1515

Granskning: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet

Under 2017 investerades över 11 miljarder kronor i svenska startupbolag. Men bara en bråkdel av pengarna gick till bolag grundade av kvinnliga entreprenörer. Det visar Di Digitals årliga granskning av könsbalansen inom svenskt riskkapital.

Di Digital riskkapitalgranskning visar att under 1 procent av kapitalet går till techbolag startade av kvinnor.
Di Digital riskkapitalgranskning visar att under 1 procent av kapitalet går till techbolag startade av kvinnor.

Det svenska startupundret med bolag som King och Spotify har hyllats världen över och riskkapitalet fortsätter att flöda till bolagen i techsektorn. Men alla får inte ta del av pengarna, visar Di Digitals granskning som görs för tredje året i rad.

Vi har granskat totalt 569 investeringar i 435 svenska techbolag som registrerats i databasen Nordic Tech List under 2017. 82 procent av antalet investeringar gick till bolag med enbart manliga grundare, 13 procent till bolag med blandade grundarteam och endast 4 procent till bolag med bara kvinnor i grundarteamet. 

Av totalt 11,4 miljarder kronor har hela 88 procent gått till helt manliga bolag

Granskningen visar även att de manliga startupgrundarna tar in större investeringar sett till kapital. 

Av de totalt 11,4 miljarder kronor som investerats i bolagen har 88 procent gått till de 347 med enbart manliga grundare, 11 procent till 66 bolag med blandade team och mindre än en procent (0,7 procent) till de 22 bolag med enbart kvinnliga grundare.

Läs tidigare års granskning: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män 

Foto:

Di Digital har även undersökt hur de mest inflytelserika riskkapitalbolagen i Sverige har investerat sina pengar. Spotifyinvesteraren Northzone, som 2016 stängde sin senaste fond på över 3 miljarder kronor, gjorde tre investeringar i svenska bolag i fjol – alla i bolag med enbart manliga grundare. 

”Det stämmer men dessa var följdinvesteringar. Vi gör även många investeringar utanför Sverige. Om man tittar på alla våra investeringar i fjol så var fem av dem i bolag med kvinnor som medgrundare. Det står för 30 procent”, säger Northzones partner Pär-Jörgen Pärson. 

Foto:

Samtidigt ser Pär-Jörgen Pärson vikten av att förändra kulturen på riskkapitalbolagen för att locka till sig bolag med en större mångfald.

”Vi i techbranschen och kanske i synnerhet VC-sektorn har varit rätt omoderna”, säger han.

Läs mer: Här är riskkapitalbolagen som satsade mest på kvinnor 2016 

Riskkapitalbolagen med de största fonderna var dock inte ensamma om att investera i mestadels manligt grundade bolag. Även de mindre investeringsbolagen, som Inbox Capital och Wellstreet, investerade nästan enbart i manligt grundade bolag. Tillsammans gjorde de bägge bolagen 18 investeringar varav alla utom två var i bolag med enbart manliga grundare.

Vi i techbranschen och kanske i synnerhet VC-sektorn har varit rätt omoderna.

”Vi granskar oss själva kontinuerligt och är relativt öppna med att vi har en skev balans på flera områden. Vi har ett enormt dealflow av nya startups som söker kapital hos oss, men det är sällan vi hittar kvinnliga medgrundare”, säger Wellstreets medgrundare Sïmon Saneback. 

Två investerare som under året lyckades bättre med att hitta bolag med mer diversifierade grundarteam är Almi Invest och Chalmers Ventures.

Läs även: Män rankades högre än kvinnor av riskkapitalister – trots liknande prestationer

Av Almi Invests 30 investeringar gick 9 till bolag med mixade team eller kvinnliga grundare. Hos Chalmers Ventures gick 2 av 21 investeringar till bolag med enbart kvinnliga grundare och sex till bolag med mixade team.

”Det är en bättre siffra än tidigare år och det är roligt. Men vi tycker inte att det räcker”, säger Chalmers Ventures vd Linnea Lindau och fortsätter:

”Sedan de här granskningarna började så har vi satt frågan högt på vår agenda. Men jag tror inte direkt på specifika satsningar utan det handlar om att integrera det i vårt arbetssätt. Det kan röra sig om hur vi värderar idéer, vad vi synliggör, hur vi marknadsför oss och vilka vi har som företrädare.” 

Uppdaterad 13 februari 2018. I en tidigare version stod det felaktigt att antalet granskade techbolag var 569. Den siffran står för antalet investeringar och inget annat.

Fotnot: Granskningen är baserad på alla investeringar registrerade i databasen Nordic Tech List under 2017, som bygger på siffror från Bolagsverket, samt uppgifter från svenska riskkapitalbolag. Endast investeringar på över 100 000 kronor i onoterade techbolag är inkluderade och omräknade från euro till kronor med en genomsnittlig växelkurs för 2017.


 Läs även: Startupgrundaren: ”Vi granskas på ett tuffare sätt”
Foto: Jesper Frisk
Misstro, negligering och en försiktig optimism. Di Digital har intervjuat fyra kvinnliga startupgrundare om svårigheterna att resa kapital i den mansdominerade techbranschen.


 Foto:
Missa inte årets viktigaste techevent den 17 april. Säkra din biljett här. 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?