1515

Grundaren: Så ska Truecaller bli lönsamt

Truecaller har 250 miljoner användare men tjänar knappt några pengar. Fram till nu. I dag lanserar bolaget den reklamtjänst som ska slå på intäktskranen.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

Reklam anpassad efter den som ringer. Det är Truecallers huvudspår när bolaget efter sju år ska ställa om till lönsamhet. 

”Vi kommer att visa annonser exakt när det är relevant för användaren. När till exempel Uber ringer dig kan du få reklam för ett taxibolag som kanske är billigare”, säger Alan Mamedi. 

Stockholmsbolaget Truecaller slår i dag ihop sina två appar: nummerupplysningstjänsten Truecaller och samtalsappen Truedialer. För bolaget innebär det en rejäl satsning på att bli världens största app för telefonsamtal. Den nya appen kommer att innehålla funktioner som möjligheten att se om en person är upptagen i telefon och en samtalslista som visar namnet på alla som ringt även om användaren inte har deras nummer.

”Det vi gör är att vi tar de viktigaste delarna som finns i chat-världen och för in dem i telefonappen. Det kommer att bli den ultimata appen som kan ersätta dagens telefonapp”, säger Alan Mamedi, medgrundare och vd för Truecaller.

Den nya modellen öppnar också för riktad reklam. En person som ringer och beställer mat från en thairestaurang kan samtidigt få reklam för en annan restaurang. 

Upplever inte användarna det som irriterande?

”Det fina är att den här typen av inriktning är att det kommer att vara väldigt relevant för användarna. Informationen finns tillgänglig precis när du behöver den”.

Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam i Indien som är Truecallers största marknad.

Truecaller grundades i Stockholm 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Bolaget har haft stark användartillväxt sedan starten men även stigande förlustsiffror. 2014 blev resultatet minus 84 miljoner kronor.

Vad förlusten landade på 2015 vill Alan Mamedi inte avslöja.

”2015 var ett år då vi satsade mycket på att investera i bolaget. Nu 2016 är det intäktsplanen som vi ska exekvera på. Vi ska ha ett positivt kassaflöde i slutet av året”, säger Alan Mamedi.

Truecaller minskade i höstas antalet medarbetare från runt 100 till 80 personer. Enligt Alan Mamedi berodde det just på att man tog beslutet att slå ihop apparna, och att man slutade utveckla för några gamla plattformar.

”Som vi ser det på det är det ett naturligt skede. Vi slutade utveckla för plattformar som inte längre växte och minskade då personalen”, säger han.

Som det ser ut nu kommer det inte att finnas något behov av att ta in kapital.

Truecaller har tagit in runt 650 miljoner kronor i finansiering från investerare som Sequoia och Atomico. I fjol rapporterade nyhetssajten Techcrunch att Truecaller var ute och sökte ytterligare 850 miljoner kronor i kapital. Men sedan dess har inget hörts.

”Vi reste ganska mycket pengar i slutet av 2014 (430 miljoner) och har inte riktigt varit i behov av att ta in mer. Men man kollar alltid på marknaden. Det viktigaste för oss är att ha möjligheten att säga nej”, säger Alan Mamedi. 

Tror du att ni kommer att behöva ta in pengar någon gång igen?

”Som det ser ut nu kommer det inte att finnas något behov av att ta in kapital. Vi kommer att vara kassaflödespositiva ganska snart. Sen kan det vara så att vi vill skala upp på ett sätt som kan kräva mer kapital någon gång.”

Truecaller växer just nu med ungefär 300 000 nya användare om dagen. Det innebär att bolaget har runt 250 miljoner användare. Tillväxten kan också få ytterligare fart under 2016. Eftersom ambitionen är att Truecaller ska ersätta den vanliga telefonappen är de nu i förhandlingar med både mobiltelefontillverkare och operatörer. Planen är att de förinstallera Truecallers app istället för den vanliga telefonappen.  

”Vi har operatörer och OEM-bolag som vi diskuterar med. Det kommer att komma en hel del i år. Det ger såklart ökad användartillväxt vilket i sin tur leder till intäktstillväxt”.

Mer om Truecallers intäktsplaner i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-borsfest-sxsw-e-sportochtruecallersintaktsplaner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?