1515
Annons

Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

I början av mars var grundarna bakom Gigital ”höga på sin egen framgång”, som vd:n Givar Shabani beskriver det. Sedan slog coronapandemin till och på en vecka försvann nästan alla kunder.

Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.
Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.Foto:Press

En digital plattform för artistbokningar. Så kan man beskriva det uppmärksammade startupbolaget Gigital, som startades 2018 av entreprenören Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare. 

Grundarna lockade tidigt 2,6 miljoner kronor i riskkapitalkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet KIND SDB +4,20% Dagens utveckling och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för MTV Networks, samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music.

Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag.

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag.

”Branschen har ju präglats av oprofessionella aktörer som gjorde onödigt dyrt och tidskrävande att hitta boka artister. Detta medan livemusik är branschens kassako. Vi erbjuder en transparent marknadsplats som kopplar ihop kvalitetsgranskade artister med professionella eventarrangörer”, förklarar medgrundaren Viktoryia Khromchanka, som växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj.

Läs mer: Viktoryia Khromchanka gick från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen 

Sedan lanseringen i slutet av 2018 har över 1 000 bokningar genomförts på Gigitals plattform. Största kunden var länge Nordic Choice Hotels, som bland annat använde Gigital för bokningar av jazzmusiker till sina hotellbruncher och DJ:s till sina kvällsaktiviteter.

Under 2019 omsatte bolaget drygt 2 miljoner kronor och i år såg det ut som att man skulle omsätta närmare tio miljoner kronor. Viktoryia Khromchanka och Givar Shabani var med i Forbes 30 under 30-lista för Europa, i kategorin Entertainment.

Sedan slog coronapandemin till.

”I början av mars var vi höga på vår egen framgång. På ett par månader hade vi omsatt lika mycket som under hela 2019. Men sedan rycktes allt ifrån oss. På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder. Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag, eftersom vi jobbar för att sammanföra besöksnäring och hotell med artister, branscher som alla var i kris”, minns Givar Shabani.

”Vi hamnade i ett chocktillstånd”, säger Viktoryia Khromchanka.

Under de första månaderna kämpade de två för att hitta alternativa inkomstkällor. 

”Vi startade en en rad nya projekt som verkar konstiga i efterhand. Bland annat kodade vi en musikquizbot för digitala AW:s. Det var fel väg att gå, och långt ifrån vad Gigital är. Lite som när Airbnb-grundarna skulle sälja Corn Flakes”, skrattar Givar Shabani.

Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan.

Efter den första paniken lagt sig återgick Gigital-gänget till att fokusera på kärnaffären. 

”Vi har förbättrat och förenklat bokningsupplevelsen och ska lansera en ny produkt innan året är slut. Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan”, säger Viktoryia Khromchanka.

Bolaget har lyckats klara livhanken utan att säga upp några av de sju medarbetarna. Nu är man mitt uppe i att ta in nytt kapital i en bryggfinansiering som ska bli klar innan årsskiftet.

”Vi ska ta in tre miljoner totalt, knappt två är redan säkrade. Bryggfinansieringen kommer från befintliga och nya investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Är kunderna på väg tillbaka?

”Ja. Vi tar emot många bokningar för 2021 nu. Jag tror vi kommer se ett enormt uppsving nästa år”, säger Givar Shabani.

Ska ni expandera utomlands?

”Vi har redan viss verksamhet i Norge och vi har några andra internationella bokningar.  Men ja, det är tanken. Vår nya produkt gör plattformen mer skalbar”, säger Viktoryia Khromchanka.

Innehåll från SEBAnnons

Systrarna som vill skapa framtidens lantbruk

Bättre hygien för djuren skapar minskade utsläpp av ammoniak, lägre användning av antibiotika, bättre lönsamhet och bättre arbetsmiljö för lantbrukaren.

Moving Floor är innovationen som bidrar till att skapa framtidens lantbruk.

– Hela vår idé handlar om hållbarhet, säger Peg Söderberg, vd för Moving floor.

Systrarna Peg Söderberg och Katja Lindvall är uppväxta på en gård på Gotland, där man producerade smågrisar.

– Moving floor började som en idé hos pappa, det var ett utvecklingsprojekt som löpte parallellt med det dagliga arbetet i många år, säger Peg Söderberg.

Idag är djurproduktionen nedlagd och systrarnas fokus ligger sedan tio år på Moving Floor som är en patenterad modul till djurstallar som gör automatiskt rent hos djuren. Den första produkten som tillverkades var för kalvar och finns i dag ute på mer än 100 gårdar, i Skandinavien, norra Europa, Kanada och Kina.

Moving Floor har nu tilldelats Transformation-priset i SEB:s The Next Awards. I motiveringen konstateras att lantbruket och animalieproduktionen står för stor klimatpåverkan i form av gasutsläpp och övergödning. ”Med Moving Floors lösning kan man spara vatten och minska behovet av antibiotika. Dessutom minskas kväveutsläpp i både luft och mark”, framhåller juryn vidare.

– Varje golvmodul har en matta som roterar med programmerade intervall och skrapas ren från gödsel. Resultatet blir att detta förs bort från djurets närmiljö inom två timmar efter att det lämnat djuret, vilket minskar andelen ammoniakutsläpp med upp till 85 procent.

– Den största ammoniakavgången ses annars fyra timmar efter att gödseln har lämnat djuret, säger Peg Söderberg.

Genom att hygienen hos djuren drastiskt förbättras skapas även många andra positiva följdeffekter. Djuren håller sig friskare, vilket är viktigt även för lantbrukarens lönsamhet.

”Vill komma till rätta med grundproblemet”

Peg Söderberg säger att lantbrukssektorn globalt sett står för 70 procent av antibiotikaanvändningen i världen.

– Antibiotika används globalt mycket i preventivt syfte för att hålla djuren friska och kompensera för undermålig hygien. Vi vill i stället komma till rätta med grundproblemet.

I Sverige används ingen antibiotika i preventivt syfte.

– Men det gynnar alla att djuren har en renare närmiljö.

Som vinnare av Transformations-kategorin får Moving Floor ta plats i SEB:s Sustainability Business Program, ett unikt utformat utbildningsprogram där de kommer ges de bästa möjliga förutsättningarna för att nå ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

– Hela vår produkt är ju sprungen ur hållbarhet. Det är jätteviktigt för oss att göra så gott vi kan i alla led. Vi ser väldigt positivt att få delta i det här programmet. Det kommer hjälpa oss att bli ännu vassare! säger Katja Lindvall.

Moving Floor är nu i slutfasen av en kapitalanskaffning, och systrarna ser fram emot att ta företaget till nästa fas.

– Nu kan vi starta tillväxtresan. Det ska bli fantastiskt roligt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera