1515

Gräsrötter skjuter till miljarder till svenska bolag

De stora finansieringsplattformarna har hjälpt svenska bolag att ta in flera miljarder kronor i crowdfunding de senaste åren. För att lyckas är det viktigt med en genomtänkt affärsidé och transparens, säger aktörerna i branschen.

Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.
Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.Foto:Kollage.

Plattformen Pepins (NTL) gjorde sin första emission i april 2016 och har sedan dess samlat in ungefär en halv miljard kronor till omkring 15 bolag. Julia Reuszner, vd för Pepins, berättar att man gör både riktade och öppna emissioner. 

”Vi arbetar främst med tillväxtbolag som har en bevisad affärsmodell”, säger hon. 

Enligt Julia Reuszner är gräsrotsfinansiering en bra väg att skaffa kapital om man som bolag vill få in en kombination av kapital, kunder och ambassadörer.

”Vi har flera exempel där delägarna också är eller blir kunder till företagen de investerar i. Och blir man kund blir man också en ambassadör för bolagets produkter.”

Det kan också vara lättare att ta in stora mängder kapital genom crowdfunding. 

”Om du ska ta in 20 miljoner kronor så finns det ett begränsat antal aktörer som du kan vända dig till, men om du delar upp de 20 miljonerna i poster om 500 kronor så finns det mycket större möjligheter att hitta kapital", säger hon.

Läs även: Ex-minister blir Pepins-ordförande – ska hjälpa mannen på gatan att investera 

Bolagen som reser kapital måste kunna förklara vilket problem de löser.

”Vi vill att man står för innovation och hållbarhet och att man tillför något nytt, dels för att det ska intressera investerarna och dels för att hållbarhet är en viktig faktor för oss", säger Julia Reuszner.

Plattformen Fundedbyme (NTL) har hjälpt 466 bolag att ta in 37 miljoner euro, motsvarande cirka 355 Mkr. Totalt har plattformen 85 000 medlemmar från 197 länder i sitt investerarnätverk.

”En av våra styrkor jämfört med våra konkurrenter är gränsöverskridande investeringar. Man kommer till oss för att man vill ha investerare från till exempel Asien för att sedan kunna växa genom investerarna på den marknaden", säger Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.

 I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.

För att lyckas med en crowdfunding-kampanj måste man som bolag ha en bra story och vara noga med sitt varumärke, enligt Lovisa Strömsholm.

”Men det är lika viktigt med en realistisk värdering på bolaget eller produkten. Vi ger ingen rådgivning, men en för hög värdering gör att man kan få svårt att stänga sin finansieringsrunda. I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.”

Tessin (NTL) är en finansieringstjänst för fastighetsbolag som vill skaffa kapital utan att gå vägen via den traditionella finansbranschen och för den som vill placera sitt kapital direkt i fastigheter utan avgiftsstrukturer och mellanhänder. 

”Den här typen av affärer har alltid gjorts, men i mindre och mer slutna kretsar. Det vi vill göra är att lyfta dessa affärer till ytan. Vår kompetens ligger också i att matcha rätt investerare till ett specifikt projekt”, säger Jonas Björkman, vd för Tessin. 

Hittills har man hjälpt 42 fastighetsbolag att få in en halv miljard kronor. Jonas Björkman säger att det går relativt snabbt att stänga en investeringsrunda. 

”Just nu har vi ett snitt på två dagar, men det finns exempel där vi har fyllt upp projekt på 15-20 miljoner kronor på ett par timmar”, säger han.

Läs även: Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion 

Att det går snabbt förklaras delvis med att det finns ett stort intresse för fastigheter, men också med att fastighetsägare kan behöva pengar snabbt.

”Det finns fastighetsägare som till exempel är inne i en budgivningsprocess på mark och då måste vi kunna stänga en runda snabbt för att vara relevanta på marknaden”, säger Jonas Björkman. 

I de flesta projekt som Tessin drar in pengar till är minsta insatsen 50 000 kronor per investerare. 

”Vi har en relativt kort löptid och i de flesta fall ligger återbetalningstiden på mellan 12 och 24 månader. Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar."

Läs även: Problembolagen som tynger Toborrow 

Jonas Björkmans bästa tips till bolag som ska ta in kapital genom crowdfunding är att förmedla en helhetsbild till investeraren. 

”Man måste ha tänkt igenom konceptet och det får inte finnas lösa trådar. Hur ser marknaden ut, har man byggt bostäder i området och kan man sälja projektet redan på ritning? Det är frågor man måste kunna svara på”, säger han. 

Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar.

Han säger också att det allt mer transparenta samhället också kräver att den som ska ta in pengar måste visa upp sig och bygga ett förtroende. 

”Traditionellt har den som sökt kapital kunnat vara mer anonym, men nu måste man vara beredd att visa upp vem man är och vad man gjort tidigare. Det handlar om att bygga förtroende.”

Pepins erbjuder också handel i aktien efter att emissionerna avslutats. Som exempel nämner Julia Reuszner Alvestaglass, som reste 17 miljoner kronor genom Pepins plattform för ett år sedan. 

”I dagarna öppnade vi upp för handel för fjärde gången och de 900 investerarna kunde sälja vidare sin investering. Kursen hade då gått upp med 100 procent”, säger hon. 


Läs även: ”Crowdfunding har fortfarande mycket att bevisa”
Foto: Amanda Lindholm.

Crowdfunding funkar bra när det är högkonjunktur. Men att oerfarna investerare ska ta rollen som företagsanalytiker är risky business, skriver Di Digitals Mimi Billing.


Mer på ämnet i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/trump-kritik-crowd-miljarderochgratisbokforingatalla

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?