1515

Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games

King-veteranen Tommy Palms virtual reality-bolag Resolution Games tar in 50 miljoner kronor. Bland investerarna finns internetjätten Googles riskkapitalbolag Google Ventures.

King-avhopparen Tommy Palms nya spelstudio Resolution Games, som ska syssla uteslutande med spel för virtual reality, har varit ett av spelbranschens mest omtalade det senaste året. Nu aviserar bolaget en finansieringsrunda om 50 miljoner svenska kronor, ledd av Google Ventures men där även bland andra svenska Creandum deltar.

“Det känns jättekul, såklart. Vi har fått ihop ett dreamteam hos oss, och det känns jätteroligt att ha med så bra namn även på investerarsidan”, säger Tommy Palm till Di Digital.

Investeringen är Google Ventures tredje i ett svenskt bolag, efter att internetjättens riskkapitalbolag slog upp sitt Europakontor i fjol. I vintras gick bolaget in i musik-startupen Kobalt, dessförinnan i Göteborgs-bolaget Recorded Future. Nu gör man alltså en satsning även på spel och virtual reality.

Läs även: Startup-feber i spel-Stockholm – här är bolagen du måste ha koll på

I investeringsrundan deltar även Creandum, Initial Capital, Partech Ventures och Bonnier Growth Media, med flera.

Tommy Palm är en veteran på den svenska spelscenen. Redan i slutet av 90-talet grundade han spelstudion Jadestone som var helt fokuserad på den då mycket unga mobilspelsmarknaden. Han spelade en nyckelroll på King i arbetet med mega-hitten Candy Crush Saga, och är idag en av eldsjälarna bakom spel-inkubatorn Stugan.

Resolution Games är en vågad satsning då bolaget enbart ska fokusera på spel för virtual reality-maskiner. Området är enormt hajpat med stora satsningar från jättebolag som Google, Valve, Samsung och inte minst Facebook med köpet av Oculus Rift. Men än så länge befinner sig den mesta tekniken än på prototypstadiet.

Tommy Palm pekar på långsiktighet som avgörande i valet av investerare.

“Det är viktigt för oss att man har lite is i magen. Jag vet från när jag började med mobilspel, då startade jag alldeles för tidigt. Samtidigt är det viktigt att göra misstag och vara redo i startgroparna när marknaden väl tar fart,” säger han.

“Vi är övertygade om att VR är nästa stora spelplattform. Inlevelsekänslan är så enorm att det slår allt annat. Men tekniken kommer börja slå igenom som tidigast först i höst, så vi är väldigt tidigt ute. Det är viktigt att vi har samma bild av marknaden som våra investerare,” fortsätter han.

Vi är övertygade om att VR är nästa stora spelplattform. Inlevelsekänslan är så enorm att det slår allt annat.

Resolution Games släppte sitt första spel redan i somras, en variant av kortspelet Solitaire för vr-maskiner. Just nu pågår utvecklingen av två separata projekt på studion, som snart ska ha ett tjugotal anställda på kontoret i Stockholm.  

Tommy Palm är förtegen om detaljerna, men avslöjar att ett av de kommande spelen har fiske som tema.

“Vi vill göra spel som är lätta att ta åt sig och som når en bred publik. Fiske är någonting som många kan relatera till och som kan vara avslappnande, men det kan även funka för att berätta en historia. Med VR kan man visa vad som händer under vattenytan på ett väldigt, väldigt häftigt sätt,” säger han.

Den stora risken framåt är att virtual reality inte når den massmarknad som Tommy Palm hoppas på, utan istället blir till en teknik för tekniskt kunniga entusiaster. För det breda genomslaget krävs rätt innehåll, säger Tommy Palm, vilket är precis det han vill skapa med Resolution Games.

“Det gäller att se till att där finns andra spel än krigssimulatorer och shooters. Vi måste få till en bredd på upplevelserna. Innehållet kommer sälja hårdvaran, det är jag övertygad om,” säger han.

Läs även: Sveriges nya spelmiljonärer tackar nej till riskkapital


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?