. Vi ser fram emot att vare en del av bolaget och få tekniken fullt kommersialiserad”, säger Markus Hökfelt, fondchef på Almi Invest Greentech.

Epishines solceller är resultatet av över 25 års forskning, vid bland annat Linköpings Universitet. Solcellerna är tunna, flexibla, lätta och väl anpassade för intergration i smarta, uppkopplade produkter som behöver fungera utan fast elinstallation eller batteribyten, som exempelvis larmsensorer.

Vill du vara publik vid Di Digital Startup Tour i Luleå, Linköping, Malmö, Göteborg eller Stockholm? Biljetterna är gratis för folk i startupsvängen. Säkra din plats i publiken här: startuptour.di.se.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?