1515

Gör städer mer klimatvänliga – tar in 100 miljoner

Svenska klimatteknikbolaget Climateview tar in 100 miljoner kronor för att storsatsa i Asien och USA. Investeringsrundan leds av Commerz Ventures och Nordic Ninja VC. 

Bland tidigare finansiärer finns profiler som Sophie Stenbeck, Niklas Adalberth, Daniel Sachs och Sophia Bendz.

Einar Bodström, medgrundare av Climateview.
Einar Bodström, medgrundare av Climateview.Foto:Andreas Johansson

Climateview startades 2018 och i mars i år släpptes den mjukvara, eller operativsystem, som innehåller olika verktyg för att hjälpa städerna att välja mest effektivt sätt för att nå målen att bli fossilfria och klimatneutrala.

”Vi förser städerna med ett analysverktyg som gör att de tar rätt investeringsbeslut”, säger entreprenören Einar Bodström, som har ett förflutet som medgrundare av modebolaget Asket och kommmunikationsbyrån House of Radon.

Klimatpolitiska rådet var Climateviews pilotkund och verktyget har utvecklats i samarbete med dem. Därefter har ett antal svenska kommuner och regioner anslutit sig till tjänsten, bland andra Umeå, Helsingborg och Uppsala samt Kronoberg och Västerbotten. 

Under det senaste året har listan växt med städer som Dortmund, Kiel, Mannheim och Lübeck, flera stadsdelar i London samt Cambridge, Newcastle och Coventry samt Bern i Schweiz. 

Totalt används Climateviews mjukvara i dag i 35 städer. 

”Det kommer att bli jättemånga fler, den siffran kommer att ticka upp snabbt. Det måste gå fort för klimatomställningen kräver det. Vi ser ett enormt intresse från Japan och Tyskland och Storbritannien, de tittar specifikt på Skandinavien och Sverige för sådana här lösningar”, säger Einar Bodström.

Climateviews kunder betalar för en standardiserad molntjänst och får samtidigt del av andra städer eller regioners lösningar på olika problem.

”Det är en prenumerationstjänst där priset baseras på stadens storlek. Alla beräkningar, data och ai-lösningar vi har uppdateras kontinuerligt”, säger medgrundaren Tomer Shalit, som har en bakgrund inom matematik och har undervisat i interaktionsdesign.

De senaste investerarna som alltså går in med 100 Mkr i Climateview är Commerze Ventures och Baltikum-Japanska Nordic Ninja VC, tillsammans med Norrsken VC, 2050 VC och internationella investeringsnätverket Gaingels. 

”ClimateView har hittat nyckeln till hur städer kan öka sin förmåga att investera i robusta klimathandlingsplaner. Vi är glada över att kunna investera i den här viktiga verksamheten”, kommenterar Paul Morgenthaler, partner på Commerz Ventures.

Tajmingen för kapitaltillskottet kunde knappast vara bättre mot bakgrund av den senaste tidens klimatrapporter och det kommande klimatmötet i Glasgow i november. 

”Vi ska expandera i framför allt USA och Asien och kommer att rekrytera ett femtiotal personer. Vår vd och medgrundare Jeff Goens sitter redan i Indianapolis”, säger Einar Bodström.

Hur länge räcker de nya pengarna?

”Vi räknar med att det ska ta oss till lönsamhet. Men vi överväger även scenarier om att gasa på ännu fortare, vilket i så fall skulle kräva mer kapital”, säger Einar Bodström.

Climateview har 35 anställda och omsatte i fjol blygsamma 2,3 Mkr och gjorde en förlust efter finansiella poster på 11,2 Mkr. Prognosen för i år är att nå 10 Mkr i omsättning.

Tidigare har Climateview gjort två riskkapitalrundor på totalt 45 Mkr. I den första investerade bland annat Sophie Stenbeck och Niklas Adalberth via deras riskkapitalbolag Max Ventures och Norrsken VC. 

I den andra, så sent som i januari år, deltog bland andra affärsängeln Sophia Bendz och finansmannen Daniel Sachs stiftelse.

Climateviews grundare är väl medvetna om att deras verktyg skulle kunna kopieras, men känner sig trygga med att det är komplicerad materia.

”Som med all programvara gäller det att göra den bästa produkten och snabbt. Det är ett tvärfunktionellt system som vi byggt upp med ett internationellt team i nära samklang med kunderna. För att göra det här krävs kompetens inom många olika områden, fysik, programmering, ekonomi. Vi har extremt mycket erfarenhet och kunskap i teamet”, säger Tomer Shalit.

Några tankar på att driva upp bolaget för att sälja finns inte på kartan, enligt grundarna.

”Vi har absolut inga sådan tankar. Det enda vi fokuserar på nu bygga värde för våra kunder. Vi drivs av att det är jättebråttom att lösa klimatkrisen”, säger Einar Bodström.

Att det är en kokhet sektor råder inga som helst tvivel om.

”Det senaste året har det fullkomligt exploderat och det som ger mig hopp är att så många extremt duktiga människor vill vara med och lösa klimatproblemet. Vi kan bara konstatera att när man pratar med riskkapitalet är det en självklarhet. Alla investeringar kommer att flyttas över dit. Det är en oerhörd fart nu”, säger han.


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?