1515

Grönt ljus för Apple-butik i Stockholm

Apples nya flaggskeppsbutik i Kungsträdgården i Stockholm tar ytterligare ett kliv mot att bli verklighet. På torsdagen gav stadsbyggnadsnämnden grönt ljus till planerna som nu ska ut på samråd. 

Apples rendering av hur en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården i Stockholm kan se ut. Foto: pressbild.
Apples rendering av hur en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården i Stockholm kan se ut. Foto: pressbild.

Den nya butiken har varit hett debatterad i ett och ett halvt år trots att det funnits en politisk majoritet för förslaget. På torsdagen röstade Stockholms stadsbyggnadsnämnd tillslut igenom Apples förslag som nu ska ut på samråd, skriver Stockholmdirekt.

”Vi vill pröva de här planerna i ett samråd eftersom det varit så mycket resonemang fram och tillbaka. Förslaget som finns i dag har sina brister men vi är inte helt främmande för idén. Det finns trots allt poänger”, säger stadsbyggnadsborgarrådet Roger Mogert (S) till Stockholmdirekt. 

Läs mer: Apple storsatsar på glastempel i Stockholm

Det enda parti som helt tog ställning mot förslaget var Kristdemokraterna. 

”En Apple-butik är inte det första som ska möta besökarna i Kungsträdgården. Staden borde ha ansträngt sig mer för att hitta en alternativ plats som skulle tjäna stockholmarnas intressen bättre”, säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande. 

Apple köpte tomträtten av Stockholms Handelskammare för två år sedan. Teknikjätten har även modifierat sitt initiala förslag och minskat butiksytan samt omgett omgett byggnaden med träd.
 Foto:
Ännu en rendering av hur Apples flaggskeppsbutik i Kungsträdgården kan se ut. Foto: Apple


Läs mer: Så ska Apples svenska glastempel se utFoto:
Wendy Beckman, chef för Apples butiksverksamhet i Europa, visar upp planerna vid premiären av Apples monter i Kulturhuset. Foto: Jonas Leijonhufvud.


Mer om Apples butiksplaner i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/alltljuspaapplesiphonex

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?