1515

Gravidappen får kapitalinjektion för att växla upp internationellt

Den svenska gravidappen Preggers tar in 5 miljoner kronor för att utöka teamet och expandera till nya marknader.

Preggers grundare Amanda Avsan och Patric Palmefjord.
Preggers grundare Amanda Avsan och Patric Palmefjord.

Affärsänglarna Daniel Stensiö och Lukas Brisman, som tidigare har investerat i den digitala barnmottagningen Knodd, gör en såddinvestering på 5 miljoner kronor i gravidappen Preggers.

”De kontaktade oss under förra året och vi kände att det var en bra match. Båda två kommer att vara aktiva i bolaget och har nyckelkompetenser för oss”, säger Preggers medgrundare och marknadschef Amanda Avsan.

Pengarna ska användas för att stärka upp teamet både inom utveckling och marknad, en process som redan är påbörjad. Det senaste halvåret har man gått från åtta personer som jobbar med Preggers, fem i kärnteamet och resten konsulter, till att bli 14 stycken varav ett par anställda.

”Vi vill växla upp snabbare på internationella marknader”, säger Amanda Avsan.

Läs också: Hennes gravidapp har tagit 70 procent av marknaden

Gravidappen lanserades i juni 2018 och har legat på topplistan i Appstore sedan dess. Enligt Amanda Avsan är det 70 procent av gravida i Sverige, vilket totalt handlar om cirka 115 000 per år, som använder Preggers. Appen finns även i Norge, Danmark, Finland och Storbritannien. I Tyskland lanserades den för några veckor sedan och i Frankrike ska den läggas ut inom kort. 

”Under 2019 satsade vi på produktutveckling och fokuserade på utvalda marknader. Nu har vi blivit fler personer för att expandera snabbare på nya marknader”, säger Amanda Avsan.

Preggers kärnteam består av Astrid Tellnes, Madeleine Strömberg och grundarna Amanda Avsan och Patric Palmefjord. Saknas på bild gör Holger Tidemand.
Preggers kärnteam består av Astrid Tellnes, Madeleine Strömberg och grundarna Amanda Avsan och Patric Palmefjord. Saknas på bild gör Holger Tidemand.

I Preggers kan den som är gravid följa graviditeten vecka för vecka tillsammans med sin partner. En del av innehållet skrivs av barnmorskor och annat är mer livsstilsinriktat. Appen har växt organiskt och har funktioner för att användaren lätt ska kunna dela med sig av uppdateringar från graviditeten i sociala medier. 

Nästa steg är att lansera utanför Europa, men om det handlar om USA väljer Amanda Avsan att inte kommentera.

Även omsättningen är hon hemlighetsfull kring, men enligt Bolagsverket låg den på en halv miljon kronor under 2018. I verksamheten ingår också nätbutiken Born This Day, där man säljer kundanpassade posters av svenska konstnärer.

Den svenska konkurrenten Preglife sa i mars förra året att man hade en halv miljon användare på åtta marknader. Bolaget omsatte drygt 17 miljoner kronor under 2018, och tog in en stor kapitalrunda i fjol. Den exakta summan framgick inte, men den låg i spannet 50-90 miljoner kronor.

Båda spelarna har gratisappar och bygger sin affärsmodell på företagssamarbeten.

Läs också: Bebisappen har en halv miljon användare – nu tar grundaren in riskkapital


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?