1515
Annons

Grundaren lämnade Tiptapp – vill nå 100 000 med sin reklamapp

It-entreprenören Anders Lövbrand är en av grundarna till den omskrivna återvinningstjänsten Tiptapp. Nu har han gått över till den nystartade reklamappen Swadd – som är i full färd med att ta in mellan 20 och 40 miljoner kronor i kapital.

Tommy Gottberg och Anders Lövbrand tillsammans med appen.
Tommy Gottberg och Anders Lövbrand tillsammans med appen.Foto:Press.

Redan i början av 2018 hoppade Anders Lövbrand av sin operativa roll på Tiptapp, som nyligen hamnat i Stockholms stads skottglugg, även om han fortfarande är delägare i det hajpade bolaget. I stället valde han att kliva in som vd på det nystartade techbolaget Swadd.

”Jag kände att det var ett bra tillfälle att lämna, eftersom vi byggt upp en stark organisation och etablerat oss på allvar i de tre storstäderna. Vi sprang snabbt på Tiptapp, men jag ville bygga upp något från grunden igen med potential att växa ännu fortare”, säger Anders Lövbrand.

Bakom bolaget står även reklamprofilerna Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg, samt Billy Öhgren som tidigare jobbat på startupen Bloglovin. 

Tre månader efter lanseringen har Swadd lockat till sig drygt 30 000 användare och dragit in drygt 1 miljon kronor i intäkter.

”Målsättningen är att ha över 100 000 användare när första kvartalet 2019 ska summeras”, säger Anders Lövbrand.

Läs mer: ”Jag har ingen aning var närmaste soptipp ligger” 

Swadd tillhandahåller en egen app som riktar sig mot konsumenter. På plattformen kan företag anpassa sin marknadsföring i quizformat.

”Annonsören har en egen yta som kan fyllas med en film, en gif eller en stilbild. Under finns tre svarsalternativ, där konsumenten i god Tinder-anda ska svajpa fram att de förstått budskapet”, säger medgrundaren Tommy Gottberg.

På så vis skiljer sig Swadd från många andra kanaler som bygger på räckvidd. I dessa fall betalar annonsörerna stora summor pengar för att försöka nå så många personer som möjligt.

”Det kan vara väldigt frustrerande som reklamköpare att sitta och hoppas på att budskapet fäster”, säger Tommy Gottberg.

Om Swadd-användarna svarar fel på frågorna behöver annonsören inte betala för exponeringen och räckvidden. Hittills har ett 30-tal företag köpt utrymme på Swadd – däribland kända varumärken som Blocket, Lantmännen och Max.

Samtidigt är reklamtröttheten kanske större än någonsin i Sverige. Nästan hälften är negativt inställda till reklam, enligt en nylig mätning från Sveriges Annonsörer, särskilt genom e-post, mobilappar och radio.

Läs mer: Medgrundaren talar ut om kommunens Tiptapp-utmanare 

För att råda bot på det får konsumenten 2,50 kronor i ersättning per annonsör de betar av i Swadds app. Belöningen kan hämtas ut genom digitala presentkort hos en rad olika företag.

”Men vi tror att de monetära incitamenten trumfas av spelkänslan. På Swadd sker allt på användarens villkor, vilket inte är fallet när det kommer till affischering på stan eller reklamfilmer i tv-pauser”, säger Tommy Gottberg.

Swadd tjänar sina pengar genom att ta den mellanskillnad som uppstår efter att annonsörerna ersatt konsumenten. Parallellt har bolaget börjat testa tjänsten i Indonesien och Anders Lövbrand nämner USA som en annan potentiell marknad.

Ni valde att lansera en egen app, i stället för att till exempel sälja mjukvaran. Hur ska ni lyckas med att etablera Swadd på marknaden så att annonsörerna får valuta för sina pengar? 

”Än så länge har det inte varit några problem att få in nya användare. Utmaningen är i stället att fylla appen med bra innehåll. Därför jobbar vi hårt med att kroka upp ännu fler annonsörer. Men det är dyrt i början och därför är vi mitt uppe i en större kapitalrunda på 20 till 40 miljoner”, säger Anders Lövbrand.

Under våren 2018 fyllde Swadd på kassan med drygt 5 Mkr. Bland investerarna märks Peter Liljestrand. Han var tidigare storägare i Star Stable (NTL), men sålde i våras stora delar av sitt innehav när Nordisk Film investerade 160 Mkr i spelbolaget. Även Sven Mattsson, tidigare vd på Oriflame, har backat Swadd.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera