1515

Grundarduon om krisen: ”På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder”

I början av mars var grundarna bakom Gigital ”höga på sin egen framgång”, som vd:n Givar Shabani beskriver det. Sedan slog coronapandemin till och på en vecka försvann nästan alla kunder.

Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.
Givar Shabani och Viktoryia Khromchanka, medgrundare av Gigital.Foto:Press

En digital plattform för artistbokningar. Så kan man beskriva det uppmärksammade startupbolaget Gigital, som startades 2018 av entreprenören Viktoryia Khromchanka, som tidigare drev egen pr-byrå, hennes bror Andrei Khromchanka, som jobbade som artistbokare, och Givar Shabani, som har en bakgrund som apputvecklare och professionell e-sportare. 

Grundarna lockade tidigt 2,6 miljoner kronor i riskkapitalkapital från bland andra Petter Nylander, tidigare vd för TV3, Unibet KIND SDB -0,95% Dagens utveckling och Universum, affärsängeln Boel Rydenå Swartling, tidigare vd för MTV Networks, samt Christian Drougge på skivbolaget Cosmos Music.

Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag.

Gigital utmanar traditionella bokningsbolag med en lösning utan mellanhänder. Kunden går in på hemsidan, söker artist, skriver budget och får sedan förslag.

”Branschen har ju präglats av oprofessionella aktörer som gjorde onödigt dyrt och tidskrävande att hitta boka artister. Detta medan livemusik är branschens kassako. Vi erbjuder en transparent marknadsplats som kopplar ihop kvalitetsgranskade artister med professionella eventarrangörer”, förklarar medgrundaren Viktoryia Khromchanka, som växte upp på en kolchos, ett kollektivjordbruk, i Vitryssland och kom till Sverige som 11-åring med sin familj.

Läs mer: Viktoryia Khromchanka gick från Minsks landsbygd till Stockholms startupscen 

Sedan lanseringen i slutet av 2018 har över 1 000 bokningar genomförts på Gigitals plattform. Största kunden var länge Nordic Choice Hotels, som bland annat använde Gigital för bokningar av jazzmusiker till sina hotellbruncher och DJ:s till sina kvällsaktiviteter.

Under 2019 omsatte bolaget drygt 2 miljoner kronor och i år såg det ut som att man skulle omsätta närmare tio miljoner kronor. Viktoryia Khromchanka och Givar Shabani var med i Forbes 30 under 30-lista för Europa, i kategorin Entertainment.

Sedan slog coronapandemin till.

”I början av mars var vi höga på vår egen framgång. På ett par månader hade vi omsatt lika mycket som under hela 2019. Men sedan rycktes allt ifrån oss. På en vecka förlorade vi nästan alla våra kunder. Vi kände oss som Sveriges mest drabbade bolag, eftersom vi jobbar för att sammanföra besöksnäring och hotell med artister, branscher som alla var i kris”, minns Givar Shabani.

”Vi hamnade i ett chocktillstånd”, säger Viktoryia Khromchanka.

Under de första månaderna kämpade de två för att hitta alternativa inkomstkällor. 

”Vi startade en en rad nya projekt som verkar konstiga i efterhand. Bland annat kodade vi en musikquizbot för digitala AW:s. Det var fel väg att gå, och långt ifrån vad Gigital är. Lite som när Airbnb-grundarna skulle sälja Corn Flakes”, skrattar Givar Shabani.

Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan.

Efter den första paniken lagt sig återgick Gigital-gänget till att fokusera på kärnaffären. 

”Vi har förbättrat och förenklat bokningsupplevelsen och ska lansera en ny produkt innan året är slut. Vi tror att marknaden för kostnadseffektiva, digitala lösningar kommer vara starkare efter pandemin än innan”, säger Viktoryia Khromchanka.

Bolaget har lyckats klara livhanken utan att säga upp några av de sju medarbetarna. Nu är man mitt uppe i att ta in nytt kapital i en bryggfinansiering som ska bli klar innan årsskiftet.

”Vi ska ta in tre miljoner totalt, knappt två är redan säkrade. Bryggfinansieringen kommer från befintliga och nya investerare”, säger Viktoryia Khromchanka.

Är kunderna på väg tillbaka?

”Ja. Vi tar emot många bokningar för 2021 nu. Jag tror vi kommer se ett enormt uppsving nästa år”, säger Givar Shabani.

Ska ni expandera utomlands?

”Vi har redan viss verksamhet i Norge och vi har några andra internationella bokningar.  Men ja, det är tanken. Vår nya produkt gör plattformen mer skalbar”, säger Viktoryia Khromchanka.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?