Annons

Gör städer mer klimatvänliga – tar in 100 miljoner

Svenska klimatteknikbolaget Climateview tar in 100 miljoner kronor för att storsatsa i Asien och USA. Investeringsrundan leds av Commerz Ventures och Nordic Ninja VC. 

Bland tidigare finansiärer finns profiler som Sophie Stenbeck, Niklas Adalberth, Daniel Sachs och Sophia Bendz.

Einar Bodström, medgrundare av Climateview.
Einar Bodström, medgrundare av Climateview.Foto:Andreas Johansson

Climateview startades 2018 och i mars i år släpptes den mjukvara, eller operativsystem, som innehåller olika verktyg för att hjälpa städerna att välja mest effektivt sätt för att nå målen att bli fossilfria och klimatneutrala.

”Vi förser städerna med ett analysverktyg som gör att de tar rätt investeringsbeslut”, säger entreprenören Einar Bodström, som har ett förflutet som medgrundare av modebolaget Asket och kommmunikationsbyrån House of Radon.

Klimatpolitiska rådet var Climateviews pilotkund och verktyget har utvecklats i samarbete med dem. Därefter har ett antal svenska kommuner och regioner anslutit sig till tjänsten, bland andra Umeå, Helsingborg och Uppsala samt Kronoberg och Västerbotten. 

Under det senaste året har listan växt med städer som Dortmund, Kiel, Mannheim och Lübeck, flera stadsdelar i London samt Cambridge, Newcastle och Coventry samt Bern i Schweiz. 

Totalt används Climateviews mjukvara i dag i 35 städer. 

”Det kommer att bli jättemånga fler, den siffran kommer att ticka upp snabbt. Det måste gå fort för klimatomställningen kräver det. Vi ser ett enormt intresse från Japan och Tyskland och Storbritannien, de tittar specifikt på Skandinavien och Sverige för sådana här lösningar”, säger Einar Bodström.

Climateviews kunder betalar för en standardiserad molntjänst och får samtidigt del av andra städer eller regioners lösningar på olika problem.

”Det är en prenumerationstjänst där priset baseras på stadens storlek. Alla beräkningar, data och ai-lösningar vi har uppdateras kontinuerligt”, säger medgrundaren Tomer Shalit, som har en bakgrund inom matematik och har undervisat i interaktionsdesign.

De senaste investerarna som alltså går in med 100 Mkr i Climateview är Commerze Ventures och Baltikum-Japanska Nordic Ninja VC, tillsammans med Norrsken VC, 2050 VC och internationella investeringsnätverket Gaingels. 

”ClimateView har hittat nyckeln till hur städer kan öka sin förmåga att investera i robusta klimathandlingsplaner. Vi är glada över att kunna investera i den här viktiga verksamheten”, kommenterar Paul Morgenthaler, partner på Commerz Ventures.

Tajmingen för kapitaltillskottet kunde knappast vara bättre mot bakgrund av den senaste tidens klimatrapporter och det kommande klimatmötet i Glasgow i november. 

”Vi ska expandera i framför allt USA och Asien och kommer att rekrytera ett femtiotal personer. Vår vd och medgrundare Jeff Goens sitter redan i Indianapolis”, säger Einar Bodström.

Hur länge räcker de nya pengarna?

”Vi räknar med att det ska ta oss till lönsamhet. Men vi överväger även scenarier om att gasa på ännu fortare, vilket i så fall skulle kräva mer kapital”, säger Einar Bodström.

Climateview har 35 anställda och omsatte i fjol blygsamma 2,3 Mkr och gjorde en förlust efter finansiella poster på 11,2 Mkr. Prognosen för i år är att nå 10 Mkr i omsättning.

Tidigare har Climateview gjort två riskkapitalrundor på totalt 45 Mkr. I den första investerade bland annat Sophie Stenbeck och Niklas Adalberth via deras riskkapitalbolag Max Ventures och Norrsken VC. 

I den andra, så sent som i januari år, deltog bland andra affärsängeln Sophia Bendz och finansmannen Daniel Sachs stiftelse.

Climateviews grundare är väl medvetna om att deras verktyg skulle kunna kopieras, men känner sig trygga med att det är komplicerad materia.

”Som med all programvara gäller det att göra den bästa produkten och snabbt. Det är ett tvärfunktionellt system som vi byggt upp med ett internationellt team i nära samklang med kunderna. För att göra det här krävs kompetens inom många olika områden, fysik, programmering, ekonomi. Vi har extremt mycket erfarenhet och kunskap i teamet”, säger Tomer Shalit.

Några tankar på att driva upp bolaget för att sälja finns inte på kartan, enligt grundarna.

”Vi har absolut inga sådan tankar. Det enda vi fokuserar på nu bygga värde för våra kunder. Vi drivs av att det är jättebråttom att lösa klimatkrisen”, säger Einar Bodström.

Att det är en kokhet sektor råder inga som helst tvivel om.

”Det senaste året har det fullkomligt exploderat och det som ger mig hopp är att så många extremt duktiga människor vill vara med och lösa klimatproblemet. Vi kan bara konstatera att när man pratar med riskkapitalet är det en självklarhet. Alla investeringar kommer att flyttas över dit. Det är en oerhörd fart nu”, säger han.

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera