Annons

Guldläge för Vässla Bike i Paris – ensamma i helt ny fordonskategori

Svenska Vässla Bike är i princip det enda godkända fordonet i en helt ny fordonsklass som införs i Frankrike inom kort. Nu satsar man på att snabbt introducera sin prenumerationsmodell på en av Europas största marknader.
”Det här är en gamechanger för oss”, säger Noa Khamallah, COO och medgrundare på Vässla.

Vässla Bike är ett av extremt få fordon som är typgodkända i den nya franska fordonskategorin cyclomobile léger.
Vässla Bike är ett av extremt få fordon som är typgodkända i den nya franska fordonskategorin cyclomobile léger.Foto:Mostphotos/Vässla

Frankrike är kanske världens mest pådrivande land när det gäller snabb omställning av mobilitet. I huvudstaden Paris har borgmästaren Anne Hidalgo vågat göra massiva förändringar. Det ska kännas lite extra om man håller fast vid sin fossildrivna bil. De senaste åren har man bland annat portat äldre dieselbilar, helt förbjudit trafik på flera större gator och infört hastighetsbegränsningar i hela innerstaden. Dessutom ska 60.000 parkeringsplatser i innerstaden bort och planer finns också på att helt och hållet förbjuda genomfartstrafik. 

Istället ska det bli enklare att välja hälsosamma och miljövänliga transportalternativ. Sammanlagt har man satsat 250 miljoner euro, cirka 2,6 miljarder kronor, på cykling. I den satsningen märks bland annat planerna på att bygga 180 kilometer cykelväg. Man erbjuder 26.000 kronor till den som säljer sin bil och köper en elcykel istället, dessutom går det få bidrag på cirka 525 kronor för att reparera sin cykel.

Nu har den franska regeringen infört en ny juridisk fordonskategori – cyclomobile léger. Kategorin avser små elektriska fordon som saknar pedaler. Fordonen ska ha en maxhastighet på 25 km/h, en maxeffekt på 350W och en maxvikt på 30 kg. Det finns heller inga krav på registreringsskylt eller hjälm, vilket gör att tröskeln till att använda och införskaffa fordonen är betydligt lägre än för elmopeder. Organisationen för lätta elektriska fordon, LEVA-EU, är dock kritiska. Orsaken: den nya kategorin saknar nämligen en viktig sak – typgodkända fordon. Men det finns ett undantag: Vässla Bike. Det svenska fordonet har av medier beskrivits lite som en blandning mellan en cykel, en moped och en sparkcykel.

”Det här är en gamechanger för oss eftersom vi i princip är ensamma i den kategorin. Vi är dessutom den enda aktören som erbjuder prenumerationer på den här typen av fordon”, säger Noa Khamallah.

Nu kommer bolaget att intensifiera sin satsning på Frankrike. Khamallah räknar med att de kommer att kunna erbjuda prenumerationer på sin Vässla Bike i Frankrike ”inom ett halvår”. 

Bolagets uthyrningsmodell finns i dag – utöver Stockholm – på två europeiska marknader: Madrid och Berlin, där man erbjuder två olika prenumerationsmodeller – antingen på löpande 30-dagarsprenumeration eller längre bindningstid där både service och support ingår. Prislappen börjar på 79 euro, cirka 800 kronor, i månaden. Enligt bolaget har man sett en tillväxt på ”20 procent per vecka” där.  Förvisso från låga nivåer.

”Innan Netflix hade alla ett dvd-kabinett i sitt rum. Nu vill folk inte äga, de vill ha flexibilitet och service så det är prenumerationer som gäller”, säger Khamallah.

Inför sin storsatsning i Frankrike har bolaget också långtgående diskussioner med flera företag inom hemleverans-branschen, däribland Foodora. 

Enligt marknadsundersökningsinstitutet Mordor intelligence var marknaden för så kallade e-bikes värd drygt 8 miljarder dollar, motsvarande cirka 75 miljarder kronor, 2020 men förväntas att mer än dubblas till 2026. När samma företag tittade på marknadsandelar för 2019 stod Tyskland för den största kakan med 38 procent. Frankrike är tillsammans med Nederländerna god tvåa med cirka 11 procent av marknaden. Vässla räknar med att kategorin där nu deras Vässla Bike hamnar kommer att stå för cirka en tredjedel av den marknaden i Frankrike – med ett värde på mellan 2 och 3 miljarder kronor. 

Det Frankrike gör inom mobilitetsområdet brukar snabbt få efterföljare. Även i Sverige har behovet av att införa nya fordonskategorier diskuterats bland annat med anledning av debatten kring elsparkcyklarna. Khamallah räknar med att bolaget kommer att få tuffare konkurrens inom den nya kategorin fordon.

”Det är en stor kaka och alla vill vara med på partyt”, säger han och fortsätter:

”Vi gör oss redo att snabbt utvärdera en ny marknad och expandera. Vi kan vara startklara på tre veckor. Vi har hittat det perfekta receptet.”

Finns det en fördel med att vara tidigt ute ut på den här nya marknaden?
”Ja, det är en stor fördel. Vi har bevisat det i tre länder. Vårt märke har utsetts till ett av de säkraste fordonen och vi vet hur vi sköter operations med min bakgrund från Voi och Lime.”

Bland investerarna i Vässla märks bland andra Eequity-grundarna Magnus Wiberg and Patrik Hedelin samt Fredrik Österberg, medgrundare av Evolution Gaming och Pernilla och Niclas Nyrensten från Revolution Race. Bolaget har sedan starten tagit in drygt 130 miljoner kronor.

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera