1515
Annons

Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games

King-veteranen Tommy Palms virtual reality-bolag Resolution Games tar in 50 miljoner kronor. Bland investerarna finns internetjätten Googles riskkapitalbolag Google Ventures.

King-avhopparen Tommy Palms nya spelstudio Resolution Games, som ska syssla uteslutande med spel för virtual reality, har varit ett av spelbranschens mest omtalade det senaste året. Nu aviserar bolaget en finansieringsrunda om 50 miljoner svenska kronor, ledd av Google Ventures men där även bland andra svenska Creandum deltar.

“Det känns jättekul, såklart. Vi har fått ihop ett dreamteam hos oss, och det känns jätteroligt att ha med så bra namn även på investerarsidan”, säger Tommy Palm till Di Digital.

Investeringen är Google Ventures tredje i ett svenskt bolag, efter att internetjättens riskkapitalbolag slog upp sitt Europakontor i fjol. I vintras gick bolaget in i musik-startupen Kobalt, dessförinnan i Göteborgs-bolaget Recorded Future. Nu gör man alltså en satsning även på spel och virtual reality.

Läs även: Startup-feber i spel-Stockholm – här är bolagen du måste ha koll på

I investeringsrundan deltar även Creandum, Initial Capital, Partech Ventures och Bonnier Growth Media, med flera.

Tommy Palm är en veteran på den svenska spelscenen. Redan i slutet av 90-talet grundade han spelstudion Jadestone som var helt fokuserad på den då mycket unga mobilspelsmarknaden. Han spelade en nyckelroll på King i arbetet med mega-hitten Candy Crush Saga, och är idag en av eldsjälarna bakom spel-inkubatorn Stugan.

Resolution Games är en vågad satsning då bolaget enbart ska fokusera på spel för virtual reality-maskiner. Området är enormt hajpat med stora satsningar från jättebolag som Google, Valve, Samsung och inte minst Facebook med köpet av Oculus Rift. Men än så länge befinner sig den mesta tekniken än på prototypstadiet.

Tommy Palm pekar på långsiktighet som avgörande i valet av investerare.

“Det är viktigt för oss att man har lite is i magen. Jag vet från när jag började med mobilspel, då startade jag alldeles för tidigt. Samtidigt är det viktigt att göra misstag och vara redo i startgroparna när marknaden väl tar fart,” säger han.

“Vi är övertygade om att VR är nästa stora spelplattform. Inlevelsekänslan är så enorm att det slår allt annat. Men tekniken kommer börja slå igenom som tidigast först i höst, så vi är väldigt tidigt ute. Det är viktigt att vi har samma bild av marknaden som våra investerare,” fortsätter han.

Vi är övertygade om att VR är nästa stora spelplattform. Inlevelsekänslan är så enorm att det slår allt annat.

Resolution Games släppte sitt första spel redan i somras, en variant av kortspelet Solitaire för vr-maskiner. Just nu pågår utvecklingen av två separata projekt på studion, som snart ska ha ett tjugotal anställda på kontoret i Stockholm.  

Tommy Palm är förtegen om detaljerna, men avslöjar att ett av de kommande spelen har fiske som tema.

“Vi vill göra spel som är lätta att ta åt sig och som når en bred publik. Fiske är någonting som många kan relatera till och som kan vara avslappnande, men det kan även funka för att berätta en historia. Med VR kan man visa vad som händer under vattenytan på ett väldigt, väldigt häftigt sätt,” säger han.

Den stora risken framåt är att virtual reality inte når den massmarknad som Tommy Palm hoppas på, utan istället blir till en teknik för tekniskt kunniga entusiaster. För det breda genomslaget krävs rätt innehåll, säger Tommy Palm, vilket är precis det han vill skapa med Resolution Games.

“Det gäller att se till att där finns andra spel än krigssimulatorer och shooters. Vi måste få till en bredd på upplevelserna. Innehållet kommer sälja hårdvaran, det är jag övertygad om,” säger han.

Läs även: Sveriges nya spelmiljonärer tackar nej till riskkapital


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?