1515

Gröna utmanaren: ”Ska ta en ordentlig del av bolånemarknaden”

Bolåneappen Hemma rivstartar med ”gröna bolån” för bostadsägare som vill satsa på solceller, värmepumpar och andra klimatsmarta lösningar. På sikt är målet att refinansiera lån och ta en ”ordentlig andel av bolånemarknaden”, enligt vd:n Therese Ruth.

Therese Ruth, grundare och vd för bolåneutmanaren Hemma.
Therese Ruth, grundare och vd för bolåneutmanaren Hemma.Foto:Pressbild.

Den digitala bolåneutmanaren Hemma vill skapa ekonomiska incitament för hushåll att investera i hållbarhet och bo mer klimatsmart. 

”Jag tycker det är förskräckligt att det inte funnits bättre erbjudanden tidigare”, säger Therese Ruth, grundare och vd för Hemma. 

Hon har en bakgrund inom finanssektorn, senast som kreditchef på Skandiabanken. Hemma startade hon 2018 och bolaget har sedan dess utvecklat en plattform som har digitaliserar hela bolåneprocessen. 

Målet är att ta en betydande del av bolånemarknaden på sikt.

Nu fyller man kassan med 20 miljoner kronor i en kapitalrunda som leds av Spintop Ventures. Även Luminar Ventures, Soläng Invest och ett antal andra befintliga investerare deltar.

Pengarna ska användas till att rulla ut bolagets erbjudande, som i ett första steg kretsar kring lån för solceller, värmepumpar, med mera, med bostaden som säkerhet. 

”Vi har precis påbörjat vår utlåning i ett pilotprojekt med Öresundskraft”, säger Therese Ruth.

Hon förklarar att man vänder sig till folk som vill minska sin energiåtgång eller producera förnybar el. Tjänsten låter kunder ansöka om lån och få hjälp med att förstå vilka åtgärder de kan genomföra, hur de kan finansieras, samt var man får tag på rätt installatörer.

”Det handlar inledningsvis om lån på mellan 200 000 och 500 000 kronor. Det kan vara lite mer om man gör ett stort ingrepp på huset”, förklarar vd:n.

Fler samarbeten är på gång.

”Vi ska samarbeta med bolag inom hårdvara och tjänster. Tänkbara exempel är byggbolag, energibolag, och bolag som jobbar med solceller, värmepumpar eller annan typ av energieffektivisering”, säger hon. 

I ett andra steg ska Hemma erbjuda refinansiering av befintliga bostäder – det vill säga att ersätta ett bolån med ett annat. På så sätt hoppas man bli en fullfjädrad bolåneaktör på sikt. 

”Men våra bolån ska alltid vara villkorade på att man gör en hållbar investering”, säger vd:n.

Räntan är konkurrenskraftig redan i dag: Till att börja med tar Hemma 1,09 procent för kunder med en belåningsgrad på under 60 procent, eller 1,19 procent för kunder med en belåningsgrad på mellan 60 och 70 procent. Lånen är obundna, det vill säga rullande på tre månader. 

”På sikt ska vi erbjuda lån till kunder med högre belåning. Målet är att ta en betydande del av bolånemarknaden på sikt”, säger Therese Ruth.

Svenska folket har cirka 3 500 miljarder kronor i bolån, enligt Finansinspektionen. Det är drygt 80 procent av hushållens totala skulder. 

Finansieringen av lånen går till på samma sätt som hos konkurrerande bolåneutmanare som Stabelo och Hypoteket, enligt vd:n.

”Vi har en bolånefond som främst riktar sig till nordiska, institutionella investerare. Det som särskiljer oss från befintliga erbjudanden är att vi har en grön produkt”, förklarar Therese Ruth.

Hur mycket kapital har ni i fonden?

”Det vill jag inte nämna. Men vi är ute och tar in mer kapital även på den fronten. Det är en process som tar tid, men det är bra att tekniken som vi använder redan har validerats. Liknande fonder har tagit in ett antal miljarder kronor.” 

Hemma har i dag elva medarbetare och kontor i Stockholm och Malmö. 

Bolaget backas sedan tidigare av flera namnkunniga profiler inom fintech-sektorn såsom Klarnas tidigare ordförande Peter Sjunnesson, TAT:s medgrundare Ludvig Linge, som även är ledamot i Kivras styrelse, Soläng Invest, samt Anders Johnsson, ordförande på Carnegie och med bakgrund inom SEB.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?