1515

Grundaren lämnar teknikbolagets styrelse – vill ersättas av svart kandidat

Medgrundaren Alexis Ohanian väljer att lämna styrelsen i Reddit, ett av världens mest populära internetforum. Han ställer sin plats till förfogande åt en svart kandidat – i spåren av de utbredda protesterna mot rasism i USA.

Reddits grundare Alexis Ohanian.
Reddits grundare Alexis Ohanian.Foto:David Paul Morris (Bloomberg).

Reddit är ett av världens mest populära forum och världens 20:e största sajt på internet, enligt siffror från Amazon. 

Nu väljer medgrundaren Alexis Ohanian att lämna sin plats som styrelseledamot i företaget, med ett önskemål att hans position ersätts av en svart kandidat. 

”Jag tror att avsägelse faktiskt kan vara en handling av ledarskap från de personer som har makten nu. Till alla som försöker fixa vårt trasiga land: sluta inte”, uppger han i ett uttalande.

Reddit har bekräftat att de kommer följa Alexis Ohanians önskemål.

Under de senaste veckorna har demonstrationer och protester mot rasism och polisvåld arrangerats i USA och resten av världen. Upprinnelsen var att den afroamerikanske mannen George Floyd dödades under ett polisingripande i staden Minneapolis den 25 maj. Fyra poliser har nu åtalats för mord och medhjälp till mord.

Alexis Ohanian är gift med tennisstjärnan Serena Williams och tillsammans har de ett barn. I en bloggpost utvecklar han sitt beslut att ställa sin plats till förfogande:

”Jag skriver det här som en pappa som måste kunna svara sin svarta dotter när hon frågar: 'vad gjorde du?'”, uppger Reddit-grundaren.

Bolaget grundades 2005 av Alexis Ohanian, Steve Huffman och Aaron Swartz. Redan två år senare sålde trion merparten av sina aktier i bolaget till medieföretaget Condé Nast för mellan 10-20 miljoner dollar.

Sedan dess har den kinesiska techjätten Tencent och de två välrenommerade riskkapitalbolaget Andreessen Horowitz och Sequoia köpt in sig i bolaget. I fjol värderades Reddit till runt 3 miljarder dollar, motsvarande 27,5 miljarder kronor i nuvarande penningvärde.

Alexis Ohanian uppger att framtida avkastning från de återstående Reddit-aktierna kommer att doneras till det svarta civilsamhället i USA. Enligt nyhetssajten Techcrunch kan donationerna på sikt komma att uppgå till 50 miljoner dollar. 

I ett inledande skede handlar det dock om en gåva på 1 miljon dollar till organisationen Know Your Rights Camp, som grundades av den tidigare NFL-spelaren Colin Kaepernick.

Men samtidigt har Reddit som plattform mött en hel del kritik under de senaste åren för att tillåta rasistiska och hatiska inlägg. Bolagets vd Steve Huffman gick nyligen ut och bad om ursäkt för den slappa hållningen.

”Under 2018 sade jag förvirrande nog att rasism inte är mot reglerna, men att det inte är välkommet på Redit. Klyftan mellan våra regler och våra värden har försämrat vår effektivitet att bekämpa hat och rasism på Reddit. Jag tar fullt ansvar för det”, skrev Steve Huffman i ett blogginlägg.

Läs mer: Reddit-grundaren: Därför vann Donald Trump 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?