1515

Grundaren: Så ska Truecaller bli lönsamt

Truecaller har 250 miljoner användare men tjänar knappt några pengar. Fram till nu. I dag lanserar bolaget den reklamtjänst som ska slå på intäktskranen.

Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.
Truecallers grundare Alan Mamedi och Nami Zarringhalam.

Reklam anpassad efter den som ringer. Det är Truecallers huvudspår när bolaget efter sju år ska ställa om till lönsamhet. 

”Vi kommer att visa annonser exakt när det är relevant för användaren. När till exempel Uber ringer dig kan du få reklam för ett taxibolag som kanske är billigare”, säger Alan Mamedi. 

Stockholmsbolaget Truecaller slår i dag ihop sina två appar: nummerupplysningstjänsten Truecaller och samtalsappen Truedialer. För bolaget innebär det en rejäl satsning på att bli världens största app för telefonsamtal. Den nya appen kommer att innehålla funktioner som möjligheten att se om en person är upptagen i telefon och en samtalslista som visar namnet på alla som ringt även om användaren inte har deras nummer.

”Det vi gör är att vi tar de viktigaste delarna som finns i chat-världen och för in dem i telefonappen. Det kommer att bli den ultimata appen som kan ersätta dagens telefonapp”, säger Alan Mamedi, medgrundare och vd för Truecaller.

Den nya modellen öppnar också för riktad reklam. En person som ringer och beställer mat från en thairestaurang kan samtidigt få reklam för en annan restaurang. 

Upplever inte användarna det som irriterande?

”Det fina är att den här typen av inriktning är att det kommer att vara väldigt relevant för användarna. Informationen finns tillgänglig precis när du behöver den”.

Truecallers medgrundare Nami Zarringhalam i Indien som är Truecallers största marknad.

Truecaller grundades i Stockholm 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam. Bolaget har haft stark användartillväxt sedan starten men även stigande förlustsiffror. 2014 blev resultatet minus 84 miljoner kronor.

Vad förlusten landade på 2015 vill Alan Mamedi inte avslöja.

”2015 var ett år då vi satsade mycket på att investera i bolaget. Nu 2016 är det intäktsplanen som vi ska exekvera på. Vi ska ha ett positivt kassaflöde i slutet av året”, säger Alan Mamedi.

Truecaller minskade i höstas antalet medarbetare från runt 100 till 80 personer. Enligt Alan Mamedi berodde det just på att man tog beslutet att slå ihop apparna, och att man slutade utveckla för några gamla plattformar.

”Som vi ser det på det är det ett naturligt skede. Vi slutade utveckla för plattformar som inte längre växte och minskade då personalen”, säger han.

Som det ser ut nu kommer det inte att finnas något behov av att ta in kapital.

Truecaller har tagit in runt 650 miljoner kronor i finansiering från investerare som Sequoia och Atomico. I fjol rapporterade nyhetssajten Techcrunch att Truecaller var ute och sökte ytterligare 850 miljoner kronor i kapital. Men sedan dess har inget hörts.

”Vi reste ganska mycket pengar i slutet av 2014 (430 miljoner) och har inte riktigt varit i behov av att ta in mer. Men man kollar alltid på marknaden. Det viktigaste för oss är att ha möjligheten att säga nej”, säger Alan Mamedi. 

Tror du att ni kommer att behöva ta in pengar någon gång igen?

”Som det ser ut nu kommer det inte att finnas något behov av att ta in kapital. Vi kommer att vara kassaflödespositiva ganska snart. Sen kan det vara så att vi vill skala upp på ett sätt som kan kräva mer kapital någon gång.”

Truecaller växer just nu med ungefär 300 000 nya användare om dagen. Det innebär att bolaget har runt 250 miljoner användare. Tillväxten kan också få ytterligare fart under 2016. Eftersom ambitionen är att Truecaller ska ersätta den vanliga telefonappen är de nu i förhandlingar med både mobiltelefontillverkare och operatörer. Planen är att de förinstallera Truecallers app istället för den vanliga telefonappen.  

”Vi har operatörer och OEM-bolag som vi diskuterar med. Det kommer att komma en hel del i år. Det ger såklart ökad användartillväxt vilket i sin tur leder till intäktstillväxt”.

Mer om Truecallers intäktsplaner i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-borsfest-sxsw-e-sportochtruecallersintaktsplaner

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?