1515

Gör tvättmaskiner smarta – tar in miljoner inför lanseringen

Spola plasten – fast inte ut i havet. Så kan man sammanfatta startupbolaget Mimblys vision. Nu får bolaget sin första externa investering och närmar sig en lansering av sin box för tvättmaskiner.

Mimblys vd och medgrundare Isabella Palmgren.
Mimblys vd och medgrundare Isabella Palmgren.Foto:Patrik Olsson (Di).

Göteborgsbolaget Mimbly, som vann pitchtävlingen på Di Digitals event Female Founders 2018, har tagit fram en box som ska kopplas till tvättmaskiner – med syftet att återvinna vatten, spara energi och fånga upp mikroplaster.

”I dag överanvänder vi energi, vatten och tvättmedel när vi tvättar. Vi vill göra tvättbranschen hållbar och har kunnat visa att vårt system funkar i tester med externa parter”, säger Mimblys medgrundare och vd Isabella Palmgren.

Nu tar bolaget in 8,5 miljoner kronor i sin första externa finansieringsrunda sedan starten 2016. Tillskottet ska hjälpa Mimbly att komma närmare produktion och så småningom marknaden, konstaterar Isabella Palmgren.

Härnäst väntar ett sista pilottest innan den såkallade ”Mimboxen” – som även samlar in data när den används – ska börja tillverkas i större skala.

”Vi ska ställa ut boxar hos 18 av Nordens största fastighetsägare och visa dem hur de fungerar”, säger hon. 

Planen är att försöka lansera boxen i slutet av 2020 eller början av 2021. De tänkta kunderna är inte privatpersoner, utan snarare fastighetsägare, hotell, tvätterier och städbolag.

Teamet på Mimbly och deras produkt – den såkallade ”Mimboxen” som kopplas till tvättmaskiner.
Teamet på Mimbly och deras produkt – den såkallade ”Mimboxen” som kopplas till tvättmaskiner.Foto:Press

”Det finns komplexa vattenåtervinningssystem på marknaden i dag som också renar vattnet. Men i tvättmaskiner behöver man inte ha drickbart vatten”, säger hon.

De 8,5 miljoner kronorna kommer från bland annat investmentbolaget Forec, som tidigt gick in i 3D-printingbolaget Cellink, Almi Invests greentech-fond, GU Ventures och affärsängeln Stefan Backlund, som tidigare har varit marknadschef på Klarna och Trustly.

”Mimbly bygger både mjukvara och hårdvara så vi har velat ha investerare som kan båda delarna. Den här gruppen investerare kan olika ämnen och kompletterar varandra och Mimbly bra”, säger Isabella Palmgren.

Mimbly grundades 2016 av Chalmersstudenterna Isabella Palmgren och Daniel Colunga och bolaget har bland annat suttit i Ikeas acceleratorprogram i Älmhult.

Läs mer: Här är 10 svenska startups som vill göra världen bättre


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?