1515

Grundaren Niklas Adalberth lämnar Klarna

Medgrundaren och vice-vd:n Niklas Adalberth lämnar Klarna. Nu tänker han arbeta med välgörenhet istället. "Jag vill inte dö med en påse pengar på mitt konto", säger han.

Niklas Adalberth, vice-vd på Klarna.
Niklas Adalberth, vice-vd på Klarna.Foto:Joey Abrait.

Det har gått 11 år sedan Handelsstudenterna Victor Jacobsson, Niklas Adalberth och Sebastian Siemiatkowski grundade betalbolaget Klarna. I dag värderas Klarna till 19 miljarder kronor och grundartrion är fortfarande bolagets största ägare. 

Det första grundaravhoppet kom 2012 då Victor Jacobsson lämnade arbetet som ekonomichef på Klarna. Nu lämnar också Niklas Adalberth sitt arbete som vice-vd för Klarna. 

"Jag är uppe i 30 000 arbetstimmar. En tredjedel av mitt liv som jag lagt på Klarna. Frågan var om jag skulle lägga ytterligare 11 år av mitt liv på det här, som kräver 100 procents fokus, eller om jag skulle jag tillåta mig själv att testa nya saker", säger Niklas Adalberth.

Beslutet landade på det senare. 

"Det blir aldrig en bra timing att lämna. Jag har hela tiden tänkt 'två år till', vi ska bara få klart det här eller komma över den där puckeln. Men nu har vi ett bra team på plats, vi har en teknikplattform som tagit nästa stora steg, USA-lanseringen är ute, vi har nya investerare – om det är någon gång det är bra timing så är det nu", säger han.

Niklas Adalberths avhopp som kommunicerades till personalen på torsdagsmorgonen innebär att det nu bara är Sebastian Siemiatkowski av grundarna som fortfarande arbetar operativt på Klarna. 

"Jag har pratat mycket med Sebastian om det här, och pratat med Victor (Jacobsson) om hur det känns att inte vara operativ. Det känns som att han har landat väldigt rätt och det har nog fått mig att våga ta det här beslutet". 

Niklas Adalberth kommer, liksom Victor Jacobsson, att sitta kvar i Klarnas styrelse. Han kommer också att behålla sin ägarandel i Klarna som tack vare bolagets framgångar gör honom till miljardär på pappret. 

"Den bästa investeringen jag kan komma på är fortfarande Klarna. Med det momentum vi har i bolaget nu finns ingen anledning att sälja något", säger Niklas Adalberth. 

Niklas Adalberth har varit på Klarna sedan dag ett då bolaget startade för 11 år sedan. Att han nu slutar innebär att han sätter punkt för en personlig resa som varit anmärkningsvärt framgångsrik. 

"Jag hade börjat på Handels tre månader innan vi körde igång det här. När man är inne i operativ verksamhet varje dag, varje vecka 60 till 80 timmar i veckan sedan start då är det svårt att få perspektiv. De få gånger man har stannat upp lite och reflekterat har varit när vi bytt kontor. Då har man tänkt: Har jag varit med och byggt det här? Det känns superoverkligt", säger han. 

Jag vill inte dö med en påse pengar på mitt konto och jag vill inte heller att mina barn ska växa upp med en påse pengar på sitt konto. Jag tror bara sånt är dåligt.

Samtidigt har det varit en resa som krävt mycket.

"Det är mycket ansvar som vilar på ens axlar. När det varit som mest så har det varit tufft. Så är det. I och med att vi har vuxit så snabbt har jag hela tiden varit tvungen att utvecklas personligen i mitt ledarskap i samma hastighet", säger han.

Nu får han dock mer tid till lugn och refelektion. Det första Niklas Adalberth kommer att göra blir att ta semester. Men efter det är planen att lägga tiden på socialt entreprenörskap.

"Jag har en del idéer som är för spännande för att inte testa. Jag tycker att jag lärt mig en del om tech och om att bygga bolag. Att få ta det kunnandet in i en värld som inte har så mycket teknikkunnnade tror jag kan göra gott", säger han.

Om pengar från början var en drivkraft för de unga Handelsstudenterna är det nu tydligt att Niklas Adalberth hittat en annan drivkraft. 

"Jag ser de som att pengarna kommer med ett ansvar att ge tillbaka. Jag kommer att arbeta med projekt inom socialt entreprenörskap utan vinstintresse. Jag vill inte dö med en påse pengar på mitt konto och jag vill inte heller att mina barn ska växa upp med en påse pengar på sitt konto. Jag tror bara sånt är dåligt".

Vad är svårast med att sluta?

"Utöver timingen så har vi lyckats väldigt bra och fått bekräftelse för det vi gjort. Som osäker Handelsstudent var det så klart nästan beroendeframkallande att få den uppmärksamheten i början. Jag står fortfarande aldrig med mitt namn, det står Klarna-Niklas. Att inte längre få ta del av sagan på samma sätt är såklart något som gjort det här beslutet svårt".


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?