1515

Grace health ska ge kvinnorna makt över sina kroppar

Femtech-bolaget Grace health utvecklar en mens- och fertilitetstracker för kvinnor i tillväxtländer. Nu tar man in nytt kapital från flera tunga affärsänglar och lanserar i Ghana.

Grace health-grundarna Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer.
Grace health-grundarna Estelle Joubert Westling och Thérèse Mannheimer.Foto:Carl Lemon

Bland de affärsänglar som investerar i det nystartade bolaget finns flera tunga namn. Bland andra Sophia Bendz, som var med i Spotifys start, Onlinepizzagrundaren Erik Byrenius och Hampus Jakobsson, medgrundare av mobilföretaget TAT, går in med pengar och kunskap i Grace health.

”Det känns kul att vi fått in erfarna personer som kan hjälpa oss framåt. Vi har handplockat våra investerare för att vi tycker att de har den kunskap som vi behöver i det här skedet”, säger Grace health-grundarna Thérèse Mannheimer och Estelle Joubert Westling när Di Digital når dem mellan deras många möten.

Bolaget grundades 2017 och utvecklar en mens- och fertilitetstracker. Men till skillnad från populära appar som Natural Cycles och Clue är Grace en datasnål tjänst utvecklad för kvinnor i utvecklingsländer. Enligt företaget har 800 miljoner kvinnor har mens varje dag och tanken är att användarna ska följa, förstå och kunna planera för sin menscykel. Dessutom kommer tjänstens AI-funktion kunna hitta tidiga tecken på diagnoser som kan behöva läkarvård.

Idén till trackern kom efter år av arbete inom produktutveckling på bland annat Lifesum för Thérèse Mannheimers del, tillsammans med ett engagemang för kvinnofrågor. Hon är bland annat medgrundare till stiftelsen Allbright och har en styrelseplats i UN Women i Sverige.

”Jag har jobbat med produktutveckling med användaren i centrum men då med användare som har god tillgång till data, hårdvara och ett väl fungerande samhälle. Därför blev jag nyfiken på vad som händer om man skalar ner och förenklar”, säger Thérèse Mannheimer.

Trackern finns integrerad i meddelandetjänster som Facebook Messenger, Whatsapp och Telegram för smartphones. Men även för enkla telefoner, så kallade feature phones, för att kvinnor som inte har råd att betala för stora mängder data ska kunna använda tjänsten. Det är en chatbot som aktivt påminner användaren om att ge information löpande om menstruation, hälsa och allmänt mående.

”Tanken med Grace är att den ska påminna och alltid ligga steget före för att avlasta användaren. Men användaren kan även lägga in saker som hon själv vill berätta eller fråga chatboten om”, säger Estelle Joubert Westling.

Anledningen till att Grace valde Ghana som sin första marknad är att Estelle Joubert Westling har affärskontakter i landet sedan hon 2013 arbetade där med att lansera köp- och säljsajten Tonaton.com, en del av Kinnevikägda Saltside.

”Man använder data och teknik på ett annat sätt i Ghana. Det måste också finnas en lägre tröskel för att användaren ska börja använda tjänsten. Produkten måste vara anpassad för de kulturella förutsättningarna”, säger hon.

Och de kulturella skillnaderna är en utmaning som man har behövt arbeta aktivt med. Inte minst synen på kvinnohälsa.

”Det finns en enorm mängd tabun och stigman kring mens runtom i världen. Vi måste förhålla oss innehållsmässigt till det men det finns också en potential i den kulturella situationen eftersom vi kan vara en plattform där kvinnor kan prata om menstruation med läkare och varandra”, säger Thérèse Mannheimer.

Varken hon eller Estelle Joubert Westling vill gå in på hur stor den nya investeringen är. Men pengarna ska gå till att skala upp, utveckla tjänsten och officiellt lansera den i Ghana under året. 

Målen är ambitiösa. År 2020 vill man finnas i minst fem länder utöver Ghana och tillväxt är centralt för tjänstens överlevnad. Enligt företaget finns en potentiell kundbas bland de 1,2 miljarder kvinnor i låg- och medelinkomstländer som har tillgång till mobiltelefon. 

”Vi måste skala på volym. Det här är inte en tjänst som kommer fungera om vi har 100 000 användare om tre år. Vi måste ha en kritisk massa och volym, då finns det intresse hos partnerföretag som vill nå de här kvinnorna”, säger Estelle Joubert Westling.

På sikt ska man tjäna pengar på annonser och erbjudanden från andra aktörer som kan tas in i trackern. Men grundarna är noga med att den kommersiella biten ska ge användarna något mer, snarare än att företaget bara säljer deras data.

”När vi pratar om annonser så handlar det om en typ av lojalitetssystem där kvinnorna ska tjäna rent monetärt på att ha mens. Det är inte fråga om att få en rabattkupong, det kanske istället handlar om att få ett paket bindor som du annars inte hade haft råd att köpa”, säger Thérèse Mannheimer.


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?