1515

Grundaren kliver ned från miljardvärderade e-handlaren efter 15 år

Grundaren Marcus Tagesson lämnar vd-posten för Babyshop, som värderas till 1,5 miljarder kronor och delägs av Cristina Stenbeck, efter 15 år.

Grundaren Marcus Tagesson lämnar över vd-posten i Babyshop till finanschefen Gertrud Köver, som tidigare bland annat arbetat på Easypark.
Grundaren Marcus Tagesson lämnar över vd-posten i Babyshop till finanschefen Gertrud Köver, som tidigare bland annat arbetat på Easypark.Foto:Press.

Svenska Babyshop har vuxit till att bli en av Europas största e-handlare inom barnmode, sedan Marcus Tagesson och Linn Tagesson grundade bolaget 2006.

Nu väljer Marcus Tagesson att kliva av vd-posten i Babyshop och han ersätts av koncernens nuvarande finanschef Gertrud Köver.

”Det har aldrig varit min avsikt att driva Babyshop operativt som vd på lång sikt. Att hitta en ny vd har tagit tid, men nu med Gertrud på plats ser jag fram emot att fortsätta följa Babyshops resa som ägare och styrelsemedlem”, säger Marcus Tagesson i en kommentar.

Utöver grundarna är riskkapitalbolaget Verdane och Cristina Stenbeck de två största ägarna i bolaget, som i fjol värderades till 1,5 miljarder kronor i den privata miljön.

Under 2019, Babyshops senast redovisade räkenskapsår, omsatte koncernen drygt 1,3 miljarder kronor och noterade ett minusresultat om 200 Mkr på sista raden.

Enligt bolaget har vissa marknader påverkats negativt under coronapandemin, medan tillväxten i Frankrike, Norden, Storbritannien och USA fortsatt varit god.

Efter flera förvärv genom åren har nu koncernen fem olika varumärken under sin flagg och man säljer till kunder i över 100 länder.

Finansprofilen Susanna Campbell är styrelseordförande för Babyshop. 

Under 2019 spekulerades det i att bolaget förberedde sig inför en börsnotering, men uppgifterna har inte bekräftats.

Läs mer: Kartläggning: Här är Sveriges 45 miljardvärderade teknikbolag – då går de till börsen


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?