1515
Annons

Gräsrötter skjuter till miljarder till svenska bolag

De stora finansieringsplattformarna har hjälpt svenska bolag att ta in flera miljarder kronor i crowdfunding de senaste åren. För att lyckas är det viktigt med en genomtänkt affärsidé och transparens, säger aktörerna i branschen.

Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.
Julia Reuszner, vd för Pepins, Jonas Björkman, vd för Tessin, och Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.Foto:Kollage.

Plattformen Pepins (NTL) gjorde sin första emission i april 2016 och har sedan dess samlat in ungefär en halv miljard kronor till omkring 15 bolag. Julia Reuszner, vd för Pepins, berättar att man gör både riktade och öppna emissioner. 

”Vi arbetar främst med tillväxtbolag som har en bevisad affärsmodell”, säger hon. 

Enligt Julia Reuszner är gräsrotsfinansiering en bra väg att skaffa kapital om man som bolag vill få in en kombination av kapital, kunder och ambassadörer.

”Vi har flera exempel där delägarna också är eller blir kunder till företagen de investerar i. Och blir man kund blir man också en ambassadör för bolagets produkter.”

Det kan också vara lättare att ta in stora mängder kapital genom crowdfunding. 

”Om du ska ta in 20 miljoner kronor så finns det ett begränsat antal aktörer som du kan vända dig till, men om du delar upp de 20 miljonerna i poster om 500 kronor så finns det mycket större möjligheter att hitta kapital", säger hon.

Läs även: Ex-minister blir Pepins-ordförande – ska hjälpa mannen på gatan att investera 

Bolagen som reser kapital måste kunna förklara vilket problem de löser.

”Vi vill att man står för innovation och hållbarhet och att man tillför något nytt, dels för att det ska intressera investerarna och dels för att hållbarhet är en viktig faktor för oss", säger Julia Reuszner.

Plattformen Fundedbyme (NTL) har hjälpt 466 bolag att ta in 37 miljoner euro, motsvarande cirka 355 Mkr. Totalt har plattformen 85 000 medlemmar från 197 länder i sitt investerarnätverk.

”En av våra styrkor jämfört med våra konkurrenter är gränsöverskridande investeringar. Man kommer till oss för att man vill ha investerare från till exempel Asien för att sedan kunna växa genom investerarna på den marknaden", säger Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer på Fundedbyme.

 I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.

För att lyckas med en crowdfunding-kampanj måste man som bolag ha en bra story och vara noga med sitt varumärke, enligt Lovisa Strömsholm.

”Men det är lika viktigt med en realistisk värdering på bolaget eller produkten. Vi ger ingen rådgivning, men en för hög värdering gör att man kan få svårt att stänga sin finansieringsrunda. I slutändan är det investeraren som avgör om värderingen är rätt och på det sättet blir det en självreglerande marknad.”

Tessin (NTL) är en finansieringstjänst för fastighetsbolag som vill skaffa kapital utan att gå vägen via den traditionella finansbranschen och för den som vill placera sitt kapital direkt i fastigheter utan avgiftsstrukturer och mellanhänder. 

”Den här typen av affärer har alltid gjorts, men i mindre och mer slutna kretsar. Det vi vill göra är att lyfta dessa affärer till ytan. Vår kompetens ligger också i att matcha rätt investerare till ett specifikt projekt”, säger Jonas Björkman, vd för Tessin. 

Hittills har man hjälpt 42 fastighetsbolag att få in en halv miljard kronor. Jonas Björkman säger att det går relativt snabbt att stänga en investeringsrunda. 

”Just nu har vi ett snitt på två dagar, men det finns exempel där vi har fyllt upp projekt på 15-20 miljoner kronor på ett par timmar”, säger han.

Läs även: Tessin slår crowd-rekord – planerar nordisk expansion 

Att det går snabbt förklaras delvis med att det finns ett stort intresse för fastigheter, men också med att fastighetsägare kan behöva pengar snabbt.

”Det finns fastighetsägare som till exempel är inne i en budgivningsprocess på mark och då måste vi kunna stänga en runda snabbt för att vara relevanta på marknaden”, säger Jonas Björkman. 

I de flesta projekt som Tessin drar in pengar till är minsta insatsen 50 000 kronor per investerare. 

”Vi har en relativt kort löptid och i de flesta fall ligger återbetalningstiden på mellan 12 och 24 månader. Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar."

Läs även: Problembolagen som tynger Toborrow 

Jonas Björkmans bästa tips till bolag som ska ta in kapital genom crowdfunding är att förmedla en helhetsbild till investeraren. 

”Man måste ha tänkt igenom konceptet och det får inte finnas lösa trådar. Hur ser marknaden ut, har man byggt bostäder i området och kan man sälja projektet redan på ritning? Det är frågor man måste kunna svara på”, säger han. 

Det är viktigt att det finns en tydlig exit för investeraren om man ska kunna attrahera kapital och hjälpa bolag att resa pengar.

Han säger också att det allt mer transparenta samhället också kräver att den som ska ta in pengar måste visa upp sig och bygga ett förtroende. 

”Traditionellt har den som sökt kapital kunnat vara mer anonym, men nu måste man vara beredd att visa upp vem man är och vad man gjort tidigare. Det handlar om att bygga förtroende.”

Pepins erbjuder också handel i aktien efter att emissionerna avslutats. Som exempel nämner Julia Reuszner Alvestaglass, som reste 17 miljoner kronor genom Pepins plattform för ett år sedan. 

”I dagarna öppnade vi upp för handel för fjärde gången och de 900 investerarna kunde sälja vidare sin investering. Kursen hade då gått upp med 100 procent”, säger hon. 


Läs även: ”Crowdfunding har fortfarande mycket att bevisa”
Foto: Amanda Lindholm.

Crowdfunding funkar bra när det är högkonjunktur. Men att oerfarna investerare ska ta rollen som företagsanalytiker är risky business, skriver Di Digitals Mimi Billing.


Mer på ämnet i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/trump-kritik-crowd-miljarderochgratisbokforingatalla

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?