1515

Guldregn över app för interaktiv skärmdelning

Startupbolaget Togee beskriver sig som världens första mobilapp för interaktiv skärmdelning. Nu tar bolaget in riskkapital och siktar på en internationell expansion.

Daniel Diegelmann, vd och medgrundare Togee.
Daniel Diegelmann, vd och medgrundare Togee.

Interaktiva tjänster som Zoom, Slack och Google Docs blir allt vanligare i på jobbet. Men fram till nu har det inte gått att dela sin mobilskärm med någon annan – samtidigt som man kommunicerar via röst, video, chatt och enkla fingerritningar.

Tekniken speglar hur folk pratar och pekar när de är tillsammans.

Det är här Togee kommer in i leken. Bolagets app gör det möjligt för en användare att dela sin mobilskärm med en eller flera andra. Med hjälp av ett slags osynligt lager kan alla sedan chatta, rita eller ha videosamtal ovanpå de som syns på allas skärmar. 

”Togee kan användas till allt möjligt: social shopping, att boka gemensamma resor, eller se en video på Youtube ihop. Tekniken speglar hur folk pratar och pekar när de är tillsammans i verkliga livet”, säger Daniel Diegelmann, vd på Togee.

Illustration som visar hur Togee fungerar.
Illustration som visar hur Togee fungerar.

Han grundade bolaget 2016 ihop med fyra andra entreprenörer inom teknik och produktdesign. Sedan dess har Togee tagit in drygt 20 miljoner kronor i riskkapital, varav hälften under februari månad.

”Fem svenska ängelinvesterare står bakom den senaste kapitalrundan. Vissa har en tech-bakgrund, medan andra är serieentreprenörer och kommer från andra branscher”, säger Daniel Diegelmann.

En lärare i Pakistan har börjat använda Togee i undervisningen.

I slutet av oktober i fjol lanserade Togee en stängd beta-versionen av appen för Android. Den 14 februari i år blev den tillgänglig för Apples telefoner. Appen utvärderas nu av cirka 2000 testpiloter, inför den breda, öppna beta-lanseringen i mitten av mars.

”Responsen är väldigt positiv och tekniken används även på sätt som vi inte förutspått. Vi ser redan hur tjänsten sprider sig geografiskt på egen hand. En av våra användare är till exempel en lärare i Pakistan som har börjat använda Togee i undervisningen”, säger Daniel Diegelmann.

Togee är gratis i sin enklaste form. Hur man ska tjäna pengar är fortfarande en öppen fråga. När ämnet kommer på tal listar vd:n fem möjliga intäktsmodeller:

En betalversion för företag som vill hjälpa sina anställda och kunder att kommunicera i realtid.
Annonsintäkter
Mikroköp i appen
Dataanalys åt webbshoppar och innehållsleverantörer som vill veta vad som triggar interaktivitet och skapar engagemang.
• På sikt samarbeta med olika streamingtjänster där Togee erbjuder en betalversion för användare som vill kommunicera när de exempelvis ser på tjänster som Netflix, eller lyssnar på tjänster som Spotify.

”Kanske är det just dataanalys som är den största potentialen”, säger Daniel Diegelmann. 

Hur affärerna utvecklas beror till stor del på hur snabbt Togee kan växa efter den breda beta-lansering som ska ske om några veckor.

”Vårt nuvarande kapital räcker året ut. Under den tiden hoppas vi bekräfta produkten på marknaden och få in tillräckligt med användardata som vi kan börja analysera. Sedan är planen att gå ut i en a-runda, på cirka 50-70 miljoner kronor, för ännu snabbare tillväxt”, säger Daniel Diegelmann. 

Idag är de flesta användare i Sverige och Pakistan. Men vd:n hoppas på en snabb internationell expansion. 

”Vi ska börja med Europa. Därefter skall vi expandera till USA och Asien”, säger han. 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?