Annons

Google till motangrepp mot Pricerunner: ”Ser fram emot att försvara vår sak”

Pricerunner stämmer Google på 22 miljarder för vad de menar är brott mot EU:s konkurrensregler.

Nu kontrar Google med att förklara att Pricerunner nobbat techjättens prisjämförelsesystem.

”Det är kanske därför de inte sett samma goda resultat som andra”, säger Googles Frederic Abrard.

Google och dess vd Sundar Pichai har försvarat sin prisjämförelsetjänst i Europa tidigare.
Google och dess vd Sundar Pichai har försvarat sin prisjämförelsetjänst i Europa tidigare.

Google manipulerar sina sökresultat vilket har missgynnat den svenska prisjämförelsesajten. Det är grunden till en stämning som Pricerunner avser lämna in till Patent- och markndsdomstolen.

Så sent som 2017 dömdes Google för brott mot EU:s konkurrenslagstiftning för att i sin sökmotor ha gett olagliga fördelar till sin egen produkt- och prisjämförelsetjänst. För det fick jätten en bot på 20 miljarder kronor.

”De förändringar som vi gjorde i systemet för shopping-annonser sedan 2017 fungerar väl och driver på tillväxt och jobb för hundratals prisjämförelsetjänster med mer än 800 olika sajter i Europa”, säger Frederic Abrard, Googles chef för shoppingannons-systemet i ett uttalande.

Han förklarar att systemet också är föremål för löpande tillsyn av EU-kommissionen och utomstående experter.

”Pricerunner har valt att inte använda sig av shopping-annonser på Google, och har kanske därför inte sett samma goda resultat som andra. Vi ser fram emot att försvara vår sak i domstol”, säger Abrard vidare.

Google påpekar att även Klarna har uttalat sig positivt till användandet av Google shopping-annonser. Detta i samband med att Klarna själva startade en prisjämförelsetjänst under sommaren 2021. Klarna meddelade i slutet av 2021 att har för avsikt att köpa Pricerunner, en affär som ännu inte är slutförd.

”Vi är beredda på flera års kamp och har många jurister och europeiska experter på vår sida som beräknat skadeståndet. Vi har säkerställt extern finansiering som kommer stå för 100-tals miljoner i kostnader och är även försäkrade mot vissa typer av förluster om det skulle gå åt det hållet, vilket inte är troligt”, säger Pricerunners vd Mikael Lindahl till Di angående stämningen, som beskrivs som den största någonsin i Sverige.

Han är inte förvånad över Googles uttalande. 

”Google säger precis som de förväntas säga och undviker både det faktum att de fällts i EU-tribunalen i november 2021 och att konsumenterna får betala överpriser på grund av deras tjänst. Vi ser fram mot att ta fighten och nu börjar den legala processen”, kommenterar Mikael Lindahl.

Innehåll från NutanixAnnons

Moderna datacenter kan minska energiförbrukning och koldioxidutsläpp med 27 procent

Mats Ericson, regionchef för Sverige, Danmark och Island på Nutanix.
Mats Ericson, regionchef för Sverige, Danmark och Island på Nutanix.

Enligt en ny rapport från analysfirman Atlantic Ventures så har nästa generations HCI-arkitektur en potential att minska den globala energiförbrukningen och koldioxidavtrycket hos datacenter med 27 procent per år. I hela EMEA-regionen motsvarar det en minskad energiförbrukning med 56,7 TWh och minskade utsläpp med 14,2 miljoner ton koldioxid under perioden 2022-2025.

Nutanix har som svar på den globala klimatkrisen och den senaste energikrisen, sponsrat en djupgående rapport för att hjälpa beslutsfattare att inte bara minimera energikostnaderna utan också radikalt minska koldioxidavtrycket från sina datacenter. Besparingarna kan nämligen vara betydande. Som ett exempel kan en fullständig övergång till HCI i alla brittiska datacenter fram till 2025 potentiellt spara 8,1 TWh energi och 1,8 miljoner ton koldioxidutsläpp, vilket är ungefär lika mycket som att plocka bort 400 000 bilar från vägarna.

– Bara i EMEA-regionen förbrukar datacenter över 90 TWh per år med en utsläppsnivå som motsvarar ungefär 5,9 miljoner fordon (27 miljoner ton CO²e). Åtgärder här kan ha en enorm inverkan på klimatförändringarna, men de måste också vägas mot företagens behov av att konkurrera effektivt på en alltmer digitaliserad marknad. Därav denna rapport som i detalj undersöker hur olika datacentertekniker står sig när företag undersöker för- och nackdelar med att försöka uppnå energieffektivisering och klimatmål, säger Mats Ericson, regionchef för Sverige, Danmark och Island på Nutanix.

Den nuvarande energikrisen har lett till kraftigt stigande energikostnader i hela Europa, vilket har gjort energieffektivitet och energiförsörjning till en av de viktigaste prioriteringarna för både CIO:er och leverantörer av datacenter. Samtidigt har datacenterindustrin förbättrat energieffektiviteten avsevärt under de senaste årtiondena, och är nu en av de mest avancerade sektorerna när det gäller både energieffektivitet och minskade koldioxidutsläpp. Trots detta är datacenter fortfarande en stor energikonsument och kan göra mycket bättre ifrån sig. 

– Storskaliga colocation-datacenter har en bättre PUE-faktor, energieffektivitet i datacentret, än traditionella datacenter som kunder driftar själva. Om man byter till modern HCI-arkitekturer i storskaliga datacenter kan man öka energibesparingarna och bli nästan lika energieffektiv som stora hyperscalers som AWS eller Google Cloud, säger Mats Ericson. 

Om rapporten

Resultaten och prognoserna i den Nutanix-sponsrade rapporten bygger på en ursprunglig analys som skapades av det oberoende forsknings- och rådgivningsföretaget Atlantic Ventures i mars 2022. I rapporten jämförs en mängd olika tekniska modeller med särskild hänvisning till traditionella tre-nivå-arkitekturer och nyare metoder för hyperkonvergerad infrastruktur (HCI) där man modellerar en typisk västeuropeisk tillverkare för att uppskatta datacenters energibehov och koldioxidavtryck på olika orter. Rapporten belyser vad en bred omställning till moderna datacenterarkitekturer skulle kunna åstadkomma globalt när det gäller energieffektivitet och klimatskydd.

Läs rapporten här 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nutanix och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera