1515
Annons

Googles offensiv: Så ska fler svenskar lockas att lämna Iphone

Andelen svenska mobilkunder som byter från Iphone till en telefon med Android har varit försvinnande liten, trots en uppsjö av tillverkare med lägre priser.

Nu påstås Google vara på väg med en ny satsning för att förenkla skiftet – genom att sikta in sig på användarnas bilder.

Sunday Pichai (t.v.) är vd på Alphabet, Googles moderbolag, som inte ens brytt sig om att lansera telefonen Google Pixel i Iphonetäta Sverige.
Sunday Pichai (t.v.) är vd på Alphabet, Googles moderbolag, som inte ens brytt sig om att lansera telefonen Google Pixel i Iphonetäta Sverige.

Den svenska mobilmarknaden domineras av Apples Iphone. Faktum är att Google inte ens bemödat sig att lansera sin egen telefon Pixel genom någon av de stora återförsäljarna i Sverige.

Men enligt sajten ”9 to 5 Google” är en offensiv på väg för att göra det lättare för de som ändå tvekar.

Omställningen från Apples IOS till Android anses av många som snårig. Även om de flesta appar finns till båda operativsystemen har alltifrån inställningar till molntjänster inneburit ett mentalt och praktiskt hinder för att byta sida. Resultatet har inneburit att Iphoneägare fortsätter att köpa Iphones.

Men i en ännu inte lanserad uppdatering av appen ”Switch to Android” framkommer detaljer om hur användare ska kunna flytta alla sina bilder från Apples molntjänst Icloud till Googles motsvarighet, Google Photos, utan någon vidare ansträngning. Detsamma gäller telefonboken och annan kritisk data som i dag sparas i molnet. En process som fram till i dag varit manuell och tagit så lång tid som en vecka, skriver 9 to 5 Google.

Om Google lyckas med sin app och kan börja marknadsföra flyttjänsten är i alla fall ett hinder ur vägen till att få fler att välja Android-telefoner i ett land som Sverige.

Globalt är redan Android det största operativsystemet med god marginal. Totalt handlar det om omkring 70 procents marknadsandel för Android och omkring 30 procent för IOS.

Förutom Sverige är även USA ett av Iphones starkaste fästen.

Om den bättre flyttjänsten är en del i en större satsning på att växla upp marknadsandelen av Googles egen Pixel-telefon är oklart.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?