1515

Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

I början av mars var grundarna bakom Gigital ”höga på sin egen framgång”, som vd:n Givar Shabani beskriver det. Sedan slog coronapandemin till och på en vecka försvann nästan alla kunder.

Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.
Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.Foto:Press

En digital plattform för artistbokningar. Så kan man beskriva det uppmärksammade startupbolaget Gigital, som startades 2018 av entreprenören Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare. 

Grundarna lockade tidigt 2,6 miljoner kronor i riskkapitalkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet KIND SDB +5,08% Dagens utveckling och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för MTV Networks, samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music.

Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag.

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag.

”Branschen har ju präglats av oprofessionella aktörer som gjorde onödigt dyrt och tidskrävande att hitta boka artister. Detta medan livemusik är branschens kassako. Vi erbjuder en transparent marknadsplats som kopplar ihop kvalitetsgranskade artister med professionella eventarrangörer”, förklarar medgrundaren Viktoryia Khromchanka, som växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj.

Läs mer: Viktoryia Khromchanka gick från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen 

Sedan lanseringen i slutet av 2018 har över 1 000 bokningar genomförts på Gigitals plattform. Största kunden var länge Nordic Choice Hotels, som bland annat använde Gigital för bokningar av jazzmusiker till sina hotellbruncher och DJ:s till sina kvällsaktiviteter.

Under 2019 omsatte bolaget drygt 2 miljoner kronor och i år såg det ut som att man skulle omsätta närmare tio miljoner kronor. Viktoryia Khromchanka och Givar Shabani var med i Forbes 30 under 30-lista för Europa, i kategorin Entertainment.

Sedan slog coronapandemin till.

”I början av mars var vi höga på vår egen framgång. På ett par månader hade vi omsatt lika mycket som under hela 2019. Men sedan rycktes allt ifrån oss. På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder. Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag, eftersom vi jobbar för att sammanföra besöksnäring och hotell med artister, branscher som alla var i kris”, minns Givar Shabani.

”Vi hamnade i ett chocktillstånd”, säger Viktoryia Khromchanka.

Under de första månaderna kämpade de två för att hitta alternativa inkomstkällor. 

”Vi startade en en rad nya projekt som verkar konstiga i efterhand. Bland annat kodade vi en musikquizbot för digitala AW:s. Det var fel väg att gå, och långt ifrån vad Gigital är. Lite som när Airbnb-grundarna skulle sälja Corn Flakes”, skrattar Givar Shabani.

Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan.

Efter den första paniken lagt sig återgick Gigital-gänget till att fokusera på kärnaffären. 

”Vi har förbättrat och förenklat bokningsupplevelsen och ska lansera en ny produkt innan året är slut. Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan”, säger Viktoryia Khromchanka.

Bolaget har lyckats klara livhanken utan att säga upp några av de sju medarbetarna. Nu är man mitt uppe i att ta in nytt kapital i en bryggfinansiering som ska bli klar innan årsskiftet.

”Vi ska ta in tre miljoner totalt, knappt två är redan säkrade. Bryggfinansieringen kommer från befintliga och nya investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Är kunderna på väg tillbaka?

”Ja. Vi tar emot många bokningar för 2021 nu. Jag tror vi kommer se ett enormt uppsving nästa år”, säger Givar Shabani.

Ska ni expandera utomlands?

”Vi har redan viss verksamhet i Norge och vi har några andra internationella bokningar.  Men ja, det är tanken. Vår nya produkt gör plattformen mer skalbar”, säger Viktoryia Khromchanka.


Innehåll från ChessITAnnons

Med en CPQ får ni stöd på digitaliseringsresan

Medan det inte är någon nyhet att det senaste året kraftigt har drivit på den digitala utvecklingen, är det ännu svårt att överblicka hur det fortsatta digitaliseringsracet ser ut – och hur man som företag bör hantera det.

– Ju mer komplex digitalisering och automatisering, desto större erfarenhet och expertis behövs, konstaterar Christian Sjögren, medgrundare och utvecklingsansvarig för ChessIT.

Läs mer om effektivisering med CPQ  

– Att digitalisera tjänster kan förenklat beskrivas som att den kunskap och erfarenhet som krävs för att leverera tjänsten byggs in i ett systemstöd. Först samlas beslutsunderlaget in, och därefter beräknas vad som krävs för att leverera tjänsten. I många fall kan man effektivisera upp till 80 eller 90 procent, det ger en mycket god effekt till en rimlig insats, betonar Christian.

Satsa på en CPQ

Så vilken typ av funktionalitet bör man satsa på i sin digitalisering? Christian rekommenderar att satsa på en CPQ, vilken kan automatisera både komplexa och tidskrävande arbetsuppgifter. CPQ:ns regelmotorer och avancerade algoritmer gör att användarna kan halvera tiden som läggs på att beräkna och ta fram underlag och paketera dessa till erbjudanden.

– En central komponent i en CPQ är dokumentgeneratorn; denna används för att generera de dokument som behövs, exempelvis offerter, avtal och specifikationer. Kopplar man därtill samman sin CPQ med kringsystem som är intressenter av resultatet, exempelvis affärssystem, ekonomisystem och tidsrapporteringssystem, får man ett väsentligt mervärde. Resultatet blir ytterligare effektivisering och reducerade felmarginaler.

Så underlättar ni säljprocess och offerthantering  

Har många användningsområden

Christian förklarar att det vanligaste tillämpningsområdet för CPQ fortfarande är offert- och avtalsgenerering, men belyser flera övriga användningsområden, från kundkännedom och riskberäkning till hållbarhetsklassning och att finna optimala resurser utifrån behov. Att gå från kalkylering i Excel till en CPQ. ChessIT erbjuder en CPQ som täcker alla dessa områden – och fler än så.

– Vi har funktionalitet som många saknar. Det inkluderar stöd för tjänster och produkter, dynamisk prissättning, årliga prisjusteringar samt processtöd för att genomföra och godkänna ändringar i en konfiguration även efter påskriven affär. Det gör oss helt unika på marknaden.

En modern och flexibel produkt

CPQ:ns främsta fördel är dock att det är en modern och flexibel produkt som tillåter användarna att affärsutveckla sin verksamhet.

– Systemstöden behöver kunna hänga med i svängarna när verksamheten vidareutvecklas och anpassas till marknaden, inte minst för att nya tjänster ställer nya krav. Här hjälper vi gärna till, avslutar Christian.

Skala upp – utan att nyanställda  

Mer från ChessIT

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChessIT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?