1515

Göteborg går från industribastion till technav: ”Det märks att det bubblar”

Göteborg är på väg att förvandlas till en startupstad, enligt företagsinkubatorn Chalmers Ventures. ”Man ser att det är många som tycker att det är kul att dra igång nya bolag”, säger vd:n Linnéa Lindau.

Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.
Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.Foto:Cicci Jonson
Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.
Linnea Lindau, vd på företagsinkubatorn Chalmers Ventures.Foto:Cicci Jonson

I Göteborg har stora teknikbolag länge haft en framträdande roll i näringslivet. Under 1900-talet fostrade staden bland annat svenska industriklenoder som Volvo och SKF.

Men nu håller Göteborg på att byta skepnad, enligt Stina Linge som är ansvarig för startupprogrammet på företagsinkubatorn Chalmers Ventures, som är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.

”Det märks att det bubblar i Göteborg. En viktig del är förvandlingen från en stad med stort fokus på industri till att bli ett nav för deep-tech och business-to-business-bolag”, säger hon.

I portföljen har Chalmers Ventures ett sjuttiotal Göteborgsbaserade startupbolag, däribland de medialt uppmärksammade 1928 Diagnostics (NTL), Bokio (NTL) och Sigmastocks (NTL).

Linnéa Lindau, som är vd för Chalmers Ventures, vill knyta ihop Göteborgs äldre industri med de framväxande techbolagen.

”Vi glömmer ibland bort att vi har coola multinationella teknikbolag i Göteborg. Vi kan bli bättre på att koppla ihop startupscenen med de stora industriella bjässarna. Det är något vi har börjat med”, säger hon.

Läs även: 1928 Diagnostics: ”Vi är kaxiga och säger att vi vill vara med och rädda världen” 

Förarlösa fordon är ett teknikområde där hon tycker att Göteborg ligger i frontlinjen.

”Vi borde definitivt bli bättre på att lyfta fram allt det häftiga som händer här och våga skryta mer”, säger hon.

Närvaron av de riktigt stora företagen skapar en kultur av entreprenörskap i regionen genom att de knoppar av bolag eller för att deras anställda drar igång något nytt, enligt Linnea Lindau.

Dessutom kan de stora bolagen vara en språngbräda för nystartade företag.

”Genom dem kan man få globala testkunder och piloter redan från början. Alltid är det någon som känner någon som kan skapa en ingång till det där viktiga första mötet”, säger hon.

”Jag tycker att göteborgare är lite mer avslappnade och vill hjälpa andra. Vi har definitivt en kultur av det vi kallar co-creation, det vill säga att vi hjälper varandra att komma framåt.”

En sak hon tycker utmärker stadens startupbolag är att de ofta är inriktade på att sälja till företag.

”Jag brukar skoja om att det är mer verkstad i Göteborg. Ofta säljer bolagen till andra företag snarare än till konsumenter.  Det gör att de är mindre kända medialt samtidigt som det är stora samhällsförändrande bolag som vi får ut på marknaden”, säger hon.

Läs även: Bokio fyller på kassan – vill bli ”global standard” för gratis bokföring

Från sin position som vd för en företagsinkubator tycker Linnéa Lindau sig märka att intresset för entreprenörskap har ökat i staden de senaste åren.

”Man ser att det är många som tycker att det är kul att dra igång nya bolag”, säger hon.

Tillgången på riskkapital är dock inte på topp i staden, enligt Linnéa Lindau.

”De stora pengarna finns inte i Göteborg. Men här finns affärsänglar och sedan finns vi. Därför handlar det om att hitta finansiärer i Stockholm och utomlands. Vi jobbar mycket med att våra bolag ska hitta nästa finansiär och jobbar alltid med saminvesteringar”, säger hon.

Läs även: Jakten på Sveriges hetaste startupbolag är i gång – anmäl din startup till Di Startup Tour 2018  

Den 24 oktober kommer Di Digital Startup Tour till Göteborg. Vinnaren direktkvalificeras till finalen i Stockholm den 28 november. Vinnaren i den tävlingen får bland annat en miljon kronor för marknadsföring i Bonnier News kanaler. Anmäl ditt företag senast den 24 september eller säkra en plats i publiken här! 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?