1515

Gratis bokföring lockar småföretag: ”Vi hoppas växa med 300 procent i år”

Den kostnadsfria bokföringsappen Bokio får nu in 70-150 kunder per dag utan reklam, enligt vd:n Viktor Stensson. ”Vi bullrar väldigt lite för att vara så pass stora som vi är”, säger han till Di Digital.

Viktor Stensson, vd och medgrundare av Bokio, vid vinsten i delfinalen av Di Digital Startup Tour i Göteborg.
Viktor Stensson, vd och medgrundare av Bokio, vid vinsten i delfinalen av Di Digital Startup Tour i Göteborg.Foto:Jesper Frisk

Startupbolaget Bokio och dess medgrundare och vd Viktor Stensson är fulla av självförtroende.

Förra året vann bolaget, vars affärsidé är att erbjuda kostnadsfri och automatiserad bokföring till små och medelstora bolag, delfinalen i Göteborg i Di Digital Startup Tour.

Viktor Stensson lade då fram visionen för Bokio:

”Vi vill hamna i en position där vi är för bokföring vad Google är för sök. Det ska bli nästan socialt oacceptabelt att inte använda Bokio. Det är den positionen vi kommer vara i senast om tre år”, sade han under pitchen.

Läs mer: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – sök till Di Startup Tour 2018  

I den stora finalen i Stockholm fick man dock se sig slagna av det digitala vårdbolaget Doctrin.

”Beroende på hur många kontakter man har innan i riskkapitalsvängen är det en jättebra arena att visa upp sig på och få deras uppmärksamhet”, säger Viktor Stensson om Startup Tour.

Sedan dess har Bokio inte legat på latsidan.

”I år har vi byggt om alla funktioner och förbättrat gränssnittet. Vi har mätt och sett att här behöver vi förbättra oss. Systemet börjar bli så bra att vi kan göra 'nice to haves' och inte bara släcka bränder”, säger Viktor Stensson.

Läs mer: Fem startupbolag som fixar din deklaration i tid

Utan någon marknadsföring har man nu nått "en bit över 40 000 kunder", hävdar vd:n och medgrundaren.

”Vi växer med mellan 70-150 kunder per dag. Vi bullrar väldigt lite för att vara så pass stora som vi är. Kunderna rekommenderar oss för sina vänner. Vi hoppas att kunna växa med 300 procent i år.”

Även lönelistan växer. Vid midsommar förra året hade bolaget sex stycken anställda. I dag är antalet över 25.

”Vi rekryterar så många bra ingenjörer och designers vi kan hitta. Att rekrytera rätt och hela den processen har varit svårare än jag trodde. Och då visste jag ändå att det var svårt. Det är bolag i hela världen man måste konkurrera med”, säger Viktor Stensson.

Totalt har Bokio tagit in omkring 30 miljoner kronor i riskkapital. I ägarlistan finns bland Creandum, affärsängeln Mattias Miksche och en privat investering från Atomicos Sophia Bendz.

"Vi är väldigt välkapitaliserade. Men dyker det upp ett bra läge att ta in pengar ska man göra det för pengarna kommer att behövas för att nå våra mål. Utmaningarna man ska lösa blir inte färre ju mer tiden går. Om man då ska kasta sig in i en kapitalresning blir det tufft”, säger Viktor Stensson.

Affärsmodellen med gratis bokföring innebär såklart att Bokio siktar på att få in pengar på andra sätt. Det kan enligt Viktor Stensson röra sig om förmedling av lån, krediter och andra finansiella tjänster till användarna.

Läs även: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Ansök till Di Digital Startup Tour 2018

Ansökningsperioden för 2018 är igång.

I fem delfinaler i Stockholm, Luleå, Linköping, Göteborg och Malmö utses vinnare som sedan möts i finalen i Stockholm den 28 november. Bolagen pitchar inför en tung jury bestående av investerare och riskkapitalbolag. Förutom äran ligger 1 miljon kronor i annonspengar på Bonnier News i prispotten.

Klicka här för att anmäla ditt bolag eller ditt intresse. 

Det går att ansöka fram till:

19 augusti – Stockholm

3 september – Luleå

3 september – Linköping

24 september – Göteborg

24 september – Malmö


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?