1515

Googles röstassistent släpps på svenska

Att tala med våra uppkopplade prylar och digitala tjänster blir allt vanligare, men oftast sker det på engelska. Nu släpper Google sin röstassistent på svenska.

Behshad Behzadi är chefsingenjör ansvarig för Google Assistants röstförståelse.
Behshad Behzadi är chefsingenjör ansvarig för Google Assistants röstförståelse.Foto:Erik Simander

Att prata med sin mobiltelefon för att ringa upp någon, få karthänvisningar eller diktera ett sms blir allt vanligare. Men att tala med sina prylar har fått ytterligare ett uppsving av uppkopplade produkter som smarta högtalare och heminredning. Med ett enkelt kommando kan man släcka ljuset, sätta på musik eller få reda på hur vädret är. 

För techjättarna är det här bara början på en röstrevolution och Amazon, Apple och Google har alla släppt sin egen smarta högtalare med tillhörande röstassistenter. Däremot har det inte gått att prata svenska med dem. 

Under onsdagen rullar Google ut sin röstassistent Google Assistant på svenska. Först för mobilen men även för högtalaren Google Home senare under året när den lanseras i Sverige. Behshad Behzadi, chefsingenjör på Google, har ansvarat för teamet som har tagit fram assistentens röstförståelse och är baserad i Zurich, Schweiz, där resan för assistenten började. 

Läs även: Svenska Yubico utmanas av Google: ”Bästa erkännandet man kan få” 

Med användning av artificiell intelligens har den utvecklats att förstå inte bara dialekter, uttryck och skämt, utan även kunna förstå undermeningen av den informationen man är ute efter – till en viss grad.

”Behöver jag ha en jacka på mig i Stockholm imorgon?”, frågar Behshad Behzadi mobilen som svarar: 

”Nej, det kommer inte vara kallt i Stockholm. Det kommer att vara soligt med en högsta temperatur på 27 grader.”

Behshad Behzadi pratar inte svenska men Di Digital har testat tjänsten innan lansering och när det gäller vädret är svaren liknande.

”Målet för ingenjörerna på Google är att göra algoritmen språkoberoende. Vi kodar inte speciellt för engelska för att sen behöva koda om det till exempelvis svenska. Maskininlärning hjälper mycket med det”, säger Behshad Behzadi. 

Vi har tagit oss över ribban där vi tror att det kommer att fungera, men det är många olösta utmaningar som kvarstår i alla dessa steg

Processen för röstassistenten är att först göra om det användaren säger till text, förstå andemeningen av texten, koppla ihop den med rätt tjänst och sedan ta fram den information som användaren är ute efter. 

”Vi har gjort många framsteg i alla dessa steg men jag skulle fortfarande säga att vi bara är i början av utvecklingen. Vi har tagit oss över ribban där vi tror att det kommer att fungera, men det är många olösta utmaningar som kvarstår i alla dessa steg. Så det finns en jobbgaranti för mig och mitt team för en tid framöver”, säger han skämtsamt.

Samtidigt varierar uttryck och kultur mycket mellan olika språk och det är inte alltid som de generella algoritmerna räcker till för att ge användare den bästa upplevelsen. Ett exempel är sättet vi använder oss av så kallat "naturligt språk".

”På engelska finns det 10 000 olika sätt att fråga hur vädret kommer att bli i Stockholm imorgon. På samma sätt kan skämt på engelska i Indien skilja sig från hur man säger det i Storbritannien, så där måste vi ha lokala lösningar”, säger Behshad Behzadi.

Läs även: Wallenbergs FAM och EQT Ventures går in i AI-doldisen Peltarion       

För de flesta Iphone-användare är Apples Siri den förinställda röstassistenten men Behshad Behzadi hoppas att användarna själva ska jämföra skillnaderna och avgöra vilken de föredrar.

För att bygga röstassistenten har man bland annat använt kunskapen från att ha byggt Googles sökfunktion, som dagligen används för att få svar på miljarder frågor. Det är också en fördel när det gäller Googles position på marknaden, enligt Behshad Behzadi.

Och hur man ställer frågor via Google sök och röstassistenten skiljer sig inte mycket förutom att man ofta behandlar röstassistenten mer som en människa. 

”Det är roligt att se hur folk interagerar med teknologi på ett nytt sätt. Man skulle ju aldrig skriva tack efter att ha fått upp resultaten när man skrivit en fråga men ofta hör jag folk som tackar röstassistenten efter ett svar”, säger han. 

Läs även: ”Därför borde Googles röstassistent inte lämnat teststadiet”
Foto:


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?